Gå til innhold
Hundesonen.no

Laaaaaaaaang biltur med hund...?


eslaaen

Recommended Posts

Hei!

Trenger nå litt råd her...

Saken er den at vi har lyst på utenlandsferie i sommer, men har ikke lyst til å reise fra dyret over lang tid. Vi har kjøpt oss "ny" bil (stasjonsvogn), og har i grunnen litt lyst til å farte nedover i Europa, helst til Frankrike (kjøre bil hele veien).

Og - vi har lyst til å ta med oss Casper. Planen er å være borte i flere uker (så lenge vi gidder), og vi lurer derfor på om det er gjennomførbart og ta med seg hund på en slik bilferie?

Vi må selvfølgelig legge opp turen slik at vi tar mange pauser, og vi har også tenkt og være flere dager i strekk enkelte steder (blant annet ta en fjelltur i Østerrike). Casper er glad i å kjøre bil, han ligger som regel paddeflat og sover og koser seg. Bilen har selvsagt aircondition, og Casper har alle vaksiner og passet sitt (med passfoto! :P ) i orden.

Men er det liksom "dyremishandling"? Han er ikke det mest lettstressede dyret, akkurat; så lenge han får være sammen med "gjengen sin" (altså sambo og meg) er han glad og fornøyd.

Og apropos det med overnattingssteder; hvis vi stundom skulle slite med å finne steder hvor Casper er velkommen, så har vi med telt og soveposer sånn "just in case"... :P

Tror dere dette går greit...? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går greit. Bare å passe på å ta gode pauser underveis og trene litt slik at han blir mentalt sliten. Ta et par dager på samme plassen hvor dere går gode turer og trener. Men det er lurt å sjekke opp om Casper trenger rabies-vaksine i noen av landene, hvis han ikke allerede har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går greit. Bare å passe på å ta gode pauser underveis og trene litt slik at han blir mentalt sliten.

Min erfaringe med lange bilturer er at hunden blir nok mentalt sliten, og heller trenger å få løpt litt å brukt kroppen endel. Slik er det hvertfall med Buster, han blir nok sliten mentalt av å ligge rolig i bilen, og av å kikke ut vinduene.

Jeg sier å at du bare skal satse på bilferie. Sørg for å ha nok vann til både to og firbente, ta mange pauser og nyt en ferie som helt sikkert kommer til å bli utrolig spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaringe med lange bilturer er at hunden blir nok mentalt sliten, og heller trenger å få løpt litt å brukt kroppen endel. Slik er det hvertfall med Buster, han blir nok sliten mentalt av å ligge rolig i bilen, og av å kikke ut vinduene.

Muligens det er forskjell på hunder, men Ero trenger å få brukt hodet etter en lang biltur(det blir jo mest bare å ligge å døse i buret under turen). Men selvfølgelig sier han ikke nei takk til å få løpt litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens det er forskjell på hunder, men Ero trenger å få brukt hodet etter en lang biltur(det blir jo mest bare å ligge å døse i buret under turen). Men selvfølgelig sier han ikke nei takk til å få løpt litt også.

Ja det er garantert individuelle forskjeller. Et passende råd vil vel være å sette av tid til mental trening og fysisk utfodelse, så dekker vi begge sider :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Så overraskende positive dere er, da! Trodde jeg skulle å litt pessimistiske tilbakemeldinger her, jeg! Så feil kan man ta!

Det blir nok til at vi tar turen nedover Europa, og jeg gleder meg som en liten unge! Kan nok bli litt av en strabasiøs road trip, dette her! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det vil gå bra jeg! :P

Vi kjørte til Nesbyen i Hallingdal i helga, og Atheo var i bil i 9 timer. (Med pauser seff!) Han ble mentalt sliten. Så han trang seg en god tur sammen med far når vi kom fram! (Ikke med meg, for jeg har bekkenløsning :P )

Så bare legg inn pauser, så går nok alt bra med Casper! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det høres bra ut jeg :P Bedre enn å måtte resie fra hunden sin :P

Bare dere legger opp turen etter hunden. Dvs, mange pauser, trening og lange turer. Og ikke glem i ha vann tilgjengelig hele tiden, så går denne turen så smurt... :P

Men et spm til dere som vet: hva er akseptabel kjøretid å kjøre i strekk? før man tar en pause?(vet ikke om dere forstod spørsmålet jeg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare fint å kjøre lang tur:) Nå kjører ikke jeg så ofte på lange bilferier, men vi kjører en del ganger i året Tromsø-Kirkenes.. Det tar en 9-10timer +- gjennom Finland eller en 12 timer +- gjennom Norge (++++ når det er dårlig vær som det var i jula... <_< ). Mine hunder tar livet med ro, får noen tissepauser underveis, men ingen spesielt lange pauser. Når vi kommer fram (og jeg er fryktelig sliten), så er hundene mine full av energi. Aussien trenger både mental og fysisk trim, huskyen trenger bare mye fysisk trim.. Og når det er unnagjort, så få jeg lov til å sove noen etterlengtede timer;)

Ser ikke ut til at hundene tar noe skade av det akkurat, så lenge en lufter, vanner og tar hensyn til hunden(e)!:P

Jeg kjører alt fra 4-6timer før jeg lufter hundene når de er voksne, da trenger jeg selv å komme ut for å strekke på bena;) Har jeg valp med lufter jeg oftere. Hundene mine takler fint å være inne på natta i 8-12timer uten å gå på do, så strengt tatt trenger en vel ikke å lufte noe mer enn det, men det er nå godt å komme seg litt ut av bilen selv, så da lufter jeg oftere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare ett tips.

Når du kjører langt så er det greit å gi hunden tilgang på en liten skvett vann. (og at den har stor plass i buret sitt!!) Selv så har jeg en bur skål hengende med litt vann i hele tiden. OM du kjører på hompete veier eller hunden ligger løs så kan det være greit å bruke en "søle fri" skål.

God tur om dere reiser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...