Gå til innhold
Hundesonen.no

Sinte schafere


camilla bye-pedersen

Recommended Posts

Lignende opplevelser?? Når det gjelder schæfer er vel slik oppførsel, mer regelen enn unntaket..

Dette bare bekrefter hvilken fordomsfull verden vi lever i, og hvor lite du egentlig vet om schäfere, når du stiller deg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Ser det er en del innlegg her med "eieren tok hunden ut av stien og surret båndet rundt et tre og lignende".

Det er jo ikke rart at hundene da utagerer! Eieren sier jo med hele seg at situasjonen de nå har kommet opp i er farlig og det er best å passe på! Dette kan skje uansett rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bare bekrefter hvilken fordomsfull verden vi lever i, og hvor lite du egentlig vet om schäfere, når du stiller deg slik.

Du må gjerne kalle meg fordomsfull, hvis du vil men jeg er langt fra ny i "hunderiet" og jeg må beklageligvis si; Hovedparten av de schæferne jeg har møtt opp i gjennom årene, har oppført seg nettopp slik, som trådstarter og en hel del andre her beretter om. Nå kan det jo nevnes at det ikke bare er schæferne som oppførerer seg merkelig.. En hel del av schæfereierne har ett ganske ensrettet syn på hva som er hund og ikke.. Uttalelser a la; "Nå har jeg jo schæfer da, en SKIKKELIG hund, ikke en sånn mopp, krek, skranglekasse" o.s.v er jo ikke helt sjeldne , fra den kanten..For herren forby; det er jo overhodet ikke noe galt med superrasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne kalle meg fordomsfull, hvis du vil men jeg er langt fra ny i "hunderiet" og jeg må beklageligvis si; Hovedparten av de schæferne jeg har møtt opp i gjennom årene, har oppført seg nettopp slik, som trådstarter og en hel del andre her beretter om. Nå kan det jo nevnes at det ikke bare er schæferne som oppførerer seg merkelig.. En hel del av schæfereierne har ett ganske ensrettet syn på hva som er hund og ikke.. Uttalelser a la; "Nå har jeg jo schæfer da, en SKIKKELIG hund, ikke en sånn mopp, krek, skranglekasse" o.s.v er jo ikke helt sjeldne , fra den kanten..For herren forby; det er jo overhodet ikke noe galt med superrasen!

Jeg sier på ingen måte at schäfer er superrasen. Kanskje den hunden som passer best for meg, men langt i fra en "superrase" for alle. Men bare fordi flertallet av enkelte hunderaser jeg har møtt oppførte seg sånn og sånn, så er det slett ikke sikkert at disse individene representerer flertallet. Og jeg føler i hvert fall ikke ar jeg har noen som helst rett til å generalisere en hel rase og alle eierne deres.

Og når en schäferhund bjeffer/utagerer så trenger det ikke nødvendigvis å være fordi hunden er farlig, det kan være slik, men det vet man jo strengt talt ikke. En gneldrete hund er langt fra synonymt med en aggressiv og farlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Veldig enig med QUEST.... jeg har ikke holdt på med hund i 60 eller 100 år, men jeg er mye med som hjelpeinstruktør i Lydighet og på problemhundhåndtering; og jeg kan helt ærlig si at jeg ikke har sett mye bra opp gjennom den tiden som har vært. Og jeg har sett en del schæfer. (til dere som fort blir fornærmet; ikke alle verdens schæfere, men en god del bare. ).

Du har ikke litt flere negative uttalelser om schäfere på lager?

uttalelser? Heller opplevelser. Jeg kan komme med fler, men jeg ser ingen god hensikt med det. Hvorfor så negativ til meg? du er ikke spesiellt hyggelig når du kommenterer noe du skriver til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med QUEST.... jeg har ikke holdt på med hund i 60 eller 100 år, men jeg er mye med som hjelpeinstruktør i Lydighet og på problemhundhåndtering; og jeg kan helt ærlig si at jeg ikke har sett mye bra opp gjennom den tiden som har vært. Og jeg har sett en del schæfer. (til dere som fort blir fornærmet; ikke alle verdens schæfere, men en god del bare. ).

Og Vicky, synes du det er litt mistenkelig at det er mange hunder med problematferd på et kurs for problemhundhåndtering? Og så er jo også schäferne det er flest av, er det merkelig at det dukker opp schäferhunder på slike kurs da?

uttalelser? Heller opplevelser. Jeg kan komme med fler, men jeg ser ingen god hensikt med det. Hvorfor så negativ til meg? du er ikke spesiellt hyggelig når du kommenterer noe du skriver til meg.

