Gå til innhold
Hundesonen.no

Nár bör valper leveres ?


Guest Peersen

Recommended Posts

Guest Peersen

En liten tanke, om nár oppdrettere leverer sine valper.

Noen leverer ved 8 uker ( som jeg synes er best, nár kjöperne er vante hunde eiere )

Andre vil helst levere ved 10 - 12 ukers alder.

Hadde värt moro og höre andres meninger om dette.

Selv vil jeg gjerne ha valpen sá tidlig som mulig, og har fátt mine sloughi - saluki valper 7-8 uker gamle.

Valpene preges enormt under tiden etter 7 uker , og da vil jeg gjerne ha dem hos meg.

Klart vi har en fordel med og ha en liten flokk hos oss, og valpene gár liksom fra en flokk til en annen.

Jeg ville faktisk ikke ta en valp,om den var mer enn 8 uker, om jeg kunne velge. Men klart, jeg har tatt rescue salukier helt opp til 6 ár, om de har behövd várt hjem.

Dette en annen sak :-)

Hva mener dere om dette, og ná snakker jeg kanskje mest om grupp 10 hunde :-) som har en litt spesiell psyke.

Hilsen Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste erfaring jeg har med dette er med min hund, og han er ikke en mynde, men uansett..

Jeg foretrekker nok rundt åtte-ukers alderen, jeg føler at overgangen vil bli lettere for valpen etter som sånn som du sa, så preges valpen veldig mye i denne alderen.

Hundene var absolutt nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vakker vofs! Og så heldige dere er som bor iSpania! Ja, ja, det er ikke så værst her heller, nå da! Jeg har alltid trodd at det var lurt at hvalpene ble preget av moren sin til de var ca ti uker. Både for hvalpene sin skyld og for tispas. Det samme gjelder for kattunger! Det er noe med psyken til hvalpen som kan gå litt galt, hvis de blir separert for tidlig. Det er en del hundeverden ting som tispa skal lære barna sine. Dette er sånn jeg alltid har sett på det og som vi praktiserte det da vi hadde kull, men kanskje man vet noe nå som vi ikke visste da. Hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ment at 8 uker er en fin alder å få valpen på. 7 uker synes jeg er for tidlig, da det skjer mye den 8.uka.

Men etter å ha hatt ett kull selv, og ble sittende med den ene valpen til den ble 12 uker, vil jeg si at det i hvert fall ikke er noen ulempe om valpen blir litt lenger hos oppdretter.

Nå var det riktignok bare en valp igjen, og en veldig dyktig hundemor, men denne valpen fikk med seg en del positive ting som de andre ikke fikk... Hun lærte en hel del de 4 ukene hun ble igjen hos mor, som ny eier fikk god utbytte av.

Men som kjøper går man jo også glipp av 4 viktige uker i sosialiseringen av valpen, så jeg ville sett veldig an både oppdretter og valpemor. Viktig at valpen opplever litt annet enn bare hjemmet denne tiden.

-Men dette var altså ikke valper av mynderasen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge oppdretter er seriøs og sosialiserer valpene godt ville jeg helst ventet til tidligst 10 uker. Jeg hentet Ero ved 8 uker og ser ikke noe ulempe med det, men hvis jeg hadde visst det jeg vet nå da så ville jeg ventet lengre. Men det er smak og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvor engasjert og flink oppdretteren er og hvor god mor valpemoren er, men jeg ville nok helst ha ventet til 10 uker.Så lenge oppdretter er flink til å ta med valpene ut (eller ev lar valpekjøper komme og ta de med) og moren fortsatt er blid så må jo det bare være positivt? De lærer utrolig mye de to siste ukene som valpemor og søsknene er suverene til å lære de.At valpen ikke blir like knyttet til det menneske de flytter til kan jeg si av erfaring at bare er tull. Jeg har hatt 5 hunder hvorav tre er omplasseringshunder og jeg merker overhodet ingen forskjell hverken i hvordan jeg har følt for de eller hvordan de har vært knyttet til meg. :) mammadalten her har jeg hatt i 9 mnd og han var 14 mnd når han kom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...