Gå til innhold
Hundesonen.no

Separasjonsangst!


annan

Recommended Posts

Vi har nå, etter mang en samtale med hundefolk og sammenligning med andre hunder funnet ut at Kira har separasjonsangst. Hun river ned og ødelegger ting, skraper, gjør de tingene hun ikke har lov til, svetter så det kommer ekkelt stoff på gulvet og det lukter adrenalin i hele huset osv. Dette er da hva som kalles separasjonsangst

Er det noen som vet hvordan man kan få behandlet dette på en grei måte?

Begynner å bli litt desperat her, det er ikke så veldig gøy alltid..

Kira er en flat coated retriever tispe på 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start helt forfra med alene hjemme trening. Det vil ta tid siden hun allerede er redd, men det er verdt det hvis dere gjør det ordentlig og hun blir rolig og trygg hjemme. Begynn å forlat henne bare noen få sekunder og øk tiden etterhvert som hun takler det. Øk med små steg og hvis hun begynner å stresse så gå tilbake. Ikke ha henne med overalt i huset(f.eks på do, da kan hun være utenfor) Enkelte hunder roer seg ikke hvis de har hele huset å vandre på, så hva med å prøve å stenge av deler av huset/leiligheten slik at hun ikke får springe rundt å stresse?

Jeg gir hele tiden noe godt før jeg skal gå til min hund, og han springe alt han orker inn på rommet hans og kan vente i en halv time på at vi skal komme oss ut slik at han får gotiten sin. Dette var veldig effektivt for oss når vi trente på å være alene hjemme siden han gledet seg skikkelig til å være alene og kunne ikke vente til vi gikk ut døra. La hunden gjerne se at du lager noe godt, og ikke gi det i andre sammenhenger enn når dere skal dra og hun skal være alene. Ha også radioen på, slik at huset ikke blir helt stille når hun er alene. Noe som også kan være lurt er å si det samme hver gang dere skal ut, slik at hunden forbinder det ordet med at dere er snart tilbake igjen, "når går mor, men hun er snart tilbake igjen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...