Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg egoistisk?

Henriette

Recommended Posts

Jeg har lyst å brukke min han border i avl, ikke for at han er såååå søøøt å slike ting men for at han er en bra hung, skal ta gjeterprøve nå, kommet i kl 2 i agility, en herli hund i seg selv.

Jeg vil også ha en valp etter han...

Er jeg egoistisk pga dette?

Var noen som sa det, at når jeg vil bruke hunden i avl for også å få en valp selv så er jeg egoistisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge donny følger standrarden, og du er forberedt på å følge raseklubben retningslinjer for avlen synes jeg det er greit jeg :P Ikke noe galt i å ville ha valp etter hunden sin, så lenge det ikke er eneste grunn, da synes jeg vi er over på egoisme. Vet ikke om du tenker å gå gjenom rasekliubben å få hanhunden din godkjent der (om det er slike regler/retningslinjer for BC da..), men om du gjør det er du helseriøs spør du meg :P Om ikke, er du fremdeles ikke egoistisk, men da ville jeg antagelig ikke kjøpt valp fra deg, fordi du ikke har raseklubben samtykke på hanhunden eller foreldre kombinasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du litt om foreldre, besteforeldre og helst enda lenger bakover? Det er ikke lett å bestille egenskaper hos en valp bare ut fra foreldrene, men dersom det er fine hunder flere ledd bakover begynner sjansen å bli større for at du får valper som innfrir forventningene dine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han stamtavle/reg.nkk?

Er han HD og AA røntget? Øyelyst? Hva med søsken/foreldre? Sykdommer i linjene?

Skjønner tankegangen din da, og ligger forholdene til rette ellers, synes jeg ikke du er egoistisk fordi du vil beholde en valp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er registrert med stamtavle ja :P

å det er en utrolig bra stamtavle også:P

Kennel taspitir har lagt ut en liste over kjente bordere(gjeterchampions) og 3 av de hundene er i ner slekt med donny.

Bestemor Maid vant NM 2003, bestefar Sweep er verdens kjent.

Frisk er han også, samt slekta hans. HD røngten er dessverre ikke tat ennå men jeg kommer ikkje til å sette han ut i avl før røngten er tatt. resten av søskene er HD fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er registrert med stamtavle ja :icon_redface:

å det er en utrolig bra stamtavle også:lol:

Kennel taspitir har lagt ut en liste over kjente bordere(gjeterchampions) og 3 av de hundene er i ner slekt med donny.

Bestemor Maid vant NM 2003, bestefar Sweep er verdens kjent.

Frisk er han også, samt slekta hans. HD røngten er dessverre ikke tat ennå men jeg kommer ikkje til å sette han ut i avl før røngten er tatt. resten av søskene er HD fri.

Det høres jo veldig bra ut dette! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt du ramser opp høres flott ut, og skjønner ikke hvorfor han ikke skulle kunne brukes i avel om han er så fin som du beskriver han.. :icon_redface: Det høres ut som at han har positive ting å tilføre rasen. Da ser jeg det som positivt å bruke han i avel. Det er slike hunder som fremmer rasen vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så bør du finne en passende tispe, da, siden mor jo faktisk har LITT å si da :icon_redface:

Kan du ikke kontakte dem han kommer fra, eller noen som har hunder av samme linjer som din, og spørre dem om de vet om noen som kan være interesserte - eller iallfall hvilke linjer man erfaringsmessig vet passer?

Husker fra gamlehannen, hvor utrolig forskjellige hans forskjellige kull ble - i gemytt. Utseende preget han dem mye, han har til og med et barnebarn som er klin lik ham, men mentalt ble det endel ulikt, alt ettersom tispelinjen, for å si det slik - som sagt, mor er jo viktig også! Og jeg lærte nå litt av det...

Så hvis det er egenskaper du ønsker å føre videre, bør du finne en tispe som passer bra til ham - ellers blir det liten vits i, du vet jo ikke i hvor stor grad HAN vil prege avkommet sitt, eller hvor sterkt HUN vil gjøre det (kan variere, etter hvordan de er avlet, hvor tett, hvor typisk mors/fars gemytt er for slekten etc). De bør også balansere i forhold til hverandre, hannhunden og tispen - ikke slik at "det den ene mangler, skal den andre gjøre opp for i mangedobbelt", det går sjelden etter planen...

Still de samme krav til tispen når det gjelder helse i hvert fall, og når det gjelder gemytt er det jo like viktig. Det ER spennende. Men det viktigste er jo at resultatet blir bra uansett om de blir lik din hann eller ikke, for rasens og ikke minst for nye eieres skyld.

Jo bedre du gjør det med ham, og mer resultater - jo mer attraktiv blir han jo gjerne for tispeeiere :lol: Så det kan jo være en liten ekstra oppmuntring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...