Nei, du trenger ikke å komme med flere. Jeg er ikke negativ til deg, men akkurat som deg så har jeg egne meninger, og av og til synes jeg du er litt vel dømmende. Hadde du synes det var morsomt hvis du hele tiden fikk høre hvilken forferdelig gal drapsmaskin av en hunderase (inklusiv din egen) du hadde, når du VET at din rase slett ikke er sånn bestandig. Jeg har ikke til hensikt å være uhyggelig, men som du sikkert har merket så er det mye vi er uenig i tilfeldigvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Og Vicky, synes du det er litt mistenkelig at det er mange hunder med problematferd på et kurs for problemhundhåndtering? Og så er jo også schäferne det er flest av, er det merkelig at det dukker opp schäferhunder på slike kurs da?

Men hvorfor er det alltid schæferene som har de største problemene? Og de som sliter mest med aggressivitet? Kommer selvsagt flere raser, men en schæfer har en nokså spesiell måte å være på. Jeg har f.eks aldri opplevd andre hunderaser som flyr på bakfra når en annen hund ikke ser den.

Nei, du trenger ikke å komme med flere. Jeg er ikke negativ til deg, men akkurat som deg så har jeg egne meninger, og av og til synes jeg du er litt vel dømmende. Hadde du synes det var morsomt hvis du hele tiden fikk høre hvilken forferdelig gal drapsmaskin av en hunderase (inklusiv din egen) du hadde, når du VET at din rase slett ikke er sånn bestandig. Jeg har ikke til hensikt å være uhyggelig, men som du sikkert har merket så er det mye vi er uenig i tilfeldigvis wink.gif

Jeg hadde ikke brydd meg om noen sa at f.eks aussien er en drapsmaskin eller en aggressiv rase, osv... det hadde jeg ikke engang giddet å kommentert eller sagt noe til. Om noen har opplevd den rasen som grusom er det synd, men ikke noe jeg kan dømme dem for.

Ja, vi er mye uenig. Men folk som er uenig er også ofte enig i andre ting. Bare virket litt rart siden du kommenterte mine innlegg mer negativt enn de andre som debaterte og sa nokså like ting. Ikke sikkert det er sånn, men bare så sånn ut gjennom innleggene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg om noen sa at f.eks aussien er en drapsmaskin eller en aggressiv rase, osv... det hadde jeg ikke engang giddet å kommentert eller sagt noe til. Om noen har opplevd den rasen som grusom er det synd, men ikke noe jeg kan dømme dem for.

Ja, vi er mye uenig. Men folk som er uenig er også ofte enig i andre ting. Bare virket litt rart siden du kommenterte mine innlegg mer negativt enn de andre som debaterte og sa nokså like ting. Ikke sikkert det er sånn, men bare så sånn ut gjennom innleggene...

Jeg kommenterer andre også. Ja, du er jammen heldig som ikke bryr deg om slikt. Nå er ikke jeg en av de som bryr vettet av meg om sånne ting heller (da skulle jeg fått mye å gjøre på!), men jeg er ganske lei av folk som fordømmer rasen "min" uten å kjenne til den spesielt godt. Jeg kunne virkelig ikke tenke meg en annen hund enn schäfer sånn som det er nå, men jeg var litt naiv da jeg kjøpte hunden og tenkte ikke over det dårlige ryktet og alle mytene rundt denne rasen som jeg fikk med på kjøpet.

Jeg blir altså litt irritert over folk som dømmer en hel rase, det går uansett mest utover de som er seriøse, flinke hundeeiere. Jeg tenker jo mitt når jeg leser om alle "schäfermassakrene" folk har blitt utsatt for, når jeg selv aldri har opplevd noe lignende, og jeg omgås jo en del schäfere. Ser ikke du hvilken holdninger du formidler? Og selv om ikke du hadde blitt irritert over at folk lagde tråder over hvor grusom og ond din rase var så er det nok noen andre som hadde reagert på det, hvis jeg hadde sagt f.eks. "alle pudler er aggressive og gale, jeg har aldri møtt en god puddel" osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier på ingen måte at schäfer er superrasen. Kanskje den hunden som passer best for meg, men langt i fra en "superrase" for alle. Men bare fordi flertallet av enkelte hunderaser jeg har møtt oppførte seg sånn og sånn, så er det slett ikke sikkert at disse individene representerer flertallet. Og jeg føler i hvert fall ikke ar jeg har noen som helst rett til å generalisere en hel rase og alle eierne deres.

Og når en schäferhund bjeffer/utagerer så trenger det ikke nødvendigvis å være fordi hunden er farlig, det kan være slik, men det vet man jo strengt talt ikke. En gneldrete hund er langt fra synonymt med en aggressiv og farlig hund.

