Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurrere i lydighet


Tskk

Recommended Posts

Jeg vil gjerne konkurrere i lydighet etterhvert men vet ikke helt hvordan jeg går frem.

Jeg skal gå klikkerkurs med valpen min! Ikke vanlig valpekurs.. Jeg synes også det er sykt dyrt å betale 2000 for et bronsjemerkekurs som det koster her! Jeg vil heller holde meg til rene klikkerkurs som jeg skal gå på en gang iblant.

Men hvordan går jeg frem da for å konkurrere i lydighet? Har alltid fått det for meg at slike ting går via kurs. Kan jeg i såfall lære opp valpen min i øvelsene som kreves og bare melde meg på konkurranser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei kan godt trene opp hunden så den kan alle øvelsene (men bør vite at du gjør di riktige).

Og når du føler at du er klar så kan du bare melde deg på en LP-konkurranse...

Om du er usikker på øvelsene ville jeg tatt ett kurs, eller time hos en instruktør så de fikk vist øvelsene ordentlig, og kunne sett om dere gjorde det riktig...

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei kan godt trene opp hunden så den kan alle øvelsene (men bør vite at du gjør di riktige).

Og når du føler at du er klar så kan du bare melde deg på en LP-konkurranse...

Om du er usikker på øvelsene ville jeg tatt ett kurs, eller time hos en instruktør så de fikk vist øvelsene ordentlig, og kunne sett om dere gjorde det riktig...

Lykke til! ;)

Takk for svar! Hvor kan man få en god oversikt over øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvor kan man få en god oversikt over øvelsene?

Gå inn på nkk sin side: (la inn direkte link så du slipper å lete ;))

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1097748502825

Men er ikke alle øvelser som er så lette å forstå (jeg selv spurte trenern min en del hvordan visse øvelser skulle utføres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bronsemerkekurs høres ikke så ille ut, men jeg har inntrykk av at man må først gå valpekurs og unghundkurs for å kunne være med på det?

Om du trener bra hjemme, og hunden kan det grunnleggende så skal det ikke være noe problem for deg å begynne rett på et bronsjemerkekurs. Jeg har jo gått to bronsjemerkekurs på rad (jaja, hehe), og på det siste så var det mange som ikke kunne så mye, og noen hadde trent litt hjemme. Trenerne senka nivået litt og la opp treninga til hver enkelt.

Der går du igjennom alle øvelsene som er på bronsjemerkeprøven (nesten alle i LP kl1), og er instruktørene villige så kan du høre om di vil vise øvelsen som er i kl1 som ikke er i BM-prøven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor trener du ??

Eller hvor hadde du tenkt til å ta bronsemerke kurset?? ;)

Skal gå klikkerkurs hos gilabb! Men hvor jeg skal ta bronsekurset vet jeg ikke :/

Er man nødt til gå valpe/unghund kurs på samme sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du trener bra hjemme, og hunden kan det grunnleggende så skal det ikke være noe problem for deg å begynne rett på et bronsjemerkekurs. Jeg har jo gått to bronsjemerkekurs på rad (jaja, hehe), og på det siste så var det mange som ikke kunne så mye, og noen hadde trent litt hjemme. Trenerne senka nivået litt og la opp treninga til hver enkelt.

Der går du igjennom alle øvelsene som er på bronsjemerkeprøven (nesten alle i LP kl1), og er instruktørene villige så kan du høre om di vil vise øvelsen som er i kl1 som ikke er i BM-prøven..

Høres bra ut ;) Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå klikkerkurs hos gilabb! Men hvor jeg skal ta bronsekurset vet jeg ikke :/

Er man nødt til gå valpe/unghund kurs på samme sted?

På nordbyshundesenter vil han helst at hunden skal ha gått unghund eller grunnkurs for å gå på bronsemerke kurs eller no.. husker ikke..

tenkte kanskje du hadde sjekket opp hvor du hadde tenkt til å gå bronsemerke kurs siden du sa det kostet 2000 eller noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nordbyshundesenter vil han helst at hunden skal ha gått unghund eller grunnkurs for å gå på bronsemerke kurs eller no.. husker ikke..

tenkte kanskje du hadde sjekket opp hvor du hadde tenkt til å gå bronsemerke kurs siden du sa det kostet 2000 eller noe ;)

sånn er det vel di fleste steder, at di foretrekker at du har tatt ett kurs før bronsjemerkekurset, men om du forteller at du har trent mye hjemme, og at den kan f.eks sitt, dekk, bli, på plass, så tror jeg ikke det skal være noe problem...

