Gå til innhold
Hundesonen.no

Fremadsending


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg begynte med å lære Fibi "hvor er Tarzan", dvs. tilbudt atferd, satt litt i system. Begynte med å stå nærme treet og lokke henne til å hoppe opp (har kjøpt klikker i dag, så nå skal jeg venne meg av med lokking. Snart!). Gikk så gradvis lenger unna. Nå sier jeg "hvor er Tarzan", så løper hun bort til et tre og hopper opp (og leter etter Tarzan, selvfølgelig ;) ).

Så begynte vi med "opp på sten". Det er en stein, tømmerstokk, eller stubbe. Disse krymper stadig, slik får vi trent balanse også.

Inne har jeg en puff som er "opp på sten", en saccosekk også, vi har "opp i sofaen" og "teppe". Det vil si at jeg står mitt på gulvet og sender henne rundt omkring. Egentlig begynte jeg med dette for å lære henne framsending (ikke alt skal foregå hos meg), men så har vi ikke gått noen kurs i det siste og jeg har dårlig fantasi, så det har balla litt på seg med helt unyttige ferdigheter. :P

Men det kan altså være en ide å lære bikkja en hvilken som helst framsendig til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg lyst til å begynne å trene på fremadsending. Hvordan begynner jeg? Når kan jeg dra inn ruta? Med engang?

Du burde lære inn fremadsending til ruta før du lærer inn fremadsending til kjegle hvertfall. Når du lærer inn fremadsending til kjegle så lærer hunden seg å stoppe ved/bak kjegla. Hvis du så begynner med ruta etterpå så vil du muligens få et problem med at hunden stiller seg ved/bak hvilken som helst kjegle i ruta, i stedet for å først lære inn ruta hvor den går til midten og blir trygg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde lære inn fremadsending til ruta før du lærer inn fremadsending til kjegle hvertfall. Når du lærer inn fremadsending til kjegle så lærer hunden seg å stoppe ved/bak kjegla. Hvis du så begynner med ruta etterpå så vil du muligens få et problem med at hunden stiller seg ved/bak hvilken som helst kjegle i ruta, i stedet for å først lære inn ruta hvor den går til midten og blir trygg på dette.

Oki :P

Men hvordan skal jeg få han ut til ruta da?

Er helt fersk på dette, og aldri lært en hund noe sånt, så trenger gode råd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått på kurs, eller vurdert å gjøre det? Da lærer du jo hvordan du skal lære hunden din det på en grei måte... :)

Gått kurs ja, men ikke lært dette, da det var bronsjemerke kurs. Og er heller ikke mer kurs før uttpå høsten, Han kan heller ikke være uten bånd, så derfor jeg bare får trent på dette hjemme (kan jo bruke langline), men vil bare trene på dette så vidt...

Men da får jeg prøve meg frem... Bruker ikke musematte eller sånne ting. Men prøver meg med leke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått kurs ja, men ikke lært dette, da det var bronsjemerke kurs. Og er heller ikke mer kurs før uttpå høsten, Han kan heller ikke være uten bånd, så derfor jeg bare får trent på dette hjemme (kan jo bruke langline), men vil bare trene på dette så vidt...

Men da får jeg prøve meg frem... Bruker ikke musematte eller sånne ting. Men prøver meg med leke...

Vi lærte framsending på agilitykurs. Det vil si. Vi lærte prinsippene på kurs og selve øvelsene har vi trent inn selv. Men som jeg skrev tidligere, har vi jo funnet på alternativer til konkurransemomenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ska ikke vi gå NKK lydighet,og inn i noe rute på vår lydighet, men det vi gjør for fremadsending, er å ligge en favoritt leke på bakken, la hunden se den/være giret på den,trekke seg et stykke tilbake(vi begynte med 5,6 meter),og så la hunden løpe frem og ta denne, samtidig som vi la kommando på med en gang. Nå skal det sies at vi bruker kong med tau i,og har mye drakamper/leker med dette,så hundene elsker denne leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...