Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære vannredd hund å bade


Wheaten terrier

Recommended Posts

Noen som har noen gode råd?

Skal mest sannsynlig på hytta i helga, og nå synes jeg det er på tide at Tjorven nærmer seg vannet og begynner å vasse, eller aller helst svømme litt. Noen gode råd til å lære henne det?

Hvis jeg ikke får gjort det snart, kan det ende med at pappa bærer henne uti vannet og setter henne ned. Og jeg er ikke så sikker på om hun kommer til å like vannet bedre etter det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode råd?

Skal mest sannsynlig på hytta i helga, og nå synes jeg det er på tide at Tjorven nærmer seg vannet og begynner å vasse, eller aller helst svømme litt. Noen gode råd til å lære henne det?

Hvis jeg ikke får gjort det snart, kan det ende med at pappa bærer henne uti vannet og setter henne ned. Og jeg er ikke så sikker på om hun kommer til å like vannet bedre etter det...

Går hun uti hvis du går uti og roper på henne? Det du kan gjøre er å hive noen godbiter i vannkanten, det gjorde jeg med mine to cavalierer, da gikk de uti og vasset litt, og skjønte at det egentlig ikke var noe farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvann eller ferskvann dere har på hytta? Jeg annbefaler og begynne med ferskvann, en god del hunder bader gjerne i ferskvann, men vil ikke vasse i saltvann en gang. Det jeg gjorde med ask var at jeg goret han skikkelig opp med en pinne som han etterhvert hadde SÅÅ lyst på, og hev den i vankanten. masse ros når han var i vannet med en labb osv. Etterhvert hev jeg lenger ut og økte dermed kravene. Gikk ikke lenger enn at han vasset ut til magen etter pinnen. Stopp mens du er på topp, det er vanskelig, men når du ser at hun har fått til det du ville (vasse feks) så gir du deg. veldig dumt og tenke "en gang til, det går jo så bra" men plutselig kan hunden finne ut at nå er jeg lei osv, og da er du tilbake ved start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som buhundjenta. Lekte med pinne, kasta den lengre og lengre ut. Men jeg satt kanskje høye krav den første gangen, og han måtte svømme tilslutt. Men ikke langt i det heltatt.

Og andre gangen (da vannet var varmt nok til at jeg ble me ut), så kasta jeg pinnen langt ganske tidlig så han måtte svømme. Og han svømte etter, og likte det...

Nå løper han rett ut i vannkanten og løper, Vet ikke om han svømmer frivillig, for har ikke testa (der vi var nå sist hvor han løp uti er det egentlig ikke lov til å bade hundene sine :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen gode råd?

Skal mest sannsynlig på hytta i helga, og nå synes jeg det er på tide at Tjorven nærmer seg vannet og begynner å vasse, eller aller helst svømme litt. Noen gode råd til å lære henne det?

Hvis jeg ikke får gjort det snart, kan det ende med at pappa bærer henne uti vannet og setter henne ned. Og jeg er ikke så sikker på om hun kommer til å like vannet bedre etter det...

Vi driver og øver oss på å bade her i gården, også. Fibi har to baller (så store som tennisballer) som er veldig gjeve! De brukes nå til to ting. Søk og bading!

I hele fjor sommer lot hun mora si gjøre jobben, mens hun sto på land og rappa ballen eller pinnen, når Solo kom opp! Nå tar jeg henne alene med meg opp til et av vannene her i Østmarka og hun er veldig ivrig på å komme ned til vannet. Så kaster jeg uti den dyrebare ballen (bare såvidt at hun må uti med forlabbene for å hente den) og sier "værsågod". Også overlater jeg til frøkna å prøve ut alle sine strategier for å få ballen på land uten å bli våt på beina :icon_redface: . I det hun setter en labb uti, sier jeg "Braaa". Står vi ved en strandkant, eller et sted hun kjenner bunnen, tripper hun tilslutt uti. Etter hvert kaster jeg litt lenger ut osv. Det blir mye pistring, men driver jeg og maser på henne, blir det feil også, så jeg har funnet ut at det er best å la henne stå der og pipe. Det viser jo egentlig at ballen er attraktiv! Etter hvert blir det mindre pistring og flere lure strategier for å få fisket opp ballen.

Det siste kastet innebærer noen svømmetak og da er det full jackpot og ferdig med badinga! Det er så langt vi er kommet, men så lenge det går framover, bruker jeg den stratregien!

Jeg fikk ikke til det med godbiter, for de bare sank :lol: , men hun er så gira på den ballen at forsterkeren ligger i å få tak i den.

Jeg avslutter alltid med å trene litt lydighet, for å få henne til å "lande" litt. Da er hun alltid kjempetent på å trene, så det er en fornøyelse i seg selv! (Da får hun selvfølgelig godbiter og jeg får bekreftet at stressnivået er passe!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ferskvann og vannet begynner grundt og blir gradvis dypere, så jeg skulle tro det er "gode forhold" ihvertfall... Men skal prøve ut det dere har foreslått, gire henne opp med en leke eller lokke med en knallgod forsterker og legge den i vannkanten...så får vi se hvordan det går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til ;)

Jeg trur grunnen til at en del hunder ikke vil ut i vannet er at de synes det ser skummelt ut, og dermed blir litt utrygge. Så snart de finner ut at det ikke stemmer, trur jeg de fleste hunder liker vann. Derfor mener jeg også at det å tvinge hunden uti (hive fra brygge osv) er med ødeleggende en givende, da blir jo hunden enda mer usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor mener jeg også at det å tvinge hunden uti (hive fra brygge osv) er med ødeleggende en givende, da blir jo hunden enda mer usikker..

Ja, jeg er enig. Men har heldigvis fått pappa til å love å la meg ta seg av "Badetreninga" hennes, så Tjorven blir spart "hivefrabrygge" måten ;) . Foretrekker å gjøre det litt mer forsiktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun uti hvis du går uti og roper på henne? Det du kan gjøre er å hive noen godbiter i vannkanten, det gjorde jeg med mine to cavalierer, da gikk de uti og vasset litt, og skjønte at det egentlig ikke var noe farlig..

Sånn gjorde vi også.

Så legger vi på svøm nå så blir bare en hund igjen på land og det er Småen, men hun er faren opp av dage og han gikk ikke ut i en dam om det striregnet ut en gang, enten hoppet han over eller så gikk han rundt dammen men aldri uti(rare hunden) og slik er Småen også så sant hun ikke er løs da kan hun driste seg bort for kanskje å vasse litt og ta seg en slurk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...