Gå til innhold
Hundesonen.no

utendørs utstilling og regnvær


Fillerya

Recommended Posts

oss med pels hunder prøver så godt vi kan å holde dem nogenlunde tørre og oppbørstet... når vi finner ut at det faktisk er nyttesløst gir vi opp og viser hunden vår som en vridd vaskeklut likevel...

Hurra...

Men telt hjelper absolutt på.. da kan man ha håndkle parat, og prøve å holde hunden tørr mellom slagene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det potetmel som skulle være så fantastisk på våte utstillingslabber? Leste et sted at labbene ble som nyvasket etter en omgang med potetmel og børsting. (For bissevovven må jo ut av teltet og tisse/strekke på seg av og til?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

"Boots", telt, håndklær og potetmel... De fire tingene som er et must for alle med langhårede hunder, som atpåtill skal stilles ut OG har hvite labber - samtidig..

Boots - dvs sokker som er laget i et vannavstøtende materiale (ofte nylon), evt. med et par bærsjeposer oppi (hvis de ikke er helt tette).

Da kan også hunden få lufte seg så mye den orker før/under utstillingen. Regn ovenfra begrenses ganske greit med regndekken. Men det er jo sjelden det regner HELE dagen, så da får man passe på å tisse' dem når det ikke regner så mye..

Telt - gjør selvsagt at både hund og eier holder seg rel. tørr løpet av en lang utst.dag. Paraplyer/parasoller etc funker det også, men vanskelig å holde paraply OG børste hund samtidig.. Ikke så mange familiemedl./venner er villige til å stå og holde en paraply i timesvis heller...

I buret har man også håndklær, tepper e.l. som trekker vann - som kan skiftes ut i løpet av dagen, ved behov.

Håndklær og potetmel - tørker de våteste poter (og snute) på kjappeste måte. De blir IKKE hvitere av det - men tørre. Da det ikke inneholder fargestoffer funker det selvsagt på all farget pels også. Men viktig å børste/blåse det ut av pelsen før bedømmelsen - så det ikke "støver" av dem når de begynner å røre seg i ringen. Bruk (mye) potetmel - klin det inn i den våte pelsen, og tørk skikkelig med håndkle. Når de er tørre så kan man begynne å børste ut støvet.

Når man er inne i selve ringen er det ikke stort å gjøre - men et godt tips er jo at man passer på å stå og lene seg over hunden mest mulig - slik at det bare er en selv som blir våtere og våtere.. På min rase er det mest hodet som bør beskyttes - fordi de har minst pels der, og det blir mest vått - og da ser de virkelig ut som druknede katter... Pelsen på kroppen tåler ofte ganske mye regn før de blir gjennomvåte.

Men ja, det er en utfordring å komme med 2-3 hunder i bøttende regnvær og se til at de skal være representative i ringen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på rase spesialen i fjor sommer så PØSET det HELE dagen. Jeg hadde ikke telt,ikke paraply og ikke regnjakke (noen sa at det var fint vær på østlandet *Lol*)

jeg snek meg inn i teltet til noen andre med samme rase smo sto der. Lot Pito stå i bur med eppe over til rett før vi skulle inn. Likevel så hnu ut som en svamp. Så helt forferdelig ut. Ikke rart hun røk ut me blå...

Men husk å ta med PARAPLY,bur MED et tykt teppe over (slik at det ikke regner inn i buret) og det beste er et utstillingstelt. Når du står i ringen og venter på tur så få noen til å stå med en paraply over deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt - har du ikke selv er det ofte at kjentfolk lar deg stå med dem, hundefolk er som regel koslige (:

Dekken - i stavanger i april da det SNØDDE og regnet takker jeg evig masse for dekkenet fra parkeringa til utstillinga (Vi skulle egentlig være ute, men fikk være inne p.g.a været (:

Så er det jeg folk som rett og slett har plastpressening da, over buret og regntøy på seg selv!

ANG Potetmel, blir en flat hvit av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmel - nei, en flat blir ikke hvit av det - HVIS du får børstet det ut. Men jeg mistenker at det kan være litt vanskelig å få til, i alle fall på den korte pelsen på bena (som er så tett).

Men det er veldig enkelt å prøve, da - fukt en labb og prøv hjemme. Det er jo bare å skylle av hvis den blir grå.. Men potetmelet i seg selv farger ikke - så det er jo ingen skade skjedd uansett. Men bruk håndkle til å tørke skikkelig - etter at du har tatt i potetmelet. Da funker det mye bedre. Og test med litt god mengde potetmel - ikke en teskjed - men mere et par spiseskjeer.

Vær dog obs på at endel tror og mener at det ikke er lov til å bruke dette - men etter flere henvendelser til NKK har i alle fall flere av oss fått OK på bruk av potetmel. Men vi prøver jo å være litt diskrete uansett, da vi jo ikke ønsker at noen skal komme på å forby dette også.

Vi kan også tørke ryggpels etc med potetmel, men vi har jo ikke helt sort-sorte hunder heller, de er jo mer eller mindre grå alle sammen. Så her synes det ikke om litt ligger igjen... Men behøver sjelden/aldri gjøre det - da pelsen er såpass vannavstøtende at det våte trekker ikke helt inn til huden uansett.

Nåja -bortsett fra på Stavangerutstillingen (Bryne) i forrigfjor - da var ALT vått.. Sto og vred opp sidepelen på hannen min i gruppefinalen... Kunne bare begynt å shamponere der og da, ja..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Oiiiii !

Sá glad jeg er for korthárshundene mine B)

För hadde jeg Amerikansk Cocker, og setter ná pris pá mine mynder !

Her har vi aldrig utendörsutstillinger, vi bare háper pá en overskyet dag, sá det ikke blir for varmt.

Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være så mye styr da ;)

Vi får se om jenta vår gjør det noe bra da og om hun og vi synes det er noe gøy. Vi får alltids stå i teltet til noen, men vi ikke tenkt til å investere mye penger i diverse utstyr enda. Var ikke meningen at vi skulle bli bitt av utstillingsbasillen.

Tar det som det kommer og tar det uansett ikke så høytidelig. Men håper på sol ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...