Gå til innhold
Hundesonen.no

Egg i bæsj

Recommended Posts

Skrevet

Har sett på tidligere tråder om orm og markkur, og der sier det fleste at de har sett marker i avføringen, og da visst at det var orm. Men idag dreit Hera og det var masse hvite kuler i bæsjen. Stod å forundret meg på det, og tenkte om dette var egg eller noe hun hadde spist. Så kom Elisabeth og hun trodde også det var egg. (masse egg, inni bæsjen også) Hera har bæjsa mye i det siste syns jeg. Ikke noe diare, men bæsja mer enn normalt. Så jeg lurer på.. er det egentlig ikke normalt å først se ormer i avføringen, før evnt. egg? Noen andre som har funnet egg i avføringen, istedet for ormer? Tar det lang tid før det blir borte etter at de har fått ormekur?

Edit: skulle vært postet på helse...

Flyttet av modd scorp: etter brukers ønske.

Skrevet

Hunden din har mark. Skaff deg en god kur (Panacur, Drontal, Banminth osv.) så blir hun snart frisk igjen!

Det er slett ikke sikkert at du ser marken selv, men kun eggene. Og det stemmer overens med det bildet du beskriver nå. Jeg ville gitt en ny kur et par uker etter første behandling slik at du er sikker på å få med deg resten av parasittene som sitter lenger oppe i tynntarmen.

Så gå innom apoteket på tirsdag når de åpner etter pinsen!

Skrevet

Takk for svar! ja jeg skal skynte meg på apoteket på tirsdag! Uff, stakkars hund. Kan ikke være noe behagelig. Får ta en ny kur etter noen uker, slik du foreslo. Vil jo helst ha bort all fanskapet!

Forresten: Hva er hovedgrunnen for at de får orm? Er det at de spister ting ute, eller at de blir smittet via kontakt med andre hunder?

Skrevet

Forresten: Hva er hovedgrunnen for at de får orm? Er det at de spister ting ute, eller at de blir smittet via kontakt med andre hunder?

Kan være begge deler tror jeg. Pass på at hunder hun har vært mye med får kur samtidig, feks Buster, og at dere er nøye med å plukke opp en stund framover så forhindrer man smitte. Ville også holdt henne unna andre hunder til hun var kvitt ormen.

Skrevet

Takk for svar! ja jeg skal skynte meg på apoteket på tirsdag! Uff, stakkars hund. Kan ikke være noe behagelig. Får ta en ny kur etter noen uker, slik du foreslo. Vil jo helst ha bort all fanskapet!

Ett lite sniff på en annen hunds bæsj kan være nokk

Skrevet

Er det en mulighet for at Hera hadde fått orm for to uker siden, altså sist Rambo møtte Hera? I så fall, er virkningen av ormekuren han fikk for 2-3 måneder siden fortsatt sterk nok til å stå i mot ormene?

God bedrning til Hera ;)

Skrevet

Er det en mulighet for at Hera hadde fått orm for to uker siden, altså sist Rambo møtte Hera? I så fall, er virkningen av ormekuren han fikk for 2-3 måneder siden fortsatt sterk nok til å stå i mot ormene?

God bedrning til Hera ;)

Altså, når det gjelder ormekurer, så har jeg hørt at hunder kan i realiteten bli smittet påny tre dager etter endt kur. Da er det på'an igjen (som godeste Eggum synger). Så nei, virkningen av ormekuren til Rambo er nok "long gone"!

Skrevet

Hvordan blir det der, etter endt kur ved påvist orm skal man gi en ny etter ca tre uker for å ta egg som er klekket og utviklet?

(står gjerne i pakningsvedlegget?)

Skrevet

God bedrning til Hera ;)

Jeg vet ikke om hun hadde orm da, siden at jeg først så tegn på det idag. Men vet ikke hvor lenge det ligger ormer inni hunden før det blir egg, og hvor tidlig det smitter..

Jeg skal unsett ta en til kur etter noen uker etter den første.. kanskje lurt at feks Buster tar kur også, siden de er såpass fysisk nære hverandre..

Skrevet

Hvordan blir det der, etter endt kur ved påvist orm skal man gi en ny etter ca tre uker for å ta egg som er klekket og utviklet?

(står gjerne i pakningsvedlegget?)

Gjelder ikke det de fleste ormekurer utenom panacur som også skal ta egg som ikke er utviklet? Er ikke helt sikker på det der, men mener å ha lest på oversikt over ormekurer at den tar eggene og men jeg vet ikke helt :unsure: . Buster får nok drontal nå siden vi har det liggende, får brukt siste.