Nå sa jeg heller ikke at absolutt ALLE schæfere og deres eiere jeg har møtt opp igjennom årene er "gale"..Jeg sa hovedparten av hundene og en hel del av eierne og det er jo en viss forskjell.. Nyansene kan være små men de er der.. Jeg har faktisk truffet på ett par omgjengelige schæfere med normale eiere også, bare for å ha det sagt men dessverre så drukner det positive inntrykket disse har gitt i mengden av heller negative erfaringer med rasen..

Nei helt riktig, en hysterisk bjeffende og utagerende schæfer behøver faktisk ikke å være aggressiv men hvis du har en hund på la oss si 10 kilo, syns du da det er forsvarlig å "teste ut" om Rex virkelig er hundeaggressiv eller om han bare tøffer seg??

Forøvrig så hadde det kanskje vært mer konstruktivt å gripe ondet ved roten, så å si, når det gjelder din bekymring for schæferens rykte.. Istedenfor å kritisere de som faktisk HAR hatt mange negative erfaringer med rasen og tør å ytre seg om dem, hadde det ikke vært mer fornuftig OG konstruktivt å prøve å gjøre noe med rasens merkelige(for å bruke et "snillt" utrykk) temperament?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sa jeg heller ikke at absolutt ALLE schæfere og deres eiere jeg har møtt opp igjennom årene er "gale"..Jeg sa hovedparten av hundene og en hel del av eierne og det er jo en viss forskjell.. Nyansene kan være små men de er der.. Jeg har faktisk truffet på ett par omgjengelige schæfere med normale eiere også, bare for å ha det sagt men dessverre så drukner det positive inntrykket disse har gitt i mengden av heller negative erfaringer med rasen..

Nei helt riktig, en hysterisk bjeffende og utagerende schæfer behøver faktisk ikke å være aggressiv men hvis du har en hund på la oss si 10 kilo, syns du da det er forsvarlig å "teste ut" om Rex virkelig er hundeagressiv eller om han bare tøffer seg??

Forøvrig så hadde det kanskje vært mer konstruktivt å gripe ondet ved roten, så å si, når det gjelder din bekymring for schæferens rykte.. Istedenfor å kritisere de som faktisk HAR hatt mange negative erfaringer med rasen og tør å ytre seg om dem, hadde det ikke vært mer fornuftig OG konstruktivt å prøve å gjøre noe med rasens merkelige(for å bruke et "snillt" utrykk) temperament?

Ja, og der har du det igjen; "flesteparten". Kjenner du til flesteparten av schäferne egentlig?

Jeg sier heller ikke at man bare skal spankulere bort til en hvilken som helst "gal" schäfer og teste om den bare vil leke med hunden din. Men veldig ofte når folk ser at en stor hund bjeffer (og da særlig schäfer) så hører jeg bare folk si "åhh, den bjeffer, den er farlig og aggressiv" og lignende. Det skaper jo ikke en god holdning blant folk akkurat.

Du må gjerne tørre å ytre deg om alle de aggressive schäferne du har møtt, og du vil nok ike være den første. Det er sant at ikke alle hunder er gode, men jeg har fått nok av folk som åpenlyst forbanner seg over hunden min (uten at hun har gjort noe galt) eller slår etter henne med krykker og alt som er, bare fordi det er en schäferhund. At folk hele tiden går rundt og forteller meg om hvordan de kjenner noen som er blitt bitt og terrorisert av schäfere, er ikke det med på å bedre verken min eller din situasjon.

Jeg har i hvert fall gjort mitt hva det gjelder schäferens rykte, men jeg kjenner/vet om i grunnen få aggressive hunder av denne rasen. Av de jeg har møtt er det sosialiseringen som har vært problemet. Og vips, vi er tilbake til kjernen, når folk fordømmer en rase så vil jo det være vanskelig å finne folk som gidder å sosialisere hundene sine med den rasen.

Personlig kunne jeg kommet med flere eksempler på individer av en rase som har opptrådt aggressivt, ergo; de fleste individer av de rasene er sånn, men jeg vet jo bedre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og der har du det igjen; "flesteparten". Kjenner du til flesteparten av schäferne egentlig?

Jeg sier heller ikke at man bare skal spankulere bort til en hvilken som helst "gal" schäfer og teste om den bare vil leke med hunden din. Men veldig ofte når folk ser at en stor hund bjeffer (og da særlig schäfer) så hører jeg bare folk si "åhh, den bjeffer, den er farlig og aggressiv" og lignende. Det skaper jo ikke en god holdning blant folk akkurat.

Du må gjerne tørre å ytre deg om alle de aggressive schäferne du har møtt, og du vil nok ike være den første. Det er sant at ikke alle hunder er gode, men jeg har fått nok av folk som åpenlyst forbanner seg over hunden min (uten at hun har gjort noe galt) eller slår etter henne med krykker og alt som er, bare fordi det er en schäferhund. At folk hele tiden går rundt og forteller meg om hvordan de kjenner noen som er blitt bitt og terrorisert av schäfere, er ikke det med på å bedre verken min eller din situasjon.

