Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweilervalp

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Bare lurer litt angående rottweilervalp! :icon_redface: Hvor mye skal man aktivisere en? F.eks når den er våken, den trenger ikke å bli lekt med hele tiden, den skal få være i ro og sulle med sitt? Tenker da fordi det er en ellers ganske aktiv rase.

Den er ganske intens på valpebitingen sin. Hva er beste metode å avlære dette? Noen ganger får han helt anfall. Metoden som blir brukt er å "nei'e" han til han slutter.

Hva er viktige punkter med tanke på rasen, av sosialisering og aktivisering som valp? Jeg vil så gjerne se at dette vokser opp til å bli en rolig og fornuftig hanne :lol: Skal man da ta han med på tur med eldre og roligere hunder, samt lek med jevnaldrende?

Takk for eventuelle svar.

Skrevet

Nå snakker ikke jeg kun rottis, men husk på at vil man ha en rolig voksen hund, begynner man med å få den rolig som valp. Det vil si - ikke herje med den hele tiden når den er våken,og legge gode rutiner allerede fra dag en.Det fine med veldig mange rottiser er "av og på" knappen de har, slik at de er rolig hjemme og "slått på" på trening - bare husk at den knappen må fremtrenes litt. :icon_redface:

Ang valpebiting, så hadde jeg hylt istedet,og lært inn "nei2 under litt roligere omstendigheter, ikke når hunden er i hundre i lek...tenk deg denne hunden 50 kg tyngre - du vil gjerne at "nei" funker også når den ikke er giret opp.

Men jeg tror du klarer dette fint jeg da - du er fornuftig og flink med hunder - det jeg kjenner av deg hvertfall !

Eldre,rolige og GREIE hunder er veldig, veldig bra! Lek med jevnaldrende er og helt supert. :lol:

Skrevet

Bare lurer litt angående rottweilervalp! :icon_redface: Hvor mye skal man aktivisere en? F.eks når den er våken, den trenger ikke å bli lekt med hele tiden, den skal få være i ro og sulle med sitt? Tenker da fordi det er en ellers ganske aktiv rase.

Den er ganske intens på valpebitingen sin. Hva er beste metode å avlære dette? Noen ganger får han helt anfall. Metoden som blir brukt er å "nei'e" han til han slutter.

Hva er viktige punkter med tanke på rasen, av sosialisering og aktivisering som valp? Jeg vil så gjerne se at dette vokser opp til å bli en rolig og fornuftig hanne :lol: Skal man da ta han med på tur med eldre og roligere hunder, samt lek med jevnaldrende?

Takk for eventuelle svar.

Sorry, Julie, dette er fullstendig OT, men har du fått deg en rottis valp?

Skrevet

Ja, nå løper det en liten Aiko rundt beina mine her :P

Nei, jeg har ikke det. Hehe.. Er en venn/noen jeg kjenner som har fått seg valp ;) Nydelig liten dott. Må jo si han er utrolig sjarmerende, og tanken på rottweiler var plutselig ikke så umulig ;)

Jeg vil gjerne se den lille krabaten vokse opp til å bli en stabil hanne - ikke en av disse pesende, utagerende grusomme tilfellene. Derfor tenkte jeg noen tips kunne være på sin plass :P Han og Mona har møtt hverandre, og det gikk veldig bra.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...