Gå til innhold
Hundesonen.no

Egg i bæsj


Recommended Posts

Har sett på tidligere tråder om orm og markkur, og der sier det fleste at de har sett marker i avføringen, og da visst at det var orm. Men idag dreit Hera og det var masse hvite kuler i bæsjen. Stod å forundret meg på det, og tenkte om dette var egg eller noe hun hadde spist. Så kom Elisabeth og hun trodde også det var egg. (masse egg, inni bæsjen også) Hera har bæjsa mye i det siste syns jeg. Ikke noe diare, men bæsja mer enn normalt. Så jeg lurer på.. er det egentlig ikke normalt å først se ormer i avføringen, før evnt. egg? Noen andre som har funnet egg i avføringen, istedet for ormer? Tar det lang tid før det blir borte etter at de har fått ormekur?

Edit: skulle vært postet på helse...

Flyttet av modd scorp: etter brukers ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din har mark. Skaff deg en god kur (Panacur, Drontal, Banminth osv.) så blir hun snart frisk igjen!

Det er slett ikke sikkert at du ser marken selv, men kun eggene. Og det stemmer overens med det bildet du beskriver nå. Jeg ville gitt en ny kur et par uker etter første behandling slik at du er sikker på å få med deg resten av parasittene som sitter lenger oppe i tynntarmen.

Så gå innom apoteket på tirsdag når de åpner etter pinsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! ja jeg skal skynte meg på apoteket på tirsdag! Uff, stakkars hund. Kan ikke være noe behagelig. Får ta en ny kur etter noen uker, slik du foreslo. Vil jo helst ha bort all fanskapet!

Forresten: Hva er hovedgrunnen for at de får orm? Er det at de spister ting ute, eller at de blir smittet via kontakt med andre hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Hva er hovedgrunnen for at de får orm? Er det at de spister ting ute, eller at de blir smittet via kontakt med andre hunder?

Kan være begge deler tror jeg. Pass på at hunder hun har vært mye med får kur samtidig, feks Buster, og at dere er nøye med å plukke opp en stund framover så forhindrer man smitte. Ville også holdt henne unna andre hunder til hun var kvitt ormen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! ja jeg skal skynte meg på apoteket på tirsdag! Uff, stakkars hund. Kan ikke være noe behagelig. Får ta en ny kur etter noen uker, slik du foreslo. Vil jo helst ha bort all fanskapet!

Forresten: Hva er hovedgrunnen for at de får orm? Er det at de spister ting ute, eller at de blir smittet via kontakt med andre hunder?

Ett lite sniff på en annen hunds bæsj kan være nokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet for at Hera hadde fått orm for to uker siden, altså sist Rambo møtte Hera? I så fall, er virkningen av ormekuren han fikk for 2-3 måneder siden fortsatt sterk nok til å stå i mot ormene?

God bedrning til Hera ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet for at Hera hadde fått orm for to uker siden, altså sist Rambo møtte Hera? I så fall, er virkningen av ormekuren han fikk for 2-3 måneder siden fortsatt sterk nok til å stå i mot ormene?

God bedrning til Hera ;)

Altså, når det gjelder ormekurer, så har jeg hørt at hunder kan i realiteten bli smittet påny tre dager etter endt kur. Da er det på'an igjen (som godeste Eggum synger). Så nei, virkningen av ormekuren til Rambo er nok "long gone"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mulighet for at Hera hadde fått orm for to uker siden, altså sist Rambo møtte Hera? I så fall, er virkningen av ormekuren han fikk for 2-3 måneder siden fortsatt sterk nok til å stå i mot ormene?

God bedrning til Hera ;)

Jeg vet ikke om hun hadde orm da, siden at jeg først så tegn på det idag. Men vet ikke hvor lenge det ligger ormer inni hunden før det blir egg, og hvor tidlig det smitter..

