Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan jeg begynne med Agility?

Anettex

Recommended Posts

Timon er nå 8 mnd og jeg har lyst til å prøve smått med å øve til vi skal begynne for fullt.. Noen sier dette ikke er smart på grunn av sjelettet og beina.. jeg har laget ett lite hopp hinder som ikke er høyt i det heletatt og Timon er hoppende glad hver gang han hopper over det.. er det feil av meg å begynne å øve smått nå eller skal jeg vente til han blir 1 år..? Jeg skal jo på agility kurs med han når han er 10 mnd...

Hva er deres meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har trent agility før i det hele tatt vil jeg anbefale deg å smøre deg med tålmodighet frem til kurset om 2 mnd :P Bruk heller tiden på ting dere kan jobbe med frem mot kurset - eks. sitt og bli, innkalling, at han følger deg osv.

Vil du prøve noen få agilityhinder ville jeg latt hoppingen være litt til, og heller prøvd å lage et minirør hjemme - det er totalt ufarlig, og de aller fleste hunder synes det er dødskult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette du drømmer om?:

moelvenstevnet-logo_liten.jpg

:)

Veldig OT, men jeg skal på Agilitykurs til helga, og gleder meg vannvittig!!

Endelig har hunden min landet såpass at jeg tar sjansen på å prøve. Han er 2 år nå, og i fjor på disse tider var han alt for turbo til å starte med en så stressende sport.

Min største frykt nå er at han er så uredd at han rett og slett kommer til å dette ned fra ett eller annet hinder og skade seg... <_<

Ellers så har vi kun hoppet litt gjennom en rockering og brukt skogen som agilitybane, så han stiller med helt blanke ark (jeg har ikke klart å rote til noen av de øvelsene i hvert fall, det er verre med slurvet i LP jeg har godtatt).

Sorry, ikke meningen å kuppe tråden din, måtte bare... Gleder seg!!

banana banana banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med din rase, men vi ventet med agility til hun var røntget og konstetert HD fri. eller vi ventet nesten, men hadde lav høyde på hoppehinder etc.

Det er som Molly nevner også en sport som trigger stress, så du må være veldig bevisst på å ha kontroll på stressnivået til hunden din, slik at du ikke trigger den problematferden du jobber med å fjerne! Mye å tenke på, men agility er jo veldig morsomt da, så jeg ønsker deg lykke til, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi ja vi koser oss bare når vi hopper litt rundt i hagen da! men tar først de problemene han har og jobber med det er jo helt klart!

Lykke til molly! Håper dere koserdere på kurs begge 2! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...