Gå til innhold
Hundesonen.no

Når kan jeg begynne med Agility?


Anettex

Recommended Posts

Timon er nå 8 mnd og jeg har lyst til å prøve smått med å øve til vi skal begynne for fullt.. Noen sier dette ikke er smart på grunn av sjelettet og beina.. jeg har laget ett lite hopp hinder som ikke er høyt i det heletatt og Timon er hoppende glad hver gang han hopper over det.. er det feil av meg å begynne å øve smått nå eller skal jeg vente til han blir 1 år..? Jeg skal jo på agility kurs med han når han er 10 mnd...

Hva er deres meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har trent agility før i det hele tatt vil jeg anbefale deg å smøre deg med tålmodighet frem til kurset om 2 mnd :P Bruk heller tiden på ting dere kan jobbe med frem mot kurset - eks. sitt og bli, innkalling, at han følger deg osv.

Vil du prøve noen få agilityhinder ville jeg latt hoppingen være litt til, og heller prøvd å lage et minirør hjemme - det er totalt ufarlig, og de aller fleste hunder synes det er dødskult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette du drømmer om?:

moelvenstevnet-logo_liten.jpg

:)

Veldig OT, men jeg skal på Agilitykurs til helga, og gleder meg vannvittig!!

Endelig har hunden min landet såpass at jeg tar sjansen på å prøve. Han er 2 år nå, og i fjor på disse tider var han alt for turbo til å starte med en så stressende sport.

Min største frykt nå er at han er så uredd at han rett og slett kommer til å dette ned fra ett eller annet hinder og skade seg... <_<

Ellers så har vi kun hoppet litt gjennom en rockering og brukt skogen som agilitybane, så han stiller med helt blanke ark (jeg har ikke klart å rote til noen av de øvelsene i hvert fall, det er verre med slurvet i LP jeg har godtatt).

Sorry, ikke meningen å kuppe tråden din, måtte bare... Gleder seg!!

banana banana banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med din rase, men vi ventet med agility til hun var røntget og konstetert HD fri. eller vi ventet nesten, men hadde lav høyde på hoppehinder etc.

Det er som Molly nevner også en sport som trigger stress, så du må være veldig bevisst på å ha kontroll på stressnivået til hunden din, slik at du ikke trigger den problematferden du jobber med å fjerne! Mye å tenke på, men agility er jo veldig morsomt da, så jeg ønsker deg lykke til, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi ja vi koser oss bare når vi hopper litt rundt i hagen da! men tar først de problemene han har og jobber med det er jo helt klart!

Lykke til molly! Håper dere koserdere på kurs begge 2! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...