Gå til innhold
Hundesonen.no

Laaaaaaaaang biltur med hund...?

eslaaen

Recommended Posts

Hei!

Trenger nå litt råd her...

Saken er den at vi har lyst på utenlandsferie i sommer, men har ikke lyst til å reise fra dyret over lang tid. Vi har kjøpt oss "ny" bil (stasjonsvogn), og har i grunnen litt lyst til å farte nedover i Europa, helst til Frankrike (kjøre bil hele veien).

Og - vi har lyst til å ta med oss Casper. Planen er å være borte i flere uker (så lenge vi gidder), og vi lurer derfor på om det er gjennomførbart og ta med seg hund på en slik bilferie?

Vi må selvfølgelig legge opp turen slik at vi tar mange pauser, og vi har også tenkt og være flere dager i strekk enkelte steder (blant annet ta en fjelltur i Østerrike). Casper er glad i å kjøre bil, han ligger som regel paddeflat og sover og koser seg. Bilen har selvsagt aircondition, og Casper har alle vaksiner og passet sitt (med passfoto! :P ) i orden.

Men er det liksom "dyremishandling"? Han er ikke det mest lettstressede dyret, akkurat; så lenge han får være sammen med "gjengen sin" (altså sambo og meg) er han glad og fornøyd.

Og apropos det med overnattingssteder; hvis vi stundom skulle slite med å finne steder hvor Casper er velkommen, så har vi med telt og soveposer sånn "just in case"... :P

Tror dere dette går greit...? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går greit. Bare å passe på å ta gode pauser underveis og trene litt slik at han blir mentalt sliten. Ta et par dager på samme plassen hvor dere går gode turer og trener. Men det er lurt å sjekke opp om Casper trenger rabies-vaksine i noen av landene, hvis han ikke allerede har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det går greit. Bare å passe på å ta gode pauser underveis og trene litt slik at han blir mentalt sliten.

Min erfaringe med lange bilturer er at hunden blir nok mentalt sliten, og heller trenger å få løpt litt å brukt kroppen endel. Slik er det hvertfall med Buster, han blir nok sliten mentalt av å ligge rolig i bilen, og av å kikke ut vinduene.

Jeg sier å at du bare skal satse på bilferie. Sørg for å ha nok vann til både to og firbente, ta mange pauser og nyt en ferie som helt sikkert kommer til å bli utrolig spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaringe med lange bilturer er at hunden blir nok mentalt sliten, og heller trenger å få løpt litt å brukt kroppen endel. Slik er det hvertfall med Buster, han blir nok sliten mentalt av å ligge rolig i bilen, og av å kikke ut vinduene.

Muligens det er forskjell på hunder, men Ero trenger å få brukt hodet etter en lang biltur(det blir jo mest bare å ligge å døse i buret under turen). Men selvfølgelig sier han ikke nei takk til å få løpt litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens det er forskjell på hunder, men Ero trenger å få brukt hodet etter en lang biltur(det blir jo mest bare å ligge å døse i buret under turen). Men selvfølgelig sier han ikke nei takk til å få løpt litt også.

Ja det er garantert individuelle forskjeller. Et passende råd vil vel være å sette av tid til mental trening og fysisk utfodelse, så dekker vi begge sider :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Så overraskende positive dere er, da! Trodde jeg skulle å litt pessimistiske tilbakemeldinger her, jeg! Så feil kan man ta!

Det blir nok til at vi tar turen nedover Europa, og jeg gleder meg som en liten unge! Kan nok bli litt av en strabasiøs road trip, dette her! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det vil gå bra jeg! :P

Vi kjørte til Nesbyen i Hallingdal i helga, og Atheo var i bil i 9 timer. (Med pauser seff!) Han ble mentalt sliten. Så han trang seg en god tur sammen med far når vi kom fram! (Ikke med meg, for jeg har bekkenløsning :P )

Så bare legg inn pauser, så går nok alt bra med Casper! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det høres bra ut jeg :P Bedre enn å måtte resie fra hunden sin :P

Bare dere legger opp turen etter hunden. Dvs, mange pauser, trening og lange turer. Og ikke glem i ha vann tilgjengelig hele tiden, så går denne turen så smurt... :P

Men et spm til dere som vet: hva er akseptabel kjøretid å kjøre i strekk? før man tar en pause?(vet ikke om dere forstod spørsmålet jeg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare fint å kjøre lang tur:) Nå kjører ikke jeg så ofte på lange bilferier, men vi kjører en del ganger i året Tromsø-Kirkenes.. Det tar en 9-10timer +- gjennom Finland eller en 12 timer +- gjennom Norge (++++ når det er dårlig vær som det var i jula... <_< ). Mine hunder tar livet med ro, får noen tissepauser underveis, men ingen spesielt lange pauser. Når vi kommer fram (og jeg er fryktelig sliten), så er hundene mine full av energi. Aussien trenger både mental og fysisk trim, huskyen trenger bare mye fysisk trim.. Og når det er unnagjort, så få jeg lov til å sove noen etterlengtede timer;)

Ser ikke ut til at hundene tar noe skade av det akkurat, så lenge en lufter, vanner og tar hensyn til hunden(e)!:P

Jeg kjører alt fra 4-6timer før jeg lufter hundene når de er voksne, da trenger jeg selv å komme ut for å strekke på bena;) Har jeg valp med lufter jeg oftere. Hundene mine takler fint å være inne på natta i 8-12timer uten å gå på do, så strengt tatt trenger en vel ikke å lufte noe mer enn det, men det er nå godt å komme seg litt ut av bilen selv, så da lufter jeg oftere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Bare ett tips.

Når du kjører langt så er det greit å gi hunden tilgang på en liten skvett vann. (og at den har stor plass i buret sitt!!) Selv så har jeg en bur skål hengende med litt vann i hele tiden. OM du kjører på hompete veier eller hunden ligger løs så kan det være greit å bruke en "søle fri" skål.

God tur om dere reiser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...