Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg-brukshund


Marthe

Recommended Posts

Jeg har i lang tid planlagt hund nr 3. Jeg har vært innom mange raser, men har ikke klart helt å bestemme meg. Så jeg vil bare se hvilke forslag dere har til hunderaser? Håper det er noen som har gode forslag.

Det hunden skal brukes til (jeg kommer selvfølgelig til å se hva hunden liker å trene):

Lydighet

Rundering

Spor

Feltsøk

Budføring

Agility

Vi kommer til å konkurrere i bruks, lydighet og agility. Satser på å komme høyt i klassene.

Andre ting om rasen jeg skal ha:

*Den være skuddfast.

*Sosial.

*Ekstremt arbeidsvillig.

*Masse energi.

Når det gjelder oppdrett: Hvis noen har forslag til gode oppdrett er jeg villig til å hente valp utenfor landegrensene også :P

Jeg har vært innom litt forskjellige raser, men er enda usikker. Så nå håper jeg på litt tips i fra dere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

De aller fleste brukshundrasene passer til dine ønsker mer eller mindre. Så her er det bare å velge og vrake egentlig. :P Hva med pels? må den tåle været året rundt feks?Størrelse? Spiller det noen rolle hvor "tøff" rasen er? Jeg har jo selv mest erfaring med min egen rase, men vet ikke om det er en av de rasene du har vurdert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels har ikke så mye å si. Har den lite, så kjøper jeg bare dekken :P Størrelse har heller ikke så mye å si, er åpen for det meste :P Hunden kan godt være litt tøff. Jeg vil ha noe å jobbe med. Kanskje vi også skal prøve oss litt på IPO, men det er ikke i hovedsak det jeg skal bruke hunden til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Aussie??

Det var det jeg hadde bestemt meg for, men blir mer og mer usikker. Er ikke alle som er skuddfaste. Har også snakket om mange i brukshund miljøet at Aussie er litt risikabelt å kjøpe med tanke på skudd. Har ikke lyst til å kjøpe en hund jeg ikke får brukt til det jeg skal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg hadde bestemt meg for, men blir mer og mer usikker. Er ikke alle som er skuddfaste. Har også snakket om mange i brukshund miljøet at Aussie er litt risikabelt å kjøpe med tanke på skudd. Har ikke lyst til å kjøpe en hund jeg ikke får brukt til det jeg skal

Tja.. det kommer vel helt ann på hvilken oppdretter du velger, hvilke linjer og hvor godt du sjekker opp rundt oppdretter og kullet, kan være uheldig innen alle raser. I Norge er det dog ikke så mange som har testet sine aussier (men det skyter fart nå heldigvis), så det blir interessant å se hvordan statestikken blir seende ut framover.

Andre raser: Tja.. hvilken gruppe vil du ha? Er jo et hav av gode brukshunder! De jeg vurderte var aussie, toller curly, cheasapeak, belgere (alle..), hollender, riesen, doberman, rottis og bc blandt annet. Endte opp med aussie, og er hittil fornøyd med det (skuddmessig også:P, men det vet du vel :P

Vil anbefale deg å finne en rase du virkelig liker og som passer til deg (og da tenker jeg ikke utseendemessig), og lete etter ett kull som kan passe dine krav. Dette er vel noe du allerede har tenkt på tipper jeg.. hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trudde det var trening av individet, og ikke rasen som utgjorde skuddfasthet jeg da.. :P har vanskelig for å tru at det ikke stemmer og egentlig, om en mor i et kulle med feks aussies er skuddfast, kan valpen(e) ikke bli det, og omvendt...

-mellomschnauzer

-buhund

-kelpie

-BC

-belger

-spaniel (welsh eller springer)

-labrador

EDIT: la til labrador..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. det kommer vel helt ann på hvilken oppdretter du velger, hvilke linjer og hvor godt du sjekker opp rundt oppdretter og kullet, kan være uheldig innen alle raser. I Norge er det dog ikke så mange som har testet sine aussier (men det skyter fart nå heldigvis), så det blir interessant å se hvordan statestikken blir seende ut framover.

