Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om å skyte hunden fremfor å avlive på vet.kontor?

Aya

Recommended Posts

Endel hunder er redde for veterinæren, og endel eiere har opplevd ganske så grusomme avlivninger på veterinærkontoret, med hunder som ikke ville sovne inn, og som har reagert ganske kraftig. Mange velger å ta med hunden ut i skogen/på fjellet/bak låven og skyte den selv, eventuelt få andre jegere til å gjøre det.. Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Ingen som tørr å skrive.?

Hipp som happ, mange grunner forr & mot..

En god jakthund, tjent sine dager som en super jakthund, som tar stand på fjellet som det siste den gjør synes jeg er en fin tradisjon...

Om hunden er redd vetkontoret å bli superstresset osv så går det fint ann å få vetrenæren til å komme hjem til deg...

Så jeg vet ikke, så lenge det er en momentant/smerteløs død...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke. Har litt blanda følelser for dette.

Har du en hund med megapanikk for vet.kontor så kan jo vet. komme hjem til deg liksom. Men så synes jeg egentlig det er litt "fint" at en jeger tar livet av hunden sin på fjellet etter en lang og fin tur dem imellom. En jeger har jo tross alt "lært" å skyte, så hunden skal være død momentant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man skyter riktig så hunden dør momentant og uten smerter synes jeg at det er greit. Jeg kan skjønne at det føles riktigere for mange, enn å ta dem med til veterinæren.

Men dette var bare det jeg føler rundt det. Om det er lov, eller om det er lurt pga ditt og datt vet jeg ingenting om. Og folk som ikke har erfaring med å skyte burde naturligvis ikke gjøre dette, ettersom de kan skyte feil og gi hunden en lang og smertefull død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er hetl forferdelig hvis eieren skyter sin egen hund...

jeg er egentlig veldig imot det jeg. la en dyrlege som er utdannet innen dette få ta seg av det! enig med Yakine at vetrinæren kan jo komme hjem til den det gjelder å!

uansett så er det vel ikke lov til å avlive dyret selv! må vel være dyrlege som gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har mulighet til å få hunden skutt på en trygg og sikker måte så synes jeg det er den beste løsningen.De fleste dyktige jegere er treffsikre nok til å kunne å avlive en hund som står og spiser i skogen med et enkelt skudd. Hunden aner fred og ingen fare og storkoser seg, pang, hunden er ikke mer. Med fare for å menneskligjøre hunden så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt.. Veldig få hunder koser seg like mye hos dyrlegen som i skogen, og mange hunder er faktisk direkte livredde før de dør. Mine 2 siste var veldig stresset og redde pga dårlige erfaringer som følge av kronisk sykdom. I tillegg brukte Pan veldig lang tid før han sovnet av første sprøyta. Hva jeg gjør den dagen Loke skal til hundehimmelen orker jeg ikke gruble for mye på nå, men sier en dyktig småviltsjeger seg villig så er det ikke sikker han forsvinner på den lovlige måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog Lover og Marianne&Rikke: Er dere i mot det fordi det kan gå galt, eller fordi dere føler at det er etisk uforsvarlig? I så fall, hvorfor føler dere det? Dette er ikke et angrep, jeg er bare utrolig nysgjerrig på å høre andres meninger.

Ellers er jeg veldig enig i innlegget til Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog Lover og Marianne&Rikke: Er dere i mot det fordi det kan gå galt, eller fordi dere føler at det er etisk uforsvarlig? I så fall, hvorfor føler dere det? Dette er ikke et angrep, jeg er bare utrolig nysgjerrig på å høre andres meninger.

jeg veit egentlig ikke helt! jeg bare føler at det ikke er riktig! litt vanskelig å forklare, men jeg syns det er litt trist å tenke på at hunden løper lykkelig rundt med f.eks "pappan" sin, kanskje får no godt og plutselig blir skutt av dette mennesket h*n setter så høyt!

men jeg skjønner jo hvordan dere tenker, at da dør jo hunden mens dn gjør noe den elsker! og det er jo utrolig bra, men jeg veit ikke helt jeg.. det blir helt feil for meg!