Jeg har i hvert fall gjort mitt hva det gjelder schäferens rykte, men jeg kjenner/vet om i grunnen få aggressive hunder av denne rasen. Av de jeg har møtt er det sosialiseringen som har vært problemet. Og vips, vi er tilbake til kjernen, når folk fordømmer en rase så vil jo det være vanskelig å finne folk som gidder å sosialisere hundene sine med den rasen.

Personlig kunne jeg kommet med flere eksempler på individer av en rase som har opptrådt aggressivt, ergo; de fleste individer av de rasene er sånn, men jeg vet jo bedre :wub:

Nei, jeg kjenner ikke til flesteparten eller har møtt de flere tusen schæfrene som lever i Norge, gjør/har du?

Personlig uttaler jeg meg heller ikke til de respektive eierne heller, med mindre hunden er løs og kommer rusende mot mine hunder med alt annet enn gode hensikter.. Jeg har faktisk ingen ting imot en vel fungerende schæfer og jeg HAR faktisk truffet ett par slike også.. Jeg vil tro at en stor del av problemene med rasen bunner i at det blir oppdrettet ALT for mange av dem årlig.. Det kan umulig finnes så mange egnede eiere tilgjengelig årlig..

Når det gjelder mangel på "sosialiseringspartnere", ja det kan kanskje være ett problem men som sagt, jeg forstår utmerket godt at folk med f.eks. mindre hunder ikke ønsker at deres hund skal være "prøvekanin"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ikke til flesteparten eller har møtt de flere tusen schæfrene som lever i Norge, gjør/har du?

Personlig uttaler jeg meg heller ikke til de respektive eierne heller, med mindre hunden er løs og kommer rusende mot mine hunder med alt annet enn gode hensikter.. Jeg har faktisk ingen ting imot en vel fungerende schæfer og jeg HAR faktisk truffet ett par slike også.. Jeg vil tro at en stor del av problemene med rasen bunner i at det blir oppdrettet ALT for mange av dem årlig.. Det kan umulig finnes så mange egnede eiere tilgjengelig årlig..

Når det gjelder mangel på "sosialiseringspartnere", ja det kan kanskje være ett problem men som sagt, jeg forstår utmerket godt at folk med f.eks. mindre hunder ikke ønsker at deres hund skal være "prøvekanin"..

Nei, jeg kjenner ikke til alle schäferne i verden, men jeg kjenner til såpass mange at jeg vet at det er store individuelle forskjeller mellom dem. Selv om ikke du uttaler deg om de "respektive" eierne (eller hundene), så er det å legge ut om alle monsterschäferne man har møtt med på å øke skepsisen til schäferen blant folk.

Men jeg er enig i at det oppdrettes nok for mange, uten at jeg skjønner helt hvorfor (det er jo ikke alltid oppdrettere bruker friske hunder en gang).

Tja, nå er det sosialiseringen viktigst når valpen er liten og ikke spesielt farlig, men folk vegrer seg uansett de, det skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært så heldig å bare møte "snille" schafere.Mange av dem er veldig stressa,men de har bare vært snille å kosete :wub: Synes de kan ha litt dårlig språk noen ganger,men har selv 2 hunder som gir seg vveldig fort å lar andre være sjefen så er vel kanskje pga dem aldri ypper til noe "kamp"?Har i hvertfall ingen fordommer elller er ikke redd for schefere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kjenner ikke til alle schäferne i verden, men jeg kjenner til såpass mange at jeg vet at det er store individuelle forskjeller mellom dem. Selv om ikke du uttaler deg om de "respektive" eierne (eller hundene), så er det å legge ut om alle monsterschäferne man har møtt med på å øke skepsisen til schäferen blant folk.

Men jeg er enig i at det oppdrettes nok for mange, uten at jeg skjønner helt hvorfor (det er jo ikke alltid oppdrettere bruker friske hunder en gang).

Tja, nå er det sosialiseringen viktigst når valpen er liten og ikke spesielt farlig, men folk vegrer seg uansett de, det skal jeg love deg.

Jeg benekter heller ikke at det er individuelle forskjeller på schæfer, som det for så vidt , er i alle raser. Men jeg kan forsikre deg om at det nok ikke bare du som schæfereier som møter på "fordommer"..Har man en liten rase f.eks., så gjett hvor ofte man får høre at de ikke egner seg til annet en golvmopp.. Gjerne fra eiere av "skikkelige" hunder..(les:bl.a. schæfereiere..) Jeg vil igjen poengtere at jeg ikke har noe imot vel fungerende schæfere, jeg tenker IKKE "rabiat utyske" så snart jeg ser en.. jeg venter med "bedømmelsen" til jeg ser hvordan hunden oppfører seg.. Jeg snakker nå om voksne hunder, en valp har jeg ingen betenkeligheter med å la omgåes mine hunder.