Sto det som krav på bronsjemerkekurset her, men var ganske mange som ikke hadde gått kurs før, men som hadde trent hjemme (noen hadde ikke det heller ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svirrer det mange kursbenevnelser i lufta, så da tenkte jeg at jeg skulle gjøre det enda mer komplisert med å spørre: Hva er forholdet mellom grunnferdighetskurs (hos canis f.eks.) og bronsemerkekurs? Må man/bør man ha det første før man prøver seg på det andre?

Lurer på om jeg skal ta sats og spørre om noe annet som sikkert er ganske teit: Hva er "hundens utgangsposisjon"? Skal den stå på en spesiell måte før øvelsene begynner? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svirrer det mange kursbenevnelser i lufta, så da tenkte jeg at jeg skulle gjøre det enda mer komplisert med å spørre: Hva er forholdet mellom grunnferdighetskurs (hos canis f.eks.) og bronsemerkekurs? Må man/bør man ha det første før man prøver seg på det andre?

Lurer på om jeg skal ta sats og spørre om noe annet som sikkert er ganske teit: Hva er "hundens utgangsposisjon"? Skal den stå på en spesiell måte før øvelsene begynner? ;)

Svarer på det siste spm jeg... Utgangsstilling er sitt siden av deg. Det er her øvelsen starter (tror at den avsluttes der også).. så du setter hunden på plass, siden av deg før dommer spør om du er klar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor trener du ??

Eller hvor hadde du tenkt til å ta bronsemerke kurset?? ;)

Vel, valpekursen jeg snakket med han Nordby om kostet 2200 tror jeg.. Trodde kanskje det var samme priser for andre kurs? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, valpekursen jeg snakket med han Nordby om kostet 2200 tror jeg.. Trodde kanskje det var samme priser for andre kurs? ;)

På nordbys hundesenter koster det 1900.

Når man starter på konkurranse gruppa (om man skal det da) koster det 3000 for et halvt år.

Bronsemerke kurset hos Vegar Nordby er utrolig bra. har selv gått der med både Simba og Nana.

Det koster 1900. Er en gang i uken i en og en halv time i åtte uker om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nordbys hundesenter koster det 1900.

Når man starter på konkurranse gruppa (om man skal det da) koster det 3000 for et halvt år.

Bronsemerke kurset hos Vegar Nordby er utrolig bra. har selv gått der med både Simba og Nana.

Det koster 1900. Er en gang i uken i en og en halv time i åtte uker om jeg ikke tar feil.

Hvorfor skal hundekurs være så dyrt i forhold til ridekurs? ;) Der låner man jo til og med hest og utstyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte 500 kr for bronsjemerkekurs jeg ;) For er medlem i klubben og for di under en viss alder har 50% avslag på kursavgifter.

Så de vanlige prisene på kurs der jeg går er 800,1000 og 1200 for medlemmer, 300 kr dyrere for ikke-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svirrer det mange kursbenevnelser i lufta, så da tenkte jeg at jeg skulle gjøre det enda mer komplisert med å spørre: Hva er forholdet mellom grunnferdighetskurs (hos canis f.eks.) og bronsemerkekurs? Må man/bør man ha det første før man prøver seg på det andre?

Uten å ha gått på noen av kursene regner jeg med at på grunnferdighetskursene hos Canis jobber man med ett utvalg av disse grunnferdighetene. På bronsemerke kurs lærer man derimot hele øvelser, de man trenger for å ta bronsemerket..Husker ikke akkurat hvilke øvelser det er, men noen er hvertfall enkeltdekk 2 min, lineføring, fri ved foten, stå under marsj og innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tipper du har rett. Jeg satser på grunnferdighetskurs til høsten, så får vi se hva vi får lyst til å fortsette med. Pipsemann er klar for det meste! :P

Jeg vil tro det er en stor fordel å ta grunnferdighetskurs hos Canis før man tar bronsemerket.

Kan hunden alle (eller de fleste) grunnferdighetene, har du veldig mye på plass, og kan da enkelt(?) sette sammen grunnferdighetene til både øvelsene i bronsemerket og de andre LP klassene.

Jeg har surra mye for meg sjøl, før jeg begynte med Canis' grunnferdigheter. Skulle virkelig ønske at jeg startet i motsatt retning og lærte grunnferdighetene først, og så startet med utgangsstilling (sittende ved ditt venstre kne :P ), fri v/fot osv... Da kanskje jeg hadde lært han det skikkelig med en gang også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...