Gå til innhold
Hundesonen.no

Konkurrere i lydighet

Tskk

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vil gjerne konkurrere i lydighet etterhvert men vet ikke helt hvordan jeg går frem.

Jeg skal gå klikkerkurs med valpen min! Ikke vanlig valpekurs.. Jeg synes også det er sykt dyrt å betale 2000 for et bronsjemerkekurs som det koster her! Jeg vil heller holde meg til rene klikkerkurs som jeg skal gå på en gang iblant.

Men hvordan går jeg frem da for å konkurrere i lydighet? Har alltid fått det for meg at slike ting går via kurs. Kan jeg i såfall lære opp valpen min i øvelsene som kreves og bare melde meg på konkurranser ?

Skrevet

nei kan godt trene opp hunden så den kan alle øvelsene (men bør vite at du gjør di riktige).

Og når du føler at du er klar så kan du bare melde deg på en LP-konkurranse...

Om du er usikker på øvelsene ville jeg tatt ett kurs, eller time hos en instruktør så de fikk vist øvelsene ordentlig, og kunne sett om dere gjorde det riktig...

Lykke til! ;)

Skrevet

nei kan godt trene opp hunden så den kan alle øvelsene (men bør vite at du gjør di riktige).

Og når du føler at du er klar så kan du bare melde deg på en LP-konkurranse...

Om du er usikker på øvelsene ville jeg tatt ett kurs, eller time hos en instruktør så de fikk vist øvelsene ordentlig, og kunne sett om dere gjorde det riktig...

Lykke til! ;)

Takk for svar! Hvor kan man få en god oversikt over øvelsene?

Skrevet

Et bronsemerkekurs høres ikke så ille ut, men jeg har inntrykk av at man må først gå valpekurs og unghundkurs for å kunne være med på det?

Skrevet

Et bronsemerkekurs høres ikke så ille ut, men jeg har inntrykk av at man må først gå valpekurs og unghundkurs for å kunne være med på det?

Om du trener bra hjemme, og hunden kan det grunnleggende så skal det ikke være noe problem for deg å begynne rett på et bronsjemerkekurs. Jeg har jo gått to bronsjemerkekurs på rad (jaja, hehe), og på det siste så var det mange som ikke kunne så mye, og noen hadde trent litt hjemme. Trenerne senka nivået litt og la opp treninga til hver enkelt.

Der går du igjennom alle øvelsene som er på bronsjemerkeprøven (nesten alle i LP kl1), og er instruktørene villige så kan du høre om di vil vise øvelsen som er i kl1 som ikke er i BM-prøven..

Skrevet

Hvor trener du ??

Eller hvor hadde du tenkt til å ta bronsemerke kurset?? ;)

Skal gå klikkerkurs hos gilabb! Men hvor jeg skal ta bronsekurset vet jeg ikke :/

Er man nødt til gå valpe/unghund kurs på samme sted?

Skrevet

Skal gå klikkerkurs hos gilabb! Men hvor jeg skal ta bronsekurset vet jeg ikke :/

Skal ikke være et krav hvertfall...

Skrevet

Om du trener bra hjemme, og hunden kan det grunnleggende så skal det ikke være noe problem for deg å begynne rett på et bronsjemerkekurs. Jeg har jo gått to bronsjemerkekurs på rad (jaja, hehe), og på det siste så var det mange som ikke kunne så mye, og noen hadde trent litt hjemme. Trenerne senka nivået litt og la opp treninga til hver enkelt.

Der går du igjennom alle øvelsene som er på bronsjemerkeprøven (nesten alle i LP kl1), og er instruktørene villige så kan du høre om di vil vise øvelsen som er i kl1 som ikke er i BM-prøven..

Høres bra ut ;) Tusen takk for svar!

Skrevet

På nordbyshundesenter vil han helst at hunden skal ha gått unghund eller grunnkurs for å gå på bronsemerke kurs eller no.. husker ikke..

tenkte kanskje du hadde sjekket opp hvor du hadde tenkt til å gå bronsemerke kurs siden du sa det kostet 2000 eller noe ;)

Skrevet

På nordbyshundesenter vil han helst at hunden skal ha gått unghund eller grunnkurs for å gå på bronsemerke kurs eller no.. husker ikke..

tenkte kanskje du hadde sjekket opp hvor du hadde tenkt til å gå bronsemerke kurs siden du sa det kostet 2000 eller noe ;)

sånn er det vel di fleste steder, at di foretrekker at du har tatt ett kurs før bronsjemerkekurset, men om du forteller at du har trent mye hjemme, og at den kan f.eks sitt, dekk, bli, på plass, så tror jeg ikke det skal være noe problem...

