Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny hund...


Calum

Recommended Posts

Hei hei alle sammen :)

Jeg lurte på et par ting. Jeg skal kanskje kjøpe hund nr to, og har funnet en "omplaserings" hund. Samme rase som Teddy og et år yngre. I den forbindelse lurte jeg på om det var noe som var viktig å passe på i forhold til at dette blir et salg fra privat person (ikke oppdretter eller gjenom omplaserings tjeneste).

Følgenede har jeg planer om å gjøre: ta med Teddy og hilse på så at vi faktisk ser at de kan komme over ens, jeg tenkte også å spørre nåverende eier om jeg kunne få låne han noen dager og se hvordan de kommer overens her hjemme. Og hva er normalt å betale for en tre år gammel rase hund? Hun skal ha 2500 for han (renraset cavalier).

Så jeg lurer på om dere kan komme med noen innspill på ting det er viktig at jeg gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal forlange iallefall en måndes prøvetid på henne. Da ser du hvordan hun er og hvordan hun trives hos deg når hun er blitt mer kjent og husvarm. Ta henne også med til vetrinæren for en grundig sjekk, hvis ikke de som skal omplassere henne har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal forlange iallefall en måndes prøvetid på henne. Da ser du hvordan hun er og hvordan hun trives hos deg når hun er blitt mer kjent og husvarm. Ta henne også med til vetrinæren for en grundig sjekk, hvis ikke de som skal omplassere henne har gjort det.

Signerer den :) Husk også å få ein skriftlig avtale viss du bestemmer deg for kjøpe hunden.

Nå veit eg ikkje kva desse rasene ligger på, men syns ikkje 2500 kr høyrtes så mykje ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen høres jo grei ut, helt passelig. Ville prøvd å få gjort en avtale når det gjelder dette med vetrinær, tenk hvis hunden blir alvorlig syk eller noe rett etter at du har overtatt den. Synes at du skal kreve at hunden gjennomgår en grundig helsesjekk før overtakelse og at eieren dekker vetrinærutgifter hvis det viser seg at hunden skulle bli syk før det har gått minst to mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ;)

Jeg pratet akkurat med selgeren, Teddy og jeg skal opp å hilse på i dag.

Jeg skal også få ha den på prøve en periode før jeg betemmer meg. Så jeg ser hvordan det går med Teddy og at han passer inn hos oss. Og ikke minst at den nye hunden vil trives hos oss...

Jeg har også krevd at den skal ha en full helse sjekk hos veterinær. Så selgeren har bestilt time hos veterinær på fredag. Så hun virker som en seriøs person. Og hun synnes det var veldig bra at jeg har satt krav som jeg har gjort. Hun angret på at hun ikke hadde gjort det samme selv da hun ble lovet en familiehund, som fungerte bra sammen med barn, men krevde for mye i forhold til hva hun hadde av tid og kapasitet.

Dette er en Cavalier som ble solgt som bursdags gave til en tiåring. Den kan ingen av de vannligste grunferdighetene som sitt, ligg, bli gå pent, innkaling osv. Den var også slik at den bjeffet på alt som rørte seg enten med fire ben, to ben eller ingen ben i det hele tatt. Han har blitt betydelig bedre på nettopp.

Men dette er tydlig hvis en hund som trenger mye trening, og det kommer sikkert til å bli en utfordring.

Uansett kommer hvor tøft det kommer jeg i alle fall til å kunne gi han et trygt, godt og stabilt hjem. Noe jeg håper blir en god start.

Så til neste spørsmål. Jeg tenkte jeg skulle utforme en slags kjøpskontrakt, så jeg har det hundre prosent på pairet at jeg har kjøpt han. så jeg ikke blir lurt senere...

Er det noen som har erfaring på dette punktert?

Eller har noen lignede konrakter jeg kan bruke?

Alle tips og råd tas i mot med stor taknemlig het :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 var ikke mye!

Noen jeg kjenner kjøpte cavalier for ca. 5 måneder side, for 9000. Så viss de ligger rundt den prisen, er det ikke mye for 2500 !

Jeg skulle kanskje ha en sheltie omplasserings hund på 8 år.

De skulle ha 8000 for den! ;) 8 år!! det synest jeg var ALT for mye!

så 2500 er da ikke mye for en på 3 år. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...