Andre raser: Tja.. hvilken gruppe vil du ha? Er jo et hav av gode brukshunder! De jeg vurderte var aussie, toller curly, cheasapeak, belgere (alle..), hollender, riesen, doberman, rottis og bc blandt annet. Endte opp med aussie, og er hittil fornøyd med det (skuddmessig også:P, men det vet du vel :P

Vil anbefale deg å finne en rase du virkelig liker og som passer til deg (og da tenker jeg ikke utseendemessig), og lete etter ett kull som kan passe dine krav. Dette er vel noe du allerede har tenkt på tipper jeg.. hehe:)

Du vet jo veldig godt at jeg har vært veldig nær med å kjøpe aussie. Tusen takk for all hjelp :P Men det er nå jeg begynner å bli litt ustikker ja. Er veldig redd for å kjøpe "katta i sekken". Vet det har mye med oppdrett å gjøre... Allikevel er jeg ustikker :P

Utenom Aussien har jeg tenkt mye på malle. Kommer etter vært til å utdanne meg som politi, og da kommer jeg uansett til å ha malle eller bruks schæfer. Før det skal jeg ha ne rase som "forsøks kanin" for treningen som den evt politi hunden jeg skal ha. Det er den rasen jeg skal velge nå :P Vanskelig dette med rasevalg altså :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo veldig godt at jeg har vært veldig nær med å kjøpe aussie. Tusen takk for all hjelp :P Men det er nå jeg begynner å bli litt ustikker ja. Er veldig redd for å kjøpe "katta i sekken". Vet det har mye med oppdrett å gjøre... Allikevel er jeg ustikker :P

Utenom Aussien har jeg tenkt mye på malle. Kommer etter vært til å utdanne meg som politi, og da kommer jeg uansett til å ha malle eller bruks schæfer. Før det skal jeg ha ne rase som "forsøks kanin" for treningen som den evt politi hunden jeg skal ha. Det er den rasen jeg skal velge nå :P Vanskelig dette med rasevalg altså :rolleyes:

Har sendt deg en pm :P Hehe:)

De fleste som vil anbefale rase, og som er fornøyd med sin egen vil jo anbefale den. :P Skjønner godt at du er usikker, jeg er glad for at du ikke bare kjøper det første, beste og søteste du kommer over! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg rottis! Har ingen selv, men vi har tre som trener agility i klubben, og de har virkelig sjangsen til å nå langt(bare synd eierene trener så lite...). Det er to hannhunder og ei tispe. Alle tre synes agility er skikkelig kult, men tispa stresser litt, men de begynner å få det under kontroll. Hannhundene hadde nå vært treningsklare hvis eieren hadde trent litt mer, men sånn er det nå ikke. De begynte alle sammen i fjor høst :P

Skal jeg en gang han en skikkelig brukshund, hadde jeg satsa på rottis eller bruks schæfer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ekstrem/skarp skal hunden være?

Syns ikke kravene dine gir noen konkrete svar. :P

De mer ekstreme rasene er jo:

Malinois, Bruksschæfer og Hollender fra Havrevingens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trudde det var trening av individet, og ikke rasen som utgjorde skuddfasthet jeg da.. har vanskelig for å tru at det ikke stemmer og egentlig, om en mor i et kulle med feks aussies er skuddfast, kan valpen(e) ikke bli det, og omvendt...

-mellomschnauzer

-buhund

-kelpie

-BC

-belger

-spaniel (welsh eller springer)

-labrador

EDIT: la til labrador..

Mellomschnauzer og Buhund blir for lite samarbeidsvillige for meg vil jeg tro.

Kelpie vil jeg vente litt med (har kelpie blanding nå faktisk :P )

Border collie kunne jeg gjerne hatt en til av! Men de er som regel ikke skuddfaste. Den gangen noen klarer å avle 50 skudd faste bc, kjøper jeg nr 51 :P

Skal jeg ha belger er det kun malle jeg tør å kjøpe. Terv og groendal er ikke alltid så bra. Synes det blir forkusert alt for mye på utstilling på disse. Malle kommer jeg til å kjøpe en dag :P

Spaniel (welsh eller springer): Skal se nermere på rasen. Har lite erfaring med den :P

Labrador blir for treigt for meg.

Har sendt deg en pm.