Sto det som krav på bronsjemerkekurset her, men var ganske mange som ikke hadde gått kurs før, men som hadde trent hjemme (noen hadde ikke det heller ;) )

Skrevet

Her svirrer det mange kursbenevnelser i lufta, så da tenkte jeg at jeg skulle gjøre det enda mer komplisert med å spørre: Hva er forholdet mellom grunnferdighetskurs (hos canis f.eks.) og bronsemerkekurs? Må man/bør man ha det første før man prøver seg på det andre?

Lurer på om jeg skal ta sats og spørre om noe annet som sikkert er ganske teit: Hva er "hundens utgangsposisjon"? Skal den stå på en spesiell måte før øvelsene begynner? ;)

Skrevet

Her svirrer det mange kursbenevnelser i lufta, så da tenkte jeg at jeg skulle gjøre det enda mer komplisert med å spørre: Hva er forholdet mellom grunnferdighetskurs (hos canis f.eks.) og bronsemerkekurs? Må man/bør man ha det første før man prøver seg på det andre?

Lurer på om jeg skal ta sats og spørre om noe annet som sikkert er ganske teit: Hva er "hundens utgangsposisjon"? Skal den stå på en spesiell måte før øvelsene begynner? ;)

Svarer på det siste spm jeg... Utgangsstilling er sitt siden av deg. Det er her øvelsen starter (tror at den avsluttes der også).. så du setter hunden på plass, siden av deg før dommer spør om du er klar...

Skrevet

Hvor trener du ??

Eller hvor hadde du tenkt til å ta bronsemerke kurset?? ;)

Vel, valpekursen jeg snakket med han Nordby om kostet 2200 tror jeg.. Trodde kanskje det var samme priser for andre kurs? ;)

Skrevet

Vel, valpekursen jeg snakket med han Nordby om kostet 2200 tror jeg.. Trodde kanskje det var samme priser for andre kurs? ;)

På nordbys hundesenter koster det 1900.

Når man starter på konkurranse gruppa (om man skal det da) koster det 3000 for et halvt år.

Bronsemerke kurset hos Vegar Nordby er utrolig bra. har selv gått der med både Simba og Nana.

Det koster 1900. Er en gang i uken i en og en halv time i åtte uker om jeg ikke tar feil.

Skrevet

På nordbys hundesenter koster det 1900.

Når man starter på konkurranse gruppa (om man skal det da) koster det 3000 for et halvt år.

Bronsemerke kurset hos Vegar Nordby er utrolig bra. har selv gått der med både Simba og Nana.

Det koster 1900. Er en gang i uken i en og en halv time i åtte uker om jeg ikke tar feil.

Hvorfor skal hundekurs være så dyrt i forhold til ridekurs? ;) Der låner man jo til og med hest og utstyr ;)

Skrevet

Hvorfor skal hundekurs være så dyrt i forhold til ridekurs? ;) Der låner man jo til og med hest og utstyr :P

hm.. aner ikke jeg ;)

Men nordbyshundesenter er ihvertfall utrolig bra :P

Skrevet

Betalte 500 kr for bronsjemerkekurs jeg ;) For er medlem i klubben og for di under en viss alder har 50% avslag på kursavgifter.

Så de vanlige prisene på kurs der jeg går er 800,1000 og 1200 for medlemmer, 300 kr dyrere for ikke-medlemmer.

Skrevet

Uten å ha gått på noen av kursene regner jeg med at på grunnferdighetskursene hos Canis jobber man med ett utvalg av disse grunnferdighetene. På bronsemerke kurs lærer man derimot hele øvelser, de man trenger for å ta bronsemerket..Husker ikke akkurat hvilke øvelser det er, men noen er hvertfall enkeltdekk 2 min, lineføring, fri ved foten, stå under marsj og innkalling.

Skrevet

Ja, jeg tipper du har rett. Jeg satser på grunnferdighetskurs til høsten, så får vi se hva vi får lyst til å fortsette med. Pipsemann er klar for det meste! :P

Skrevet

Ja, jeg tipper du har rett. Jeg satser på grunnferdighetskurs til høsten, så får vi se hva vi får lyst til å fortsette med. Pipsemann er klar for det meste! :P

Jeg vil tro det er en stor fordel å ta grunnferdighetskurs hos Canis før man tar bronsemerket.

Kan hunden alle (eller de fleste) grunnferdighetene, har du veldig mye på plass, og kan da enkelt(?) sette sammen grunnferdighetene til både øvelsene i bronsemerket og de andre LP klassene.

Jeg har surra mye for meg sjøl, før jeg begynte med Canis' grunnferdigheter. Skulle virkelig ønske at jeg startet i motsatt retning og lærte grunnferdighetene først, og så startet med utgangsstilling (sittende ved ditt venstre kne :P ), fri v/fot osv... Da kanskje jeg hadde lært han det skikkelig med en gang også... :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...