Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir du irritert?

Guest Vicky

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg ikke hund selv, men har jo selvfølgelig en favorittrase :D

Blir ikke noe sur hvis folk misliker den rasen, men lurer alltid på hvorfor. Tenker at hvordan i all verden kan folk ikke like den fantastiske rasen? :D

Hadde nok sikkert blitt litt sur hadde jeg gått tur med hunden min (som jeg ikke har) og noen hadde sagt "æææsj for en stygg hund". Det er frekt å si det på en sånn måte. Og så tar man jo seg sikkert nær når noen snakker stygt om goklumpen.

Jeg hadde nok derimot ikke blitt såret hadde noen f.eks her inne sagt at de ikke likte rasen min, og forklart godt hvorfor. Da hadde jeg heller tenkt: H*n aner ikke hva h*n går glipp av!

Det der hører jeg så mye at nå ignorerer jeg det, sammen med teite foreldre, dumme unger, og gamle mennesker som tror hunden skal spise dem, mange spesielle mennesker i verden ja.. Greit at de ikke liker rasen, men da bør de ha en fornuftig grunn, ikke bare "fordi den er teit.."

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Det varierer. Er grunnen til at de ikke liker rasen basert på gammel overtro og myter, så blir jeg litt irritert, ja.

Har de tatt seg tid til å lære rasen og kjenne og fortsatt ikke liker den, ja så godtar jeg det uten å bli sur.

Skrevet

*klippet*

- pluss mange komentarer om blandinghunder som ble gal i hodet osv. osv.

Hmmm, jeg må anse meg selv for heldig, for slike kommentarer har jeg blitt spart for. Det eneste jeg har hørt om "definisjonen" blandingshunder er at de som regel er mye mer friske enn renrasete.

Nå kan jo kanskje det irritere en eier av en renraset en da, men jeg tar utgangspunkt i hvilken info som passer meg ;-)

Skrevet

nei blir ikke sint om de ikke liker rasen min. men synes det er unødvendig og stå og slenge drit om rasen til meg. vertfal de som ikke har erfaring med rasen.... så må jeg innrøme at jeg blir iritert når folk sier at små hunder, ikke er hunder...(vvet ikke koffer)

Skrevet

Jeg har ikke hund, men når jeg en dag skal få det blir nok det bullmastiff. Jeg er veldig klar over at det kan bli en del reaksjoner fra folk, for det er ikke en rase som "alle" liker. Men om folk jeg snakker med nå rynker på nesa over utseendet til bullmastiffen, gjør det ikke meg noe. Jeg synes det er litt kult at jeg har falt for et slikt skrukkete lite lykketroll, og jeg liker å like noe som ikke alle andre liker. At folk rynker på nesa over rasen gjør den bare enda herlige i mine øyne. Litt mer unik, liksom.

Og at folk stiller seg skeptisk til gemyttet til bullmastiffen for så være. Jeg vet at de ikke er goldener, og det vil de aldri bli. Men jeg har stor tro på at med riktig oppdretter og sosialisering vil min fremtidige bulle kunne bli en perfekt selskapshund! Samme hva folk sier! :wub:

Så om folk vil hviske bak ryggen min om at "her kommer Tonje og den helsikes kjøteren hennes", er det helt ok for meg! B)

Skrevet

Jeg har ikke hund, men når jeg en dag skal få det blir nok det bullmastiff. Jeg er veldig klar over at det kan bli en del reaksjoner fra folk, for det er ikke en rase som "alle" liker. Men om folk jeg snakker med nå rynker på nesa over utseendet til bullmastiffen, gjør det ikke meg noe. Jeg synes det er litt kult at jeg har falt for et slikt skrukkete lite lykketroll, og jeg liker å like noe som ikke alle andre liker. At folk rynker på nesa over rasen gjør den bare enda herlige i mine øyne. Litt mer unik, liksom.

Og at folk stiller seg skeptisk til gemyttet til bullmastiffen for så være. Jeg vet at de ikke er goldener, og det vil de aldri bli. Men jeg har stor tro på at med riktig oppdretter og sosialisering vil min fremtidige bulle kunne bli en perfekt selskapshund! Samme hva folk sier! ;)

Så om folk vil hviske bak ryggen min om at "her kommer Tonje og den helsikes kjøteren hennes", er det helt ok for meg! B)

Bullmastiffer er da nydelige! Skulle gjerne hatt en, men har nok med et stort skrukketryne :P

Synes ikke Golden er noe fine jeg, det er vel bare meg :huh:

Dessuten har jeg hørt noe om at Golden er den rasen som biter mest?

Skrevet

Jeg blir ikke irritert når folk ikke vet hvilken rase Poppy er. Jeg blir imponert når det vet det!

Jeg har bare møtt én person som gjettet rasen (eller som i det hele tatt har hørt om den...), og det var i dag på dyreklinikken. Og det var ikke veterinæren, men assistenten - et vandrende hundeleksikon!

Skrevet

Blir ikke irritert, gjør meg ingen ting, men når de begynner å si at de synes hunderasen til hunden min er stygg og huff amegen det verste og at denne hunderasen burde vært skutt, hadde jeg trolig blir rimelig rød i toppen. For det for meg blir bare mobbing.. Og jeg veit om mange av venninnene mine som HATER hunderasen min, nemlig Dachs.. jeg blir lei meg av sånn! De har mer eller mindre sagt det! :huh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...