De fleste som vil anbefale rase, og som er fornøyd med sin egen vil jo anbefale den. :P Skjønner godt at du er usikker, jeg er glad for at du ikke bare kjøper det første, beste og søteste du kommer over! :P

Det gjør jeg ikke :P Er så utrolig kresen :rolleyes:

Jeg vil anbefale deg rottis! Har ingen selv, men vi har tre som trener agility i klubben, og de har virkelig sjangsen til å nå langt(bare synd eierene trener så lite...). Det er to hannhunder og ei tispe. Alle tre synes agility er skikkelig kult, men tispa stresser litt, men de begynner å få det under kontroll. Hannhundene hadde nå vært treningsklare hvis eieren hadde trent litt mer, men sånn er det nå ikke. De begynte alle sammen i fjor høst.

Skal jeg en gang han en skikkelig brukshund, hadde jeg satsa på rottis eller bruks schæfer.

Rottis blir litt for klomsete og trengt for meg vil jeg tro. Er vant til Border collie :rolleyes: Men det er utrolig flotte hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god belger fra brukslinjer (Nangijalas for eksempel) vil kanskje være lurere enn en malle.. Tingen er jo det at få BCer er skarpe i noen særlig grad, iallefall ift mallen og bruks schäferen. Hva med en jaktlabbe, som Lisa? Charlotte tenker jo på kull i 07/08, og det blir iallefall hunder som kan brukes! Der er det mye skuddfasthet ute og går også (er jo tross alt en jakthund). En aussie fra en dyktig oppdretter med testede foreldre kan jo og være en god løsning, tror ikke du skal være Så redd for å kjøpe katta i sekken. Eller hva med en schäfer fra kombilinjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ekstrem/skarp skal hunden være?

Syns ikke kravene dine gir noen konkrete svar. :P

De mer ekstreme rasene er jo:

Malinois, Bruksschæfer og Hollender fra Havrevingens.

Nei, beklager :P Jeg vil ha en veldig ekstrem hund. Som feks mallen til venninnen min. Vi trente 1 time lydighet i går. Rett etter på gikk vi 1000 meter spor. Når vi kom hjem, ville hun ut å trene feltsøk :rolleyes: Altså en hund som vil arbeide masse. Skarpheten skal jeg klare å kontrollere. Men det er ikke slik at jeg vil ha kjempe masse av det. Hunden skal fungere med unger og slik også liksom :P

En god belger fra brukslinjer (Nangijalas for eksempel) vil kanskje være lurere enn en malle.. Tingen er jo det at få BCer er skarpe i noen særlig grad, iallefall ift mallen og bruks schäferen. Hva med en jaktlabbe, som Lisa? Charlotte tenker jo på kull i 07/08, og det blir iallefall hunder som kan brukes! Der er det mye skuddfasthet ute og går også (er jo tross alt en jakthund). En aussie fra en dyktig oppdretter med testede foreldre kan jo og være en god løsning, tror ikke du skal være Så redd for å kjøpe katta i sekken. Eller hva med en schäfer fra kombilinjer?

Når det gjelder dette med Tervuren og Groenendael har jeg sett alt for mye dårlig av de. Jeg er rett og slett ikke sikker på om jeg tør. Skal jeg noen gang ha, så blir det fra sverige eller tyskland. Nangijala er et av de beste i Norge vil jeg tro.

Dette med schäfer har jeg også tenkt på. Skal jeg ha det, tror jeg nok det blir fra rene brukslinjer (grå). Eller kanskje kombilinjer som du sier :P Har ikke sjekket så masse opp med oppdrettere på de. Men kan se litt :P

