Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynnerspørsmål: trene sitt


Sirup

Recommended Posts

Den første uken med Poppy har vi bare trent på å sette grenser, være i ro inne etc, så i helgen tenkte jeg at jeg skulle ta et par små treningsøkter med valpen. Bevæpnet med klikker og noen godbiter skulle vi trene sitt. Og det gikk jo greit. Hunden satt seg, klikk og godbit.

Men så kom nybegynneren i meg ut: hva er neste steget? Hunden sitter jo, så hvordan fortsetter vi treningen? Må jeg bevege meg unna slik at hun reiser seg og dermed kan sette seg igjen? Skal jeg bare trene én sitt om gangen? Skal jeg lokke med godbit så hun letter rumpa og dermed kan sette seg igjen? Ja, jeg vet det er banalt elementært, men er man grønnskolling så er man grønnskolling. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk litt bort og sa "kom", klikk og godbit når Pippin kom. Så kan man jo ta en "sitt" igjen. På den måten lærer du inn to nyttige kommandoer. Når det gjelder "bli sittende" så overlater jeg ordet til noen som kan mer enn meg om dette, Pippin er nemlig et levende bevis på at jeg ikke er noen kapasitet på det området <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første uken med Poppy har vi bare trent på å sette grenser, være i ro inne etc, så i helgen tenkte jeg at jeg skulle ta et par små treningsøkter med valpen. Bevæpnet med klikker og noen godbiter skulle vi trene sitt. Og det gikk jo greit. Hunden satt seg, klikk og godbit.

Men så kom nybegynneren i meg ut: hva er neste steget? Hunden sitter jo, så hvordan fortsetter vi treningen? Må jeg bevege meg unna slik at hun reiser seg og dermed kan sette seg igjen? Skal jeg bare trene én sitt om gangen? Skal jeg lokke med godbit så hun letter rumpa og dermed kan sette seg igjen? Ja, jeg vet det er banalt elementært, men er man grønnskolling så er man grønnskolling. :D

Jeg ville servert godbiten sånn at valpen måtte reist seg, evt. kastet den litt unna. På den måten får man trent litt mer effektivt. Men husk: ikke for mange repetisjoner før valpen får en liten pause. Kanskje bare 4-5 ganger. liten pause, 4-5 nye osv...

Når det gjelder bli sittende, ville jeg først belønnet ett par ganger for at hunden setter seg, som tidligere. Etter noen repetisjoner ville jeg drøyet klikket litt, og evt. servert godbiten mens hunden fortsatt sitter og klikket og belønnet på ny om hunden ikke reiser seg.

Ble det forklart på en grei måte...?

Edit: jeg ville ikke lokket med godbiten. Sitt er en såpass enkel øvelse å trene, så ingen vits i å gjøre valpen hjelpeavhengig allerede her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som Molly sa, kast godbiten/gi den slik at hunden må reise seg for å få tak i den. Det er også praktisk på andre øvelser som f.eks dekk og stå, der hunden må bryte adferden for å få sjansen til å gjøre den på nytt.

Når du har klikket for at hun setter seg, kan du gradvis begynne å sette på kommando.

Først sier du sitt samtidig som hun setter seg, rett før rumpa er i bakken, og så klikk med en gang hun er nede.

Så sier du det i begynnelsen av sitten.

Så sier du sitt når du ser hun er akkurat på vei til å sette seg.

Og så kan du teste kommandoen. Kan være greit å ha en ganske sikker sittkommando, at du generaliserer den på flere forskjellige steder, før du begynner å bruke den. Tren inn kommandoen over flere økter. At hun skjønner det første økta betyr ikke at hun kan det i neste økt :D Brent meg på den, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare oppdatere litt:

Nå lyr Poppy håndbevegelsen jeg bruker for sitt! Hun har ikke tatt den verbale kommandoen ennå, men uansett er det utrolig morsom å se henne sette seg når jeg vil, selv når hun er litt hyper. Ah, små gleder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare oppdatere litt:

Nå lyr Poppy håndbevegelsen jeg bruker for sitt! Hun har ikke tatt den verbale kommandoen ennå, men uansett er det utrolig morsom å se henne sette seg når jeg vil, selv når hun er litt hyper. Ah, små gleder...

Gratulerer da! Skjønner veldig godt hvor oppløftende det er å se når valpen lystrer en kommando ;)

Lykke til videre med treninga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...