Gå til innhold
Hundesonen.no

Lek med valp - sette grenser?


Sirup

Recommended Posts

Poppy får ikke lov til å leke og herje innendørs, men vi tar henne med ut og leker noen ganger om dagen. Vi leker litt dra-lek, springe-etter lek, og prøve-fange-strået lek.

I tillegg leker mannen ganske røft med henne, for at hun skal få utfolde seg, få ut energi, og bli vant til litt røff behandling (med tanke på barn etc). Han dytter henne lett overende på gressplenen, virrer med hodet hennes, og bruker generelt mye armer. Poppy elsker det, og er full av fart og liv. Når vi er ute og løs, kommer hun bort og oppfordre til leke, og hopper opp mot oss for å nappe i hendene.

Så gjør vi oss selv en bjørnetjeneste? Oppfordrer denne røffe leken, og bruk av armer i leken, henne til å bite og hoppe i lek? Eller er det vanlig valpeoppførsel. Allerede klarer hun å hoppe forbausende høyt, og jeg tenker jo litt på at hun blir tre ganger så stor som hun er nå.

Vi vil ikke ha en "porselensdukke-hund", men samtidig lurer vel kvinnen i meg på om Poppy vil leke like vilt med et barn (så sant hun ikke er livredd dem, da...). Bør vi lære henne at leken foregår på bakkenivå og ikke involverer hender og armer, eller er det greit å ture frem med denne litt røffe leken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke noe å leke litt røft med hunden, så lenge hunden kan avbryte når du ønsker det, og at hunden ikke tar helt av. Samboeren min har bestandig lekt hardt med hunden. Mens jeg liker det litt mer kontrollert. Det som har skjedd da, er at hunden ypper til herjing med samboeren istedet for meg, siden hunden vet at far er den man kan herje skikkelig med. Så er mor mer rolig lek og kos. hunder skiller. Og somregel skal også hunder være mer forsiktig med feks. barn. De kjenner hverandres styrker. Som med andre hunder. Hera herjer ikke like tøft med en liten hund som med en stor. Men bare pass på at dere ikke stresser hunden for mye opp, og at hunden lærer at nok er nok. Så er det bare å leke masse! :)

Og en annen ting. Vi ville ha en rolig hund innendørs, men hun får lov å leke inne fordet. Forskjellen er at vi avbryter når vi vil, og at hunden kutter ut og slapper av. At leken er på vår primisser. Og at hun ikke løper tulling frem og tilbake i stuen. Men å ligge på gulvet og bite og rulle med en gummileke er helt okei. Men hvis dere ønsker det sånn dere har bestemt, så er det ikke noe galt i at en hund ikke leker innendørs. Så lenge hunden får nok aktivisering ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns det er helt greit å leke og herje, men hos meg gjelder det visse ufravikelige regler. For det første; jeg bestemmer når det skal lekes. Jeg leker gjerne voldsomt med dytting, armer og bein og lar hunden jage mer før jeg snur meg og tar en liten kamp. Iblandt kaster jeg en gjenstand, iblandt tar vi en liten drakamp osv. Men regel nummer to er at når jeg sier "nå er det nok" er leken slutt. Og da er den det. Da roer hunden seg med en gang.

Men nå skal det sies at det er bare med meg hun leker voldsomt. Med andre er det så vidt hun vil løpe etter en ball, så min hund er kanskje ikke ett bra eksempel. Men jeg syns det er greit med lek og herjing så lenge det er du eller mannen din som tar initiativet og dere som sier når det er nok. Hvis ikke kan du få en hund som stresser og prøver å få igang en lek hele tiden. Og det kan bli slitsomt. Her er det også en regel for aldri lek inne. Inne er vi rolige. Det er ganske behagelig. Ihvertfall om man har stor hund. Jeg ville nok ille latt hunden min leke med barn heller hvis hun hadde villet det. Plutselig skjer det ett uhell selv om hun ikke er aggressiv er hun stor og tung. Men barn må gjerne kose og hilse, men ikke voldsom lek. Det skjer med meg.

Det er jo greit med lek, men kanskje man skal utnytte leken litt mer til f.eks. lydighetstrening? Hva med å trene innkalling og så leke når hunden kommer? Jeg syns også det er vel så viktig at hunden lærer seg å være rolig og slappe av ute sammen med dere. Og å gjøre andre roligere øvelser sammen. Hva med å trene litt søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...