Er ikke helt sikker på om jeg ønsker en jakt hund. Selvom jeg synes Lisa er nydelig :P Jakt labradoren har mange flotte egenskaper, men jeg vet at jeg ikke kommer til å drive med jakt. Heller ikke så mye apportering. Så jeg er litt usikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel..jeg har en aldeles nydelig, sosial, utadvendt belger med gode bruksegenskaper fra Nangijala her nå og han er desverre (merkelig nok)skuddberørt.Skulle jeg ha valgt en Groenendael til så hadde jeg tatt en fra de samme linjene og den samme oppdrettet, men du har ingen 100% garantier på skudd når det kommer til disse høytflyvende gjeterhund rasene har jeg inntrykk av.Men noen oppdrettere tar det helt klart mer på alvor enn andre. Min kan nok med letthet trenes til å tolerere skudd under bruksøvelsene fordi han har så høye drifter og mitt inntrykk er at det er den mange av mallene flyter på og. De blir så giret av lek at himmelen kan falle ned for alt de bryr seg, men det er ikke dermed sagt de er så voldsomt skuddfaste i utgangspunktet desverre. I tillegg er det mitt helt personlige inntrykk at noen ( mange?) har mistolket stress for motor i avlen hos de korthårede. En god arbeidshund skal da ikke ligge å se helt manisk ut i pausene...? Hvis jeg skulle hatt en gjeterhund rase som du skal bruke aktivt og som skal være skuddfast så hadde jeg kanskje sett mer på linjene enn på rasene? Men skal du absolutt bli verdensmester i noe så hadde jeg vurdert en bra(!)malle, bruksschafer eller New zealand Border collies fra de samme linjene som Fanny og Thomas har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du høres så åpen ut mht rasevalg, tenkte jeg å tipse deg om en rase som er litt på en oppadgående trend mtp bruks. Hovawart. Les mer om den her: http://www.hovawart.no/

Denne tilhører jo ikke den "lette" gjeterhundgruppen, da... Den er nok noe mer til "dølagamp" i forhold til f.eks en belger :P Har ikke så mye av dette "lette" som vi finner hos gjeterhundene, men likevel er den årvåken og samarbeidsvillig, om enn med solid vokterhundbakgrunn (som navnet insinuerer) Bare et tips :P

Ellers, kanskje du ikke skulle henge deg veldig mye opp i rase? (du høres ut til å vite hva du vil ha mtp egenskaper -og mange raser faller inn herunder). For deg kan det heller virke som om kombinasjoner, linjer og individ blir mest utslagsgivende i forhold til dine ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel..jeg har en aldeles nydelig, sosial, utadvendt belger med gode bruksegenskaper fra Nangijala her nå og han er desverre (merkelig nok)skuddberørt.Skulle jeg ha valgt en Groenendael til så hadde jeg tatt en fra de samme linjene og den samme oppdrettet, men du har ingen 100% garantier på skudd når det kommer til disse høytflyvende gjeterhund rasene har jeg inntrykk av.Men noen oppdrettere tar det helt klart mer på alvor enn andre. Min kan nok med letthet trenes til å tolerere skudd under bruksøvelsene fordi han har så høye drifter og mitt inntrykk er at det er den mange av mallene flyter på og. De blir så giret av lek at himmelen kan falle ned for alt de bryr seg, men det er ikke dermed sagt de er så voldsomt skuddfaste i utgangspunktet desverre. I tillegg er det mitt helt personlige inntrykk at noen ( mange?) har mistolket stress for motor i avlen hos de korthårede. En god arbeidshund skal da ikke ligge å se helt manisk ut i pausene...?

*klippe*

Måtte bare si meg helt enig i dette! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howavart vil jeg også anbefale:)

en virkelig allsidig rase som jeg vil si er skuddfast ja...

Er god vennine med en oppdretter(årets oppdretter i 2005).

Er facinert over rasen selv.. og vurdere de sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Hoffen eller en bruks Schäfer er mine forslag! Hoffen til søsteren min er ihvertfall skuddfast! På nyttårsaften så stod han m labbene oppå verandakantet og tittet, storfornøyd på alle de fine tingene på himmelen! :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer er jo en robust allaround hund, de elsker og jobbe og få være med. Energi er det til 1000.

Jeg vil kjøpt boxer fra Sverige om du satser på bruks. Der driver de fleste boxer oppdrettere med bruks også.

Ellers så vil jeg annbefale rexob som oppdretter i Norge, hun venter ett kull nå som bestefaren er aktiv politi hund i sverige. Og faren til kullet konkurerer i spor. Annbefaler blant annet Rexob siden jeg har hund derfra selv, som jeg har kjøpt til bruks og utstilling, hun har drivi med bruks selv. Og hun sa til meg når meg når jeg kjøpte Embla dette er ei dame med mye motor i og det skal være sikkert.

Håper det er flere i Norge som kan begynne og bruke boxern litt, i Norge er fokusen veldig stor på utstilling.

Og boxern er jo trossalt en brukshund.

Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...