Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge skal valpen være ute?...


Ylle88

Recommended Posts

Noe jeg lurer veldig på er: Hvor lenge skal valpen være ute? :D

Alle sier at han skal ut etter at han har spist, men det tar jo litt tid før maten går igjennom systemet og kommer ut igjen. Så hvis man da tar han ut rett etter at han har spist, så må han jo være ute en stund. Hvis ikke risikerer man jo at han bæsjer inne.

Håper noen har noe fornuftig svar på dette, kan jo ikke alltid være ute med han helt til han bæsjer.

Det kan jo ta flere timer.

Lykke til alle sammen som prøver å få valpen sin stueren, og husk: ha tålmodighet, he, he... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg drømt. eller fikk du svar på dette i går? Ta hvalpen ut til samme sted hver gang du er ute på "doturer", slik at den kjenner lukten av sitt eget tiss. Slik vil den kanskje komme på at den skulle på do. Det er nok også lurt å ta den ut enda oftere, slik at du minimerer sjangsene for å gjøre fra seg inne. Er det en liten valp, er det viktigere med hyppige turer ut, enn langvarige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår er ikke noe interessert i å gå ut etter hun har spist. Da vil hun sove! Så vi tar henne faktisk ikke ut før hun våkner igjen, og det kan godt være et par timer senere.

Når hun ikke må, så kan vi være ute i halvannen time uten at det skjer annet enn at hun tisser. Men når hun er klar, da er det nok med fem minutter nede ved do-plassen.

Hun var ni uker i går og har ikke lært seg å gå til døren ennå. Vi har et tisseuhell om dagen, men bank i bordet, hun har ikke lagt en kabel inne ennå. Hun sier ikke fra når hun må ut, men hun blir fullstendig hyper når hun må drite. Da er det tenna i tapeten, angriping av tær, slåsskamp med tauknuten osv. Det tok litt tid før vi skjønte at det betyr: "jeg må bæsje!" - men gusj, så deilig å ha skjønt det! Det er jo mye enklere å ta henne ut for en do-tur enn å forsøke å roe ned en spinnvill valp som ikke vil roes! ;)

Lykke til til deg også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg har spurt om dette før.

Men synes ikke at jeg fikk helt svar på det jeg spurte om, hvis du skjønner.

Nå skjønner jeg det litt bedre.

En nybakt hundeeier må kanskje ha ting inn med teskje. Ikke vet jeg.

Klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var lettere å få Pipsen til å bæsje hvis vi gikk litt unna huset. Etter en liten gåtur ble det ofte en liten bommelom. Nå er han stor og må altid gå tur før han bæsjer, heldigvis er det nok med en veldig kort tur om morgenen når man har det travelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden spiser og må på do, så er det ikke avfallet av det den nettopp spiste som kommer ut.

Når hunden spiser så fylles magen mer og kroppens reaksjon er å tømmedet som er ferdig fordøyet. Mennesker har det på samme måte. Det er ganske vanlig å måtte på do etter man har spist.

Hvor lenge valpen skal være ute kommer helt an på. Er det lenge siden den har bæsjet så kan man jo vente litt og se om den må. Er det bare en tissetur så trenger den bare være ute til den er ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atsu må heller ikke på do etter å ha spist, for da vil han sove. Etter han har sovet, så må han ut uansett.

Greieste er å se når valp vimser usikkert rundt og legge do planene etter det mønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...