Godt at vi er enige i at det oppdrettes alt for mange av rasen, mye av rasens dårlige rykte bunner nok nettopp i at totalt uegnede folk skaffer seg en..OG at diverse oppdrettere selger til folk som slett ikke skulle hatt schæfer eller hund i det store og hele, for den del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er mildt sagt pussig når det er folk som liksom mener de "kan" hund - selv om de er hele 17 år gamle har de milelang erfaring tydeligvis, og de eldre er jo tydeligvis minst like forutinntatt - at de ikke KLARER eller VET nok om adferd, hunderaser etc til å klare å SKJØNNE hva de diskuterer.

Emilie, jeg tror du kan gi opp - disse har bestemt seg på forhånd. Kommer et bjeff fra en schäfer blir den nok automatisk dømt innunder forhåndsmeningene.... så hygg deg heller med egen hund, se på de andre her som kan melde om mange hyggelige møter, og blås i de dumme :wub:

Stakkars de schäfereierne som melder seg på kurs hvis de risikerer å møte slike holdninger. Ikke minst av en som liksom påtar seg å jobbe med problemadferd. Tror neppe SLIKE holdninger klarer å bli dyttet så under teppet, og jeg hadde ikke villet ha en instruktør med SLIKE meninger om rasen med på MITT lag i hvert fall. Fysj. Har hørt bekjente, med gode, stabile bruksschäfere få høre når de ringer til en klubb; "å, du har schäfer, ja, den utagerer vel, den".

Og så synes noen det er RART at schäferfolk trener i sine egne klubber?

En ting er hvordan ting VIRKER utad. En annen ting er det som SKJER. De hundene i Frognerparken som er i mest bråk, er ikke schäfere - tvert om: Det er rottweilere, blandingshunder og endel av de nytrendy doggene/mastiffene. For ikke å snakke om dachser og ymse terriere. Men stort sett går det meste veldig bra, med så mye hunder samlet, for ikke å snakke om så mye rare eiere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

En ting er hvordan ting VIRKER utad. En annen ting er det som SKJER. De hundene i Frognerparken som er i mest bråk, er ikke schäfere - tvert om: Det er rottweilere, blandingshunder og endel av de nytrendy doggene/mastiffene. For ikke å snakke om dachser og ymse terriere. Men stort sett går det meste veldig bra, med så mye hunder samlet, for ikke å snakke om så mye rare eiere...

Er så enig med Akela og Emilie her. Det er nok en håpløs kamp å forsøke å snakke folk til fornuft! MEN, vil bare legge til en ting, er det ikke slik, at en hund som gir mye lyd fra seg er mindre "farlig" enn en hund som ikke gir lyd, men som bare "løfter på munnviken"? Det er jo sistnevnte som er "skummelt". Iaf når man har med en rase som i utgangpunktet faktisk bjeffer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig: de eneste rasene jeg er litt anspent når jeg møter med egen hund er schäfere og belgere (faktisk..). Dette har ingenting med vitenskap e.l å gjøre, dette er en reaksjon fra min side basert på erfaring. Jeg har opplevd at tolleren min ble angrepet bakfra av en schäfer som løp ut av ringen og kastet seg over han på et bruksstevne, jeg har flere ganger opplevd schäfere som kommer busende på oss i skogen og overfaller pelsen min før noen av oss rekker å skjønne hva som foregår, og til tross for at naboens schafertispe er et aldeles yndig og elskelig vesen så går jeg nå tvert i mellom hver gang vi møter løse schäfere tur. Jeg venter ikke til de kommer bort for å se hva som skjer, min erfaring er at det statistisk sett går svært dårlig og jeg tar rett og slett ikke tjangsen.Heldigvis er schäfere stort sett greie å få til å snu..

Belgere møter vi ikke på så ofte...faktisk har det aldri skjedd :wub: Men vi møter de jo stadig på utstillinger, treninger, stevner etc og inntrykket er såpass at jeg har stor forståelse for at andre hundeiere velger å passe bedre på hunden sin når vi kommer brølende (ja, Loke brøler til tross for at han er harmløs og faktisk bare vil leke).Jeg har selv hatt en hundeaggresiv belger og jeg vet om flere hannhundaggresive som angriper først og spør etterpå og med tanke på hvor få det egentlig er av rasen, så er det litt for mange av den sinte typen til at jeg stoler på at det går greit.

