Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva kan man bryne hodet på?


IM

Recommended Posts

Hva skal man finne på for å bryne hunden både fysisk og psykisk.

Jeg tenker på dalmatiner da, siden det er det jeg skal få meg (om en uke forresten! henter han søndag 4.juni!! ;) )

Vet de er aktive hunder, som trenger mye aktivitet.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en liten valp, så får den vel mer enn nok inntrykk og utfordringer bare med å flytte til et nytt hjem! En liten tissetur i hagen er en spennende ekspedisjon i en underlig jungel full av merkelige skapninger! For små valper er det kanskje en like stor utfordring å kunne slappe av og føle seg trygg midt oppi alt det nye. Hvis det er en voksen hund du skal få, så vil jo varierte turer i nabolaget være spennende nok i begynnelsen, senere kan du jo legge inn lek, lydighetstrening, spor etc når dere går tur. Vi bor rett ved en skog og et steinkast fra Trondheimsfjorden, så Pippin får masse utfordringer i nærmiljøet. Kanskje andre her har konkrete forslag til leker og oppgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren mye ro trening i flere situasjoner. Det tror jeg du er tjent med senere, særlig når det er aktive raser. Ikke overdriv med stimulering for det kan slå galt ut og du får en hund som krever mye. Nyt valpetiden, utnytt den viktige sosialiseringsperioden og gi mange gode erfaringer for den lille. Følg Ida sitt råd om valpekurs. Ikke tenk så mye på å trene og å slite ut hunden, det kan ende opp i en hund som har vanskelig for å roe seg. Mine 3 råd: finn et valpekurskurs, miljøtren og sosialiser godt (gi mange gode opplevelser, og lær den lille tidlig at ikke alle hunder og mennesker skal hilses på - det får du igjen for i senere tid) og tren mye ro ;) . Innkalling og båndtrening er lurt å trene på tidlig og ;)

Edit: nå gikk jeg ut ifra at det er en valp du skal få, men jeg ville egentlig gi mye av de samme rådene for en voksen hund: kurs, miljøtrening og rotrening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man finne på for å bryne hunden både fysisk og psykisk.

Jeg tenker på dalmatiner da, siden det er det jeg skal få meg (om en uke forresten! henter han søndag 4.juni! ;) )

Vet de er aktive hunder, som trenger mye aktivitet.

Noen tips?

Aktivitet er viktig, men ro er nesten viktigere. Vi har alle lett for å overaktivisere valpene våre, da vi ikke fatter hvor slitne de kan bli av en lang dag med masse inntrykk.

særlig flinke er vi til å aktivisere en allerede stresset og overaktivisert valp. Vi tror lett det er mangel på aktivitet som gjør den giret, og gir den ennå flere oppgaver, med det resultat at den blir ennå mer giret.

Mat roer, så ett godbitsøk feks sliter ut valpen mentalt, mens maten den får i seg demper den litt. Det brukte jeg mye på min valp.

Jeg trente fint lite med han fra han kom i hus til han var 4 mnd. Jeg belønnet selvsagt kontakt, og når han kom inn til meg frivillig. Og jeg sa "sitt," når han satte seg frivillig, og "legge seg" når han la seg frivillig, med det resultat at han skjønte kommandoene etter kort tid.

Ellers så tok jeg han med på mange forskjellige steder (korte økter) og lot han treffe trygge og snille hunder.

Når han var 4 mnd begynte vi på valpekurs, og startet så smått med treningsøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man finne på for å bryne hunden både fysisk og psykisk.

Jeg tenker på dalmatiner da, siden det er det jeg skal få meg (om en uke forresten! henter han søndag 4.juni! :P )

Vet de er aktive hunder, som trenger mye aktivitet.

Noen tips?

Jøss det er masse artig du kan lære hunden din. Momenter og grunnferdigheter. Hva med dansetrinn? Å danse med hund er populært nå (freestyle)

Her kommer noen grunnferdigheter inspirert av Merete Andersen og Canis så det er bare å plukke på øverste hylle..lykke til:

- Å starte med noen utvalgte grunnferdigheter/råmateriale som samtlige lydighetsøvelser bygger på er lurt!

Fokusere mot fører/blikkontakt:

- stående foran

- sittende i utgangsstilling

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- gradvis over lenger tid og med forstyrrelser

Targeting:

- berøre target stick med snuten

- musematte med labben

- post-it lapp med snuten

- forskjellige avstander

Sitte:

- fra stående foran fører

- fra liggende (sitte opp)

- på avstand (i bånd)

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- for å be om lov/tillatelse til en fordel

Bakpartskontroll:

- rygge foran fører

- rygge ved førers venstre fot inntil en kant

- rygge ved fot uten vegg

- rygge baklengs i en firkant

Utgangsstilling:

- komme på plass fra foran fører

- komme på plass fra høyre/venstre/bakfra

- vendinger på stedet

Gallopp mot fører:

- spontan gallopp mot fører (på tur osv)

- spontan gallopp fra medhjelper

Gå ved siden av + se opp:

- når fører går baklengs

- når fører går rett fram

- i alle vinkler og gangarter

- lenger og lenger tid og med forstyrrelser

- på forskjellig underlag

Dekk:

- fra stående/sittende foran fører

- fra utgangsstilling

- fra under marsj når fører går baklengs fra hunden

- på avstand

- på forskjellig underlag

(obs.: lurt å fri shape mye hvis vanskelig med dekk!

Lurt å friste med godbit foran men fjerne den hvis hunden kryper, klikk for å tåle denne fristelsen)

Stå:

- foran fører

- under marsj når fører går baklengs fra hunden

- fra sitt og fra dekk

Bli/stadga/holde posisjonen:

- bli sittende

- bli liggende

- bli stående

- fryse labb eller nese mot et target og vente

Selvkontroll:

- se opp/blikkontakt for vær så god

- stå med ryggen til en belønning for vær så god

- komme i utgangsstilling – vær så god

- sitte i utgangsstilling mens man lokker med godbit

- holde fast på apport mens man lokker med godbit

Hold fast:

- sittende eller stående foran fører

- i utgangsstilling

- under marsj og springmarsj

- under innkalling

- med forskjellige gjenstand

Slippe:

- bytte leker frivillig

- stoppe drakamp/lek ved passiv fører

Hoppe:

- ved siden av fører

- fremad hopp (evt. til musematte)

- tilbake hopp

- forskjellige hinder

- fra forskjellige vinkler

Luktdiskriminering:

- en pinne i hver hånd

- to pinner på gulvet

- flere pinner (opp til 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...