ble kanskje ikke så mye klokere av dette da, men men! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg veit egentlig ikke helt! jeg bare føler at det ikke er riktig! litt vanskelig å forklare, men jeg syns det er litt trist å tenke på at hunden løper lykkelig rundt med f.eks "pappan" sin, kanskje får no godt og plutselig blir skutt av dette mennesket h*n setter så høyt!

men jeg skjønner jo hvordan dere tenker, at da dør jo hunden mens dn gjør noe den elsker! og det er jo utrolig bra, men jeg veit ikke helt jeg.. det blir helt feil for meg!

ble kanskje ikke så mye klokere av dette da, men men! :angry:

Men når den blir avlivd hos vetrinæren så er det jo den den setter høyt som tar avgjøreslen da og. Det er også den personen som tar den med dit, holder den i ro når sprøyta settes og betaler etterpå..

Jeg ser ikke helt at det skulle være noe "bedre"?

Alt rundt noe sånt er vanskelig og sårt, men slik jeg ser det er det aller best å sette sine egne følelser og tanker til side og heller gjøre det som blir minst mulig stress og ubehag for bikkja. Dens ve og vel er tross alt det viktigste i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det grusomme i det, at det er svik og lureri, en skal ikke finne vilt, men lures inn i døden... men jeg ser også det vakre og positive i det.

Hunder er øyeblikkets dyr, det er noe vi kan lære av dem.

Dersom :

-det er far eller en kjær venn som gjør det

-vedkommende vet hva de gjør, og de vet de vil lykkes

-det er ingen annen utvei, hunden er gammel og syk.

så synes jeg det er en fin måte å ta farvel på :angry:

Det er jo noe en trøster seg med det : at noen en har mistet døde lykkelig.

Har hørt fæle historier om den siste tur til dyrlegen, og vet ikke om det er noe bedre.

En del av det å ha hund det,vi kan stort sett velge hvordan våre kjære firbeinte dør.

Det ansvaret har vi , enten vi vil det eller ikke.Kjæledyr dør sjelden slik de gjør i naturen ,sulter ihjel, eller blir revet i filler av rovdyr.og det er vi vel glade for??

:)

Skulle gjerne oppleve at Henrik, når hans tid er inne sovner stille inn av seg selv, men jeg kan ikke bli garantert å være så heldig.

"den siste jakt" metoden passer uansett ikke for ham, han er ingen jakthund.

Uff, regnbuebro-debatter gjør meg alltid deppa.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tørr å skrive.?

Hipp som happ, mange grunner forr & mot..

En god jakthund, tjent sine dager som en super jakthund, som tar stand på fjellet som det siste den gjør synes jeg er en fin tradisjon...

Om hunden er redd vetkontoret å bli superstresset osv så går det fint ann å få vetrenæren til å komme hjem til deg...

Så jeg vet ikke, så lenge det er en momentant/smerteløs død...

enig med deg :angry: men er kun denne situasjonen med jakthunder der jeg "støtter" å skyte hunden. Er så mange andre måter å avlive et dyr humant på, skyting er bare ett av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med deg :wub: men er kun denne situasjonen med jakthunder der jeg "støtter" å skyte hunden. Er så mange andre måter å avlive et dyr humant på, skyting er bare ett av dem.

Hva har det at hunden er jakthund med saken å gjøre ? :angry: "Live by a gun, die by a gun" fliosofi eller? Dør ikke hunder som ikke blir brukt i jakt like fort av kuler? Har jeg misset noe vesentlig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntest det er helt feil, jeg er en veldig følelses person når deg gjelder mine egne dyr og andre sine! Hadde hverfall alldrig gjort det selv og syns det er vemmeligt å tenke på at andre er villig til og gjøre dette. Kanskje litt lettere for folk som lar hunden sin stå ute hele året og vel så det, men alldrig hadde jeg gjort det og støtter dette hverfall ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at folk er imot det er vel fordi da SER man mye tydeligere at hunden dør og sånt (tenker på blod og at hunden klapper sammen).. Hos veterinærer sovner den jo bare inn og det er mye behageligere for eier å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntest det er helt feil, jeg er en veldig følelses person når deg gjelder mine egne dyr og andre sine! Hadde hverfall alldrig gjort det selv og syns det er vemmeligt å tenke på at andre er villig til og gjøre dette. Kanskje litt lettere for folk som lar hunden sin stå ute hele året og vel så det, men alldrig hadde jeg gjort det og støtter dette hverfall ikke !