Jeg skjønner ikke hvorfor rasefolket ikke bare kan stikke fingeren i jorda og innrømme at dette er et problem? Og kanskje begynne å ha det litt i bakhodet med tanke på avl? At schäfereiere ikke har møtt sinte schäfere bør da ikke være noen overaskelse de er ofte greiere mot sin egen rase, det er jo sånn søsknene og moren så ut. Loke kan luke ut en malle på lang avstand i en flokk med alskens hunder og være helt fiksert på den.Ser han en svarting blir han helt fra seg av glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig: de eneste rasene jeg er litt anspent når jeg møter med egen hund er schäfere og belgere (faktisk..). Dette har ingenting med vitenskap e.l å gjøre, dette er en reaksjon fra min side basert på erfaring. Jeg har opplevd at tolleren min ble angrepet bakfra av en schäfer som løp ut av ringen og kastet seg over han på et bruksstevne, jeg har flere ganger opplevd schäfere som kommer busende på oss i skogen og overfaller pelsen min før noen av oss rekker å skjønne hva som foregår, og til tross for at naboens schafertispe er et aldeles yndig og elskelig vesen så går jeg nå tvert i mellom hver gang vi møter løse schäfere tur. Jeg venter ikke til de kommer bort for å se hva som skjer, min erfaring er at det statistisk sett går svært dårlig og jeg tar rett og slett ikke tjangsen.Heldigvis er schäfere stort sett greie å få til å snu..

Signerer den!

Fokus burde være på uvettig avl, og ikke på hvorvidt vi har truffet "nok" schäfere, poenget er vel at flere av oss har truffet schäfere, og (satt på spissen) vil helst ikke treffe dem igjen, pga aggresiv atferd, bakholdangrep og generellt skummel atferd. Jeg har kjent snille gode schäfere, men den siste schäferen jeg traff løp ut av en hage og bet seg fast i benet på Sophus, da vi gikk stille og rolig forbi, en ikke enestående opplevelse...

Schäferen er en svært populær rase, og har desverre betalt prisen for det, det jeg savner er at Schäferfolket/klubben tar ansvar og får rasen på rett vei, og ikke gjemmer seg i klubbhuset sitt mens de synger rasens lovsang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at det er mye mer besynderlig at ikke schæferfansen spør seg selv hva som kom først av høna eller egget. :wallbash:

Nemlig! Godt sagt Lotta! Selv om vi er en gjeng med ignorante og fordomsfulle wannabees, i følge Akela, så er det vel en ÅRSAK til at mange er så pass skeptiske til rasen..Det er vel neppe BARE forutinntatthet og mangel på kunnskap..

Helt ærlig: de eneste rasene jeg er litt anspent når jeg møter med egen hund er schäfere og belgere (faktisk..). Dette har ingenting med vitenskap e.l å gjøre, dette er en reaksjon fra min side basert på erfaring. Jeg har opplevd at tolleren min ble angrepet bakfra av en schäfer som løp ut av ringen og kastet seg over han på et bruksstevne, jeg har flere ganger opplevd schäfere som kommer busende på oss i skogen og overfaller pelsen min før noen av oss rekker å skjønne hva som foregår, og til tross for at naboens schafertispe er et aldeles yndig og elskelig vesen så går jeg nå tvert i mellom hver gang vi møter løse schäfere tur. Jeg venter ikke til de kommer bort for å se hva som skjer, min erfaring er at det statistisk sett går svært dårlig og jeg tar rett og slett ikke tjangsen.Heldigvis er schäfere stort sett greie å få til å snu..

Belgere møter vi ikke på så ofte...faktisk har det aldri skjedd :wub: Men vi møter de jo stadig på utstillinger, treninger, stevner etc og inntrykket er såpass at jeg har stor forståelse for at andre hundeiere velger å passe bedre på hunden sin når vi kommer brølende (ja, Loke brøler til tross for at han er harmløs og faktisk bare vil leke).Jeg har selv hatt en hundeaggresiv belger og jeg vet om flere hannhundaggresive som angriper først og spør etterpå og med tanke på hvor få det egentlig er av rasen, så er det litt for mange av den sinte typen til at jeg stoler på at det går greit.

Jeg skjønner ikke hvorfor rasefolket ikke bare kan stikke fingeren i jorda og innrømme at dette er et problem? Og kanskje begynne å ha det litt i bakhodet med tanke på avl? At schäfereiere ikke har møtt sinte schäfere bør da ikke være noen overaskelse de er ofte greiere mot sin egen rase, det er jo sånn søsknene og moren så ut. Loke kan luke ut en malle på lang avstand i en flokk med alskens hunder og være helt fiksert på den.Ser han en svarting blir han helt fra seg av glede.

