Gå til innhold
Hundesonen.no

Å klippe pelsraser som ikke skal klippes


Havana

Recommended Posts

Syns det er helt greit å klippe hunden etter behov. Men det værste jeg så en gang var noen som hadde klippet en alaskan malamute helt helt kort. Men hadde latt hodet og en tupp på halen være igjen. Han så ut som en løve. Den hunden så ut som han skjemtes. Jeg tok selv saksa fatt for noen dager siden da hunden min hadde diare. Han har lang hår og hver gang han var ute (og det var mange ganger) så måtte han i dusjen etterpå siden han har/hadde veldig langt hår på rompa og på bakbeina. Han er en blandingshund så det er jo heldigvis ingen standard vi må følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel av den oppfatningen at har du en pelsstellsrase du bruke tid på pelsstell. Selv er jeg ikke noe pelsfantast, og (skam)klipper hunden min selv mye av tiden, blir det for ille og skjevt tar vi turen til en som kan klippe. Jeg synes utstillingsfrisyrene er vakre, men ser min egen begrensning og har heller en kort-kort frisyre på min hund. En flokete pels er direkte ubehageliog for hunden, og da må man gjøre et valg, kort flokefri pels eller lang pels med daglig børsting for å unngå floker. Jeg vet hva jeg velger. :D

Det jeg blir provosert av er folk som nettopp ikke ser sin begrensing, som vil ha en "allergi-vennlig" rase, men som ikke er interessert i pelsstell, og heller ikke vil bruke tid på det for det er "jålete" eller "unødvendig"? Jeg har ikke tall på hvor mange mellom og dvergschnauzere jeg har møtt som har sett ut som sort/grå rufsete blandingshunder, og jeg synes ikke det er pent.. Schnauzere skal jo egentlig nappes, og når de klippes blir pelsen veldig myk og urejelig, og det er greit nok det, men da må jo eierene fortsette å klippe tenker jeg. Sånn er det egentlig med alle raser som blir klipt enten det er cocker, golden eller schnauzer. Pelsen kan endre seg og da må eier ta konsekvensene og følge det opp. Ang puddel er det en rase som skal klippes, og hvorvidt frisyren er lang eller kort sier ikke jeg noe på, så lenge pelsen er flokefri og ren.

Den fineste nedklipt hunden jeg har sett var en am. cock., noe mer sjarmerende har jeg ikke sett på lenge. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp klipt min lille engel.

Selv om det er "strengt forbudt" å klippe dem i forhold til standarden.

Men ettersom jeg aldri skal stille Rocky så ser jeg ikke på det som noe problem.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å klippe han, og han har derfor blitt børstet jevnlig hele tiden.

Så han ble ikke klipt fordi han måtte klippes pga floker.

Men jeg går mye med Rocky i skogen, og pelsen hans drar med seg usannsynlige mengder med bårnåler, kvister osv, og både jeg og hunden er lei av å børste pels hele tiden.

I tillegg må han alltid dusjes (les: shampo og balsam) etter en tur ut i regnet, for da suger pelsen til seg enda mer.

Nylig måtte han barbere bort et stort område med pels på halsen etter en tur hos veterinæren, og ettersom han da allerede så rimelig skamklipt ut tok jeg frem saksa og klippet hele hunden.

Jeg angrer overhodet ikke, og det er så mye koseligere å komme hjem fra tur uten å måtte gre ut kvister i en halvtime..

Jeg valgte rasen pga alle dens kvaliteter og egenskaper, men synes ikke at jeg behøver å skamme meg fordi jeg har valgt å endre litt på utseendet underveis.

Det er rett og slett mye mer praktisk for oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men Knøttene: Har du bilde av han som nyklippet? Hadde vært kjempemorsomt å se! :D

Akkurat det samme skulle jeg også til å spørre om. Har vært inne på siden deres for å lete etter klippebilder, men fant ingen ;) Vil gjerne se andre bilder av hjemmeklipte hunder også, ettersom jeg nesten bare har sett utstillingsbilder av de forskjellige rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en kortklippet Theo (havanais):

gjengen2.jpg

Jeg har beholdt lengden på hodet, halen og delvis på brystet, og laget en gradvis overgang til den kortere pelsen på resten av kroppen. Selen ødelegger litt på bildet her, men dere får i hvertfall et inntrykk.

