Gå til innhold
Hundesonen.no

Frosne scampi

Vala

Recommended Posts

Skrevet

Ja, ja... jeg har seff fryktelig lyst på å frese noen scampi til meg selv idag (singel og trist som jeg er, hehe). MEN, de er altså frosne og med skall. Trenger jeg å tine dem først eller går det greit fra frossen tilstand? Jeg tror jo egentlig at jeg ikke trenger dette, men nå insisterer en venninne av meg at jeg MÅ tine dem først... buhuuu.... jeg er sulten... Dessuten, noen tips for hva jeg skal frese dem i (med utgangspunkt i et tragisk utvalg i husholdet når det kommer til krydder o.l.)..

Takker og bukker for absolutt alt som er av tips ;-)

Skrevet

Ja, ja... jeg har seff fryktelig lyst på å frese noen scampi til meg selv idag (singel og trist som jeg er, hehe). MEN, de er altså frosne og med skall. Trenger jeg å tine dem først eller går det greit fra frossen tilstand? Jeg tror jo egentlig at jeg ikke trenger dette, men nå insisterer en venninne av meg at jeg MÅ tine dem først... buhuuu.... jeg er sulten... Dessuten, noen tips for hva jeg skal frese dem i (med utgangspunkt i et tragisk utvalg i husholdet når det kommer til krydder o.l.)..

Takker og bukker for absolutt alt som er av tips ;-)

Nam, nam, det hørtes godt ut. Sitter her og er småfysen jeg og, og lurer på å ringe Peppes :P

Vel, å tine dem går i hvert fall greit i kaldt vann. Og det går ganske fort.

Men hva du skal frese dem i.... Hmmmm? Olje og..... ja si det. Lurer på om jeg grillet scampi i folie sist jeg spiste det, og da tok jeg litt urtesmør i pakka....? (Ja, for det er vel noe alle tilfeldigvis har i kjøleskapet... :P )

Hmmmm. Var kanskje ikke så mye hjelp det her...?

Skrevet

Tatt i betraktning at du er absolutt eneste som har svart, så syntes jeg du gjorde en fabelaktig jobb Molly ;-)

Skrevet

Tatt i betraktning at du er absolutt eneste som har svart, så syntes jeg du gjorde en fabelaktig jobb Molly ;-)

Haha, Tusen takk for at jeg i hvert fall fikk for forsøket... :P

Men ble det scampi på deg da?

Skrevet

Haha, Tusen takk for at jeg i hvert fall fikk for forsøket... :P

Men ble det scampi på deg da?

Jepp, etter en god og lang stund, sånn litt over kl. 23 eller noe...

Er du klar over hvor ekkelt det er å pille rene tinte RÅ scampi? Ganske ekkelt faktisk... ugh.. men det ble veldig godt! Men jeg var litt skuffet over responsen her inne dah ;-)

Skrevet

så ikke tråden før nå. Scampi er nydelig mat :D

fres i smør med charlottløk, chilli, litt sitronsaft og hvitløk..

Ville ha tint de litt først, tar ikke så lang tid. Men nå er det for sent for spist er spist ;)

Skrevet

så ikke tråden før nå. Scampi er nydelig mat :D

fres i smør med charlottløk, chilli, litt sitronsaft og hvitløk..

Ville ha tint de litt først, tar ikke så lang tid. Men nå er det for sent for spist er spist ;)

Neida, det er aldri for sent (nærmest mottoet mitt det...). Har fremdeles scampi i frysen. Klarer ikke akkurat å kjøre i meg hele posen alene heller, knis!

Skrevet

Neida, det er aldri for sent (nærmest mottoet mitt det...). Har fremdeles scampi i frysen. Klarer ikke akkurat å kjøre i meg hele posen alene heller, knis!

De posene er gjerne litt store, ja. Har hatt en pose i fryseren i snart ett år.. Tror je gmå kaste den, sånt holder vel ikke så veldig lenge...

Jeg drømmer om å dyppe scampi i en eller annen røre og woke dem i frityrolje, en vakker dag prøver jeg det sikkert! smile.gif

http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&d...k=ja&pollisten=

Det er skikkelig godt. Har ikke prøvd oppskriften voer, men det virker ikke så vanskelig som andre oppskrifter jeg har sett. Frityrstekt scampi er knall godt særlig med sånn rømmedipp (som jeg ikke fant oppskrift på nå)

Skrevet

Oh, de hvitløksgratinerte scampiene i frossendisken er ikke så dumme. Ligger sammen med fiskepinner og sånt. Siden dine var nakne liksom :D

Ja, NÅ kastet du deg på "scampi innlegget" ja ;) Joa, de var nakne også også "sov" dem, *hysj*.... (ja, jeg er bittelitt gal til tider ;) ).

De posene er gjerne litt store, ja. Har hatt en pose i fryseren i snart ett år.. Tror je gmå kaste den, sånt holder vel ikke så veldig lenge...

http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&d...k=ja&pollisten=

Det er skikkelig godt. Har ikke prøvd oppskriften voer, men det virker ikke så vanskelig som andre oppskrifter jeg har sett. Frityrstekt scampi er knall godt særlig med sånn rømmedipp (som jeg ikke fant oppskrift på nå)

Hmmm, ja, det kan høres ut som et år kanskje er å trekke det litt farlig langt. Gudene vet hvor lenge scampi holder seg i fryseren. Er det ikke noe som fisk, altså at det ikke kan ligge i fryseren mer enn max 6 mnd.??? Hehe, den eneste "fisken" jeg egentlig noensinne har hatt i fryseren er fiskepinner, så jeg vet neppe hva jeg snakker om.

Den oppskriften burde jeg forsøke til neste gang jeg får "scampi-urgen" igjen!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...