Takk og pris! Faktisk et menneske med gangsyn, også når det gjelder sin egen rase! Ingen rase er vel helt"problemfri" men gudene må vite at enkelte av eierne (eller en hel del) av de ikke er i stand til å se og erkjenne det! Som Loke så bra formulerer det: "Hvorfor kan ikke rasefolket stikke fingeren i jorda og erkjenne at det ER et problem.. OG ta hensyn til det i avlen..??" ( litt fritt sitert av meg)

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Som Loke så bra formulerer det: "Hvorfor kan ikke rasefolket stikke fingeren i jorda og erkjenne at det ER et problem.. OG ta hensyn til det i avlen..??" ( litt fritt sitert av meg)

Rent spontant, om schæfer? Kanskje fordi problemene er så omfattende og gjelder så store deler av rasen at det er vanskelig å vite hvor man skal gå for å unngå dem? Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Godt sagt Lotta! Selv om vi er en gjeng med ignorante og fordomsfulle wannabees, i følge Akela, så er det vel en ÅRSAK til at mange er så pass skeptiske til rasen..Det er vel neppe BARE forutinntatthet og mangel på kunnskap..

Nei, ikke bare selvfølgelig- men mye av det er grunnet i dette. Tross alt, det var utrolig dårlig oppdrett på schäfere for mange år tilbake og seff så går nok noen av disse genene igjen fremdeles. MEN, veldig mye av dette er da også igjen hengende fordommer og "rykter" fra den gangen. Og når jeg sier mange år tilbake siden, så mener jeg ihvertfall rundt 15 år og ikke to tre år...Det er ikke bare, bare å snu en slik "trend", men når folk (andre hundeeiere/ikke hundeeiere) sliter med dårlige erfaringer, dårlige vibber basert på ANDRES erfaringer/røverhistorier, så gir ikke dette akkurat noe særlig hjelp til å snu trenden. Jeg tror på mange måter at om trenden hadde blitt helt snudd, og schäfere hadde oppført seg "gull verdt", så hadde folk uansett hevet øyenbrynene hvis en av dem hadde bjeffet til vedkommendes hund og dratt frem "ja, de er jo ikke helt bra de der da, skikkelig ustabile-jeg fikk høre av en... bla, bla, bla...".

Jeg synes det er på mange måter det samme som å si at ALLE små hunder er aggressive fordi de er redde for å bli tråkket på, at ALLE hunder som ser ut til å passe inn i "kamphund" kategorien er farlig og ønsker å rive strupen av andres hunder.. sukk, vi kommer jo ikke litt videre på den måten, gjør vi? Som hundeeiere, så fortviler vi stadig over andres utestegning og usikkerhet over hunder generelt, og da bør vi vite bedre enn å henge ut en rase på den måten, som om det er allment vedtatt at den er psyko. Bør vi ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent spontant, om schæfer? Kanskje fordi problemene er så omfattende og gjelder så store deler av rasen at det er vanskelig å vite hvor man skal gå for å unngå dem? Tenker jeg.

Ja utvilsomt.. Det må vel sees på som nærmest uoverkommelig for schæferfolket å "gjøre noe med"en rase, som er så "stor" og der det finnes så uhorvelig mange "oppdrettere"... Og så mangler kanskje(?) viljen til å gjøre noe med adferden også?..

Nei, ikke bare selvfølgelig- men mye av det er grunnet i dette. Tross alt, det var utrolig dårlig oppdrett på schäfere for mange år tilbake og seff så går nok noen av disse genene igjen fremdeles. MEN, veldig mye av dette er da også igjen hengende fordommer og "rykter" fra den gangen. Og når jeg sier mange år tilbake siden, så mener jeg ihvertfall rundt 15 år og ikke to tre år...Det er ikke bare, bare å snu en slik "trend", men når folk (andre hundeeiere/ikke hundeeiere) sliter med dårlige erfaringer, dårlige vibber basert på ANDRES erfaringer/røverhistorier, så gir ikke dette akkurat noe særlig hjelp til å snu trenden. Jeg tror på mange måter at om trenden hadde blitt helt snudd, og schäfere hadde oppført seg "gull verdt", så hadde folk uansett hevet øyenbrynene hvis en av dem hadde bjeffet til vedkommendes hund og dratt frem "ja, de er jo ikke helt bra de der da, skikkelig ustabile-jeg fikk høre av en... bla, bla, bla...".

Jeg synes det er på mange måter det samme som å si at ALLE små hunder er aggressive fordi de er redde for å bli tråkket på, at ALLE hunder som ser ut til å passe inn i "kamphund" kategorien er farlig og ønsker å rive strupen av andres hunder.. sukk, vi kommer jo ikke litt videre på den måten, gjør vi? Som hundeeiere, så fortviler vi stadig over andres utestegning og usikkerhet over hunder generelt, og da bør vi vite bedre enn å henge ut en rase på den måten, som om det er allment vedtatt at den er psyko. Bør vi ikke??