Skrevet

Altså, når det gjelder ormekurer, så har jeg hørt at hunder kan i realiteten bli smittet påny tre dager etter endt kur. Da er det på'an igjen (som godeste Eggum synger). Så nei, virkningen av ormekuren til Rambo er nok "long gone"!

Så hva er da poenget med at hunder skal få ormekur 3-4 ganger i året? :unsure:

Skrevet

Det er vel for hundeeiere som ikke ser når hunden har fått makk. Bedre med rutine, enn at de ikke ser det og hunden går med makk lenge.

Skrevet

Det er vel for hundeeiere som ikke ser når hunden har fått makk. Bedre med rutine, enn at de ikke ser det og hunden går med makk lenge.

Jepp, jeg tror Hunter er inne på noe der. Cluet er vel hvis man har en hund som går og eter møkk etter andre dyr til stadighet så bør man følge bedre med, evt. ta med en avføringsprøve til vet hvis man lurer, og så evt. gi kur oftere enn 3-4 ganger i året. For oss som ENDEDLIG ikke har en hund som spiser all avføring de kommer over, så kan vi nemlig slappe litt mer av, hihe...

Skrevet

Uff dette er sikkert ikke noe gøy nei og ikke noe delikat heller ;) Synd det er helligdag så kunne du fått noe kur i dag...

Skrevet

Hunden har nå gått på panacur i 3 dager. idag hadde hun skikkelig diare. Alt bare rant. Er dette noe som kommer av kuren? At den virker/renser ut? For hun har ikke fått noe annet mat, og ikke vært løs noe og kunne ha spist noe.

Skrevet

Hunden har nå gått på panacur i 3 dager. idag hadde hun skikkelig diare. Alt bare rant. Er dette noe som kommer av kuren? At den virker/renser ut? For hun har ikke fått noe annet mat, og ikke vært løs noe og kunne ha spist noe.

Ja, jeg har hørt at både diare og oppkast kan forekomme av selve ormekuren. Men hvordan er det med henne ellers?

Skrevet

Det er ikke uvanlig det nei. Så lenge hunden er pigg ellers (får i seg drikke) så går dette seg til.

Jeg har bikkjer som spiser alt mulig rart (råttent kjøtt <_< mm) så de blir kuret 2 ganger i året. Kun Amigo har hatt mark - og det fikk han etter valpekurset der han kom borti masse bæsj på treningsplassen. Ellers har ingen av hundene vært syke; kurene er forebyggende.

Avmagring, oppblåst mage og hoste kan alle være symptomer på mark.

Skrevet

takk for svar! :) Jo ellers er hun som normal. Hun har ikke noe egg i avføringen lengere, slik som det var første og andre dagen etter at jeg fant det ut. Hadde fast avføring til idag. Da har det vært rennende hele dagen. Og så promper hun hele tiden, og det stinker. Det er eneste forskjellen etter at jeg begynte på kuren.

Men nårtid kan man vite at hun er smittefri? Nå etter endt kur? Og trygt kan la henne slikke meg i ansiktet? :P hehe, neida er jo ikke ofte det da, men sånn hvis jeg tilfeldigvis hadde gjort det.

Skrevet

Det spørs litt hvilken ormekur du har brukt. Det er vel kun Panacur som tar livet av eggene i tillegg til selve marken...

Så om du har brukt en annen kur, må du gjenta om en uke eller to slik at eggene klekkes og så drepes.

Skrevet

Ja jeg har brukt Panacur. Så ut fra det jeg forstod, så trenger jeg da ikke å ta en ekstra kur om noen uker da? Det stod såpass lite om dette i pakkningsvedlegget, så derfor jeg spør sånn.

Skrevet

Må man gjøre noe spesiellt etter kuren? Altså vaske hunden, skifte på liggeplassene etc?

Neida, det trenger man ikke. ;) Det er helst ved lus man gjør det. :P

• 1 year later...
Skrevet

skriver på gammel tråd jeg...

Timon har nå hatt diarè og oppkast ett par dager og idag fant jeg små hvite prikker.. har gitt han ormekur nå etter å ha lest om Hera så håper dette hjelper.. har ikke kontaktet dyrlege siden han er opplagt og oppegående ellers.. bør jeg faste han en dag siden han har diarè? han spiser ikke akkuratt så mye heller... har gitt han ris og canikur men alt kom opp i oppkastet...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...