Gå til innhold
Hundesonen.no

I går kom svaret......Epilepsi


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hei :P

I går kom det svaret..........Hunden har epilepsi :P Det er heldigvis ikke Milo det gjelder, men en annen hund som jeg sto veldig nært. Hunden har jeg kjent siden eieren fikk den, så vi kjenner hverandre godt..

Hunden hadde også forkalkninger i ryggen, og det var ikke særlig bra nei.

Hvordan har en hund med epilepsi det?(skjøønner at den ikke har det bra men....)

Finnes det mange medisiner mot det?

Håper noen kan forklare meg litt ordentlig hvordan anfallene fåregår osv...Vet det er en del her inne med epislepsi hunder...

Snakka med 1.stk knust eier i sta som sa følgene:

" Får hun leve til hu blir gammel, så...Er hu heldig"

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epilepsi forekommer hos ca 1 % av våre hunder viser en studie foretatt ved Norges veterinærhøgskole. Det kan se ut til at noen raser kan være mer disponerte enn andre, f.eks. golden retriever.

Årsak

Årsakssammenhengen til epilepsi kan være vanskelig å definere, men alt fra forgiftninger, stress, mosjonsrutiner og medisinbruk kan ligge bak som en utløsende faktor. Arv kan heller ikke avskrives.

Symptomer

Merkelig adferd, plutselig rastløshet, stirrende tomt blikk, apatisk slikking eller tygging og vinglete bevegelser m.m. kan være tidlige tegn på et anfall. Hunden kan så falle om kull og få ukontrollerbare spasmer i kroppen og sikle. I noen tilfeller kan den urinere eller få ukontrollert avføring. Det hele står gjerne på i kun kort tid.

Medisinering

Dersom anfallene kommer med flere måneders mellomrom er det vanligvis ikke nødvendig med noen behandling, men om de kommer med stadig kortere intervaller bør du oppsøke veterinær. Krampestillende medikamenter som Epinat, Fenemal og Mysolin er vanlig å gi, forsøksvis også hormonell behandlig til tisper som får anfall i forbindelse med løpetid.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hei :P

I går kom det svaret..........Hunden har epilepsi :P Det er heldigvis ikke Milo det gjelder, men en annen hund som jeg sto veldig nært. Hunden har jeg kjent siden eieren fikk den, så vi kjenner hverandre godt..

Hunden hadde også forkalkninger i ryggen, og det var ikke særlig bra nei.

Hvordan har en hund med epilepsi det?(skjøønner at den ikke har det bra men....)

Finnes det mange medisiner mot det?

Håper noen kan forklare meg litt ordentlig hvordan anfallene fåregår osv...Vet det er en del her inne med epislepsi hunder...

Snakka med 1.stk knust eier i sta som sa følgene:

" Får hun leve til hu blir gammel, så...Er hu heldig"

:)

Vel, jeg håper dere bor på ett sted der det er dyktige veterinærer - og at hunden er skikkelig utredet for thyroxinmangel, borelia, sukkersyke osv. før man kaller det epilepsi.

For dette er bare noen av sykdommene som kan fremkalle epileptiske anfall........

Personlig har jeg litt for dårlig erfaring med veterinærer som bare avfeier kramper med epilepsi og pøser på med medisiner - kjenner til ett par tilfeller hvor hunden har blitt dyttet i epilepsimedisin for så å ha fortsatt å få anfall - de har da blitt utredet andre steder og fått andre diagnoser, den ene hadde sukkersyke - den andre hadde thyroxinmangel - med rett medisin ble hundene velfungerende i hverdagen - rett nok må de medisineres hver dag men dog...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epilepsi.

Har selv hatt en Flat med epilepsi. Da han fikk sitt første anfall, trodde jeg han skulle dø, men etter noen få minutter var han oppe å gikk igjen.

Etter 3 såkalte Gran Mal anfall begynte han på medesiner, og han levde lykkelig i over 7 år etterpå.

Han fikk en tab, hver morgen og kveld.

Det eneste du bør være forsiktig med, etter min erfaring, er å ikke stresse hunden for mye. Stress kan ofte utløse små-anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden til mine svigers hadde epilepsi. Han døde når han var 16 år - og da ble han påkjørt :P

Med gode medisiner og et liv uten alt for mye stress, kan en epileptisk hund ha et godt liv. Snakk med veterinæren om gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...