Jeg kan ikke snakke for de andre her på sonen og om deres uttalelser bare er basert på ANDRES "røverhistorier" MEN mine uttalelser er i alle fall basert på EGEN erfaring gjennom en del år...

Og når det gjelder bjeffing, så skiller i alle fall jeg på litt "boffing" og en nærmest rabiat hund som henger i båndet (er man heldig) og faktisk gir alle utrykk for en smule mordlyst.. Men nå er det sikkert jeg som er forutinntatt og kunnskapsløs da.. Jeg bør vel gi Rex en sjanse til å vise om han bare vil "leke" eller om han virkelig vil angripe mine hunder..Pytt,pytt, skulle det gå galt, så kan man jo alltids kjøpe seg en ny hund..

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke bare selvfølgelig- men mye av det er grunnet i dette. Tross alt, det var utrolig dårlig oppdrett på schäfere for mange år tilbake og seff så går nok noen av disse genene igjen fremdeles. MEN, veldig mye av dette er da også igjen hengende fordommer og "rykter" fra den gangen. Og når jeg sier mange år tilbake siden, så mener jeg ihvertfall rundt 15 år og ikke to tre år...Det er ikke bare, bare å snu en slik "trend", men når folk (andre hundeeiere/ikke hundeeiere) sliter med dårlige erfaringer, dårlige vibber basert på ANDRES erfaringer/røverhistorier, så gir ikke dette akkurat noe særlig hjelp til å snu trenden. Jeg tror på mange måter at om trenden hadde blitt helt snudd, og schäfere hadde oppført seg "gull verdt", så hadde folk uansett hevet øyenbrynene hvis en av dem hadde bjeffet til vedkommendes hund og dratt frem "ja, de er jo ikke helt bra de der da, skikkelig ustabile-jeg fikk høre av en... bla, bla, bla...".

Jeg synes det er på mange måter det samme som å si at ALLE små hunder er aggressive fordi de er redde for å bli tråkket på, at ALLE hunder som ser ut til å passe inn i "kamphund" kategorien er farlig og ønsker å rive strupen av andres hunder.. sukk, vi kommer jo ikke litt videre på den måten, gjør vi? Som hundeeiere, så fortviler vi stadig over andres utestegning og usikkerhet over hunder generelt, og da bør vi vite bedre enn å henge ut en rase på den måten, som om det er allment vedtatt at den er psyko. Bør vi ikke??

Det er forskjell på erfaringer og myter. Mitt og andres innlegg er basert på erfaring... Selvfølgelig, du kan jo velge å tolke andres erfaringer som myter om du vil, men det blir gjerne lite konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie, jeg tror du kan gi opp - disse har bestemt seg på forhånd. Kommer et bjeff fra en schäfer blir den nok automatisk dømt innunder forhåndsmeningene.... så hygg deg heller med egen hund, se på de andre her som kan melde om mange hyggelige møter, og blås i de dumme :wub:

Hehe, får vel bare gjøre det :P

Nei, ikke bare selvfølgelig- men mye av det er grunnet i dette. Tross alt, det var utrolig dårlig oppdrett på schäfere for mange år tilbake og seff så går nok noen av disse genene igjen fremdeles. MEN, veldig mye av dette er da også igjen hengende fordommer og "rykter" fra den gangen. Og når jeg sier mange år tilbake siden, så mener jeg ihvertfall rundt 15 år og ikke to tre år...Det er ikke bare, bare å snu en slik "trend", men når folk (andre hundeeiere/ikke hundeeiere) sliter med dårlige erfaringer, dårlige vibber basert på ANDRES erfaringer/røverhistorier, så gir ikke dette akkurat noe særlig hjelp til å snu trenden. Jeg tror på mange måter at om trenden hadde blitt helt snudd, og schäfere hadde oppført seg "gull verdt", så hadde folk uansett hevet øyenbrynene hvis en av dem hadde bjeffet til vedkommendes hund og dratt frem "ja, de er jo ikke helt bra de der da, skikkelig ustabile-jeg fikk høre av en... bla, bla, bla...".

Jeg synes det er på mange måter det samme som å si at ALLE små hunder er aggressive fordi de er redde for å bli tråkket på, at ALLE hunder som ser ut til å passe inn i "kamphund" kategorien er farlig og ønsker å rive strupen av andres hunder.. sukk, vi kommer jo ikke litt videre på den måten, gjør vi? Som hundeeiere, så fortviler vi stadig over andres utestegning og usikkerhet over hunder generelt, og da bør vi vite bedre enn å henge ut en rase på den måten, som om det er allment vedtatt at den er psyko. Bør vi ikke??

Må bare kommentere dette, er så enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...