EDIT: Her er han i full pels (Theo er hunden til høyre, hvis noen skulle være i tvil :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære dere! Det er da klart dere skal få bilder!

Det er jo ikke noe jeg liker bedre enn å spamme alle med bilder av nurket mitt! :D

Her er Rocky før:

CIMG1382.jpg

God og hårete..

Og her er Rocky etter:

CIMG1688.jpg

Syns han ble ganske så fin jeg.

Ble litt valpete igjen.

Jeg har også valgt å beholde nesten alt på hodet og halen, sånn som Havana. Mest fordi jeg tror han hadde mistet Havanais-uttrykket hvis det ble helt kort, og litt fordi jeg ikke turte å klippe han på hodet.

Tilslutt må jeg bare få med halsen hans. Han er helt barbert!

Dakar liten.. Ser så dum ut atte..

CIMG1685.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky ble fin! Sånn spam liker jeg ;)

Enig at havanais-preget bevares bedre når de får ha lang pels på hodet. Når det gjelder resten, syns jeg nesten at havanaisens karakter kommer bedre til sin rett når man ser kroppen. Nå du ser en havanais (særlig de lyse) stilt opp i full pels, er det lett å få et feilaktig bilde av hvordan rasen egentlig er. De som ikke kjenner rasen ser da gjerne for seg en litt skjør og fisefin hund med null sans for humor (så feil kan man ta!). Men de fleste havanaiser elsker å utforske busker og kratt, sprette rundt i terrenget og de tar mer enn gjerne et bad (i naturen - ikke dusjen). Pelsen er jo ikke så tung og tett at den egentlig hindrer bevegelsesfriheten, men det blir mye styr med å få den i orden etter "utskeielsene".

(de har vel veldig myk pels som absolutt alt fester seg i om jeg husker rett?)

Du husker helt rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at havanais-preget bevares bedre når de får ha lang pels på hodet. Når det gjelder resten, syns jeg nesten at havanaisens karakter kommer bedre til sin rett når man ser kroppen. Nå du ser en havanais (særlig de lyse) stilt opp i full pels, er det lett å få et feilaktig bilde av hvordan rasen egentlig er. De som ikke kjenner rasen ser da gjerne for seg en litt skjør og fisefin hund med null sans for humor (så feil kan man ta!). Men de fleste havanaiser elsker å utforske busker og kratt, sprette rundt i terrenget og de tar mer enn gjerne et bad (i naturen - ikke dusjen).

Skjønner godt hva du mener!

En Havanais har jo også ganske spesiell gange. De tripper og spretter vel mer enn de går, og det synes mye bedre nå.

Det er skikkelig sjarmerende!

Bena hans var jo knapt nok synlige under all pelsen tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bearded collie før .. han pleide jeg å klippe om sommeren...

Det var dæilig for han når det var så varmt.. det merket du på hele hunden...

også blir pelsen hans så fin når den vokser ut igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper Mira rimelig kort om våren/sommern. Syntes det er mye mer praktisk at hun er litt kortere i pelsen! Om vinterern lar jeg den bli litt lengre så hun ikke skal fryse så fort ;D

Skal ikke stille henne ut uansett, så for min del er det ikke viktig hvordan hun ser ut sånn sett. Begge to trives mye bedre med kortere pels, og da syns jeg det er greit :P (Selv om bicohon folk faktisk gir oss stygge blikk når vi er på utstillinger :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Theo ble fin jeg :icon_redface: Må jo nesten blande meg inn siden lillepusen min er i tråden :lol:

Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe også en storpuddel i fremtiden (ved siden av standard xolo selvsagt :lol: ).

Som multi-allergiker er det faktisk kun 2 raser (og noen blandinger) , ikke 400, som passer til mitt "bruk", og den ene er storpuddel. Han kommer til å få en curlycoat-klipp (nei, jeg tåler ikke curlycoated retriever, ikke liker jeg de/typen så godt heller). Problemet for meg som allergiker er jo at det holder ikke at pelsen ikke feller, fordi en lang pels drar inn allergener utenfra som jeg ikke tåler å ha inne i store mengder.

Kunne ikke falle meg inn å ha dårlig samvittighet for å klippe ned hunden i en uortodoks frisyre så lenge hunden er ren og stelt og ikke fryser. :lol:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...