Jeg skal unsett ta en til kur etter noen uker etter den første.. kanskje lurt at feks Buster tar kur også, siden de er såpass fysisk nære hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det der, etter endt kur ved påvist orm skal man gi en ny etter ca tre uker for å ta egg som er klekket og utviklet?

(står gjerne i pakningsvedlegget?)

Gjelder ikke det de fleste ormekurer utenom panacur som også skal ta egg som ikke er utviklet? Er ikke helt sikker på det der, men mener å ha lest på oversikt over ormekurer at den tar eggene og men jeg vet ikke helt :unsure: . Buster får nok drontal nå siden vi har det liggende, får brukt siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når det gjelder ormekurer, så har jeg hørt at hunder kan i realiteten bli smittet påny tre dager etter endt kur. Da er det på'an igjen (som godeste Eggum synger). Så nei, virkningen av ormekuren til Rambo er nok "long gone"!

Så hva er da poenget med at hunder skal få ormekur 3-4 ganger i året? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for hundeeiere som ikke ser når hunden har fått makk. Bedre med rutine, enn at de ikke ser det og hunden går med makk lenge.

Jepp, jeg tror Hunter er inne på noe der. Cluet er vel hvis man har en hund som går og eter møkk etter andre dyr til stadighet så bør man følge bedre med, evt. ta med en avføringsprøve til vet hvis man lurer, og så evt. gi kur oftere enn 3-4 ganger i året. For oss som ENDEDLIG ikke har en hund som spiser all avføring de kommer over, så kan vi nemlig slappe litt mer av, hihe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har nå gått på panacur i 3 dager. idag hadde hun skikkelig diare. Alt bare rant. Er dette noe som kommer av kuren? At den virker/renser ut? For hun har ikke fått noe annet mat, og ikke vært løs noe og kunne ha spist noe.

Ja, jeg har hørt at både diare og oppkast kan forekomme av selve ormekuren. Men hvordan er det med henne ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har nå gått på panacur i 3 dager. idag hadde hun skikkelig diare. Alt bare rant. Er dette noe som kommer av kuren? At den virker/renser ut? For hun har ikke fått noe annet mat, og ikke vært løs noe og kunne ha spist noe.

Det er ikke uvanlig det nei. Så lenge hunden er pigg ellers (får i seg drikke) så går dette seg til.

Jeg har bikkjer som spiser alt mulig rart (råttent kjøtt <_< mm) så de blir kuret 2 ganger i året. Kun Amigo har hatt mark - og det fikk han etter valpekurset der han kom borti masse bæsj på treningsplassen. Ellers har ingen av hundene vært syke; kurene er forebyggende.

Avmagring, oppblåst mage og hoste kan alle være symptomer på mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :) Jo ellers er hun som normal. Hun har ikke noe egg i avføringen lengere, slik som det var første og andre dagen etter at jeg fant det ut. Hadde fast avføring til idag. Da har det vært rennende hele dagen. Og så promper hun hele tiden, og det stinker. Det er eneste forskjellen etter at jeg begynte på kuren.

Men nårtid kan man vite at hun er smittefri? Nå etter endt kur? Og trygt kan la henne slikke meg i ansiktet? :P hehe, neida er jo ikke ofte det da, men sånn hvis jeg tilfeldigvis hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvilken ormekur du har brukt. Det er vel kun Panacur som tar livet av eggene i tillegg til selve marken...

Så om du har brukt en annen kur, må du gjenta om en uke eller to slik at eggene klekkes og så drepes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

skriver på gammel tråd jeg...

Timon har nå hatt diarè og oppkast ett par dager og idag fant jeg små hvite prikker.. har gitt han ormekur nå etter å ha lest om Hera så håper dette hjelper.. har ikke kontaktet dyrlege siden han er opplagt og oppegående ellers.. bør jeg faste han en dag siden han har diarè? han spiser ikke akkuratt så mye heller... har gitt han ris og canikur men alt kom opp i oppkastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...