Du er nok ikke mer glad i hunden din enn jeg er min liksom, jeg tror jeg hadde klart å skyte Loke, jeg har avlivd min egne dyr i en krisesitiuasjon før. En del av det å ha hund er jo det å kunne sette sine egne følelser helt til side for dyrets beste. Det er jo det man må gjøre når man drar til vetten, man gråter ikke før hunden er død - man er helt kald og "glad". Det er noe man gjør av kjærlighet til hunden, ikke fordi man ikke "bryr seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye med det og gjøre ja, og mye med at folk bør ta til vett og gjøre dette hos vetrinæren så faktisk har peilig på dette. Og så om en jeger har så mye peiling på blink kan gå galt for det da, eller en person som holder på med skyting. Blir kvalm av og bare tenke på dette i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye med det og gjøre ja, og mye med at folk bør ta til vett og gjøre dette hos vetrinæren så faktisk har peilig på dette. Og så om en jeger har så mye peiling på blink kan gå galt for det da, eller en person som holder på med skyting. Blir kvalm av og bare tenke på dette i det hele tatt!

Ja, for en jeger vet jo ikke hvordan man dreper et dyr :rolleyes:

Og det er ikke alltid like vakkert hos vetrinæren.... Selv om det sikkert er behagelig å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å avlive hunder ved skyting. Og jeg er for å avlive hunder ved sprøyte hos veterinær. Det hele koker ned til hva man selv føler er mest komfortabelt.

Det ligger massevis av følelser bak dette, og det er eieren sin samvittighet/tro som velger det ene foran det andre.

Jeg mener bestemt at en hund som blir tatt med på en siste tur i skauen og får noe godt å spise eller tar stand på fugl og så skytes av en skytter får den aller beste måte å dø på. Kort prosess - ingen mistanker. Enten via hagle eller et skudd bak øret. Det hele er over på 2 sek.

Den som skyter hunden har selvsagt både våpen- og skytekunnskapene i orden og har også våpentillatelse. Dette er IKKE noe enhver kan gjøre bare for å ha det sagt.

Å velge veterinæren kan være et like godt alternativ - men jeg tror det helst er for eieren sin del.... som sagt - mye følelser med i bildet. Ikke sikkert at hunden synes like mye om det; fremmede lukter og mennesker, den føler på seg hva som skal skje og døden inntrer av og til i uverdige former (hunden mister kontroll over blære og tarm, den kaster opp og blir redd). Det har jeg selv opplevd med min ene hund, og det blikket hunden gav meg glemmer jeg aldri.

Selv er jeg jeger og har sett døden i hvitøyet mange ganger, og tro meg; døden inntrer raskt og smertefritt og jeg vurderer å la mine egne hunder vandre på den måten når den tid engang kommer. Nå er dette ikke et tema jeg går omkring og tenker på til daglig, men vi har diskutert det i heimen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at folk er imot det er vel fordi da SER man mye tydeligere at hunden dør og sånt (tenker på blod og at hunden klapper sammen).. Hos veterinærer sovner den jo bare inn og det er mye behageligere for eier å se på.

tror du er inne på noe her.dette VIL vi ikke tenke på, enkelt og greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hvet og åssen det er å se på en hund som ligger hos vet full med blod ut av munn og andre plasser og litt av hvert som kom ut av den! Og jeg glemmer alldig heller blikke den gav meg når den dø. Men det er det meste måten og få den avliva hos vetrinæren uansett, ,men alle har sine ulike meininger og det vil heller alldrig endres. En hund er ingen bruk og kast ting, synd mangen ser på hunden som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...