Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelpemidler ved språklig eksamen


Basse

Recommended Posts

Lærerne kommer ikke med noe konkret svar om dette, er det lov eller er det ikke lov å skrive bakerst i ordboka (der det står notater)?

Jeg tenker som så at man vil jo ikke komme til å skrive ikke en tekst, men ting en selv ønsker og huske på...

Ofte har man kjøpt ordboka av noen andre også, og de har kanskje skrevet noe i ordboka...

Mitt spørsmål er da om det er lovlig å ha noe selvskrevet bak i ordboka eller ikke, fint om dere har noen konkrete linker eller referanser så jeg får et konkret svar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi, som er lærer på Lærerhøgskolen i Hamar (Hedmark), mente nei. At det vil bli sett på som en jukselapp. Ring læreren din og spør for å være sikker!

Læreren vet ikke sikkert...

Jeg tror ingen av våre lærere er sikre, hehe.. Vi spurte ei annen som har det faget og hun sa at om det sto noe i ordboken burde man kanskje få tak i en ny, eller viskle ut det som sto der, men hun visste heller ikke sikkert.

I en bok vi har fått utdelt i sammenheng med videregående sto det at ordbok var tillatt, ellers måtte vi snakke med faglærer om tillatte hjelpemidler.

Faglærerne vet altså ikke :rolleyes:

Det er jo slikt de burde være 100% sikre på.

Blir litt oppgitt over slikt.

Noen sier det er lov, andre sier en burde være forsiktig med det.. hmm

For sikkerhetsskyld er det vel best å være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det eksamen på videregående det er snakk om? Jeg vet bare at til grunnskoleeksamen får elevene ha med en notatbok der de kan skrive hva som helst, bortsett fra ferdige tekster. Hvis læreren ikke vet det, kan du spørre inspektør eller rektor, eller be læreren finne det ut for deg. Jeg ville ikke tatt sjansen på å skrive i ordboka hvis jeg var deg, uten å få en skikkelig forsikring om at det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tillatt å bruke stemplet ark .med skolens stempel, that is.

her kan du ta notater, skrive ned grammatikk osv.Alt unntatt en ferdig tekst.

En kan også bruke egenprodusert regelbok/ sjangerbok.

Så sier reglene i grunnskolen.

Hvorfor skulle du ha behov for å bruke ordboka som notat plass i tilegg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det fra ei som skrev opp hele det engelske skolesystemet i ordboka si på tentamen på videregående;

Det ble ikke godt motatt nei... men jeg fikk i det minste gå tidlig hjem den dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tillatt å bruke stemplet ark .med skolens stempel, that is.

her kan du ta notater, skrive ned grammatikk osv.Alt unntatt en ferdig tekst.

En kan også bruke egenprodusert regelbok/ sjangerbok.

Så sier reglene i grunnskolen.

Hvorfor skulle du ha behov for å bruke ordboka som notat plass i tilegg??

Altså jeg spurte fordi jeg ikke var sikker på reglene...

Takk for tipset om stemplet ark i alle fall. :D

Dette stemplede arket får du vel ikke utdelt før eksamen, regelbok/sjangerbok er ikke tillatt (videregående).

Men jeg kan høre på kontoret om hvordan det er med å fått et stemplet ark..

Som sagt, om det er lov til å skrive på notatsidene i ordboka så ville man kanskje skrevet opp ord man har lett for å skrive opp feil, analyse, eller generelle tips, ol..

Altså egentlig kanskje ikke noe som ikke står i ordboka fra før, men bare med egne ord til selvhjelp.

Men om det er lov til å ha med et stemplet ark, så kunne jeg jo hørt på det...

Ta det fra ei som skrev opp hele det engelske skolesystemet i ordboka si på tentamen på videregående;

Det ble ikke godt motatt nei... men jeg fikk i det minste gå tidlig hjem den dagen!

Auch.

Hihi, nå tenker jo ikke jeg å skrive noe slikt (t.o.m jeg syns det var litt drøyt :P) men det hadde jo vært kjekt med noe til selvhjelp, som skrevet ovenfor.

Det gjelder videregående eksamen ja.

Da virker det som om vi har fått en oppklarning om at det ikke er lov...

Rektor/lærer/skolen får jeg ikke tak i før på mandag tidligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart svar:

Det er IKKE tillatt å skrive i ordboka eller å skrive på et stemplet notatark på den språklige eksamen jeg snakker om.

Det er viktig å høre med læreren sin (eller avdelingsleder), for det kan være forskjellige regler til forskjellige fag!

Om du blir tatt for å ha jukset, blir du bortvist fra eksamenslokalet!

LYKKE til alle som skal ha eksamen i nærmeste fremtid! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...