Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker best sin egen rase


9na

Recommended Posts

Syns det er så rart med Maggi(eng.cocker spaniel)

Hun liker stort sett ikke andre hunder,er litt nervøs og pysete av sge der,men sånn er hun ikke om vi møter en anna cocker,da er hun helt i hundre,sånn er min mors japanske spisshund også at hun tar helt av når de møter en av samme rase.

Synes dette er ganske rart jeg,flere som har merket noe av dette?og hvorfor tror dere det er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kali leker også best med sin egen rase. Det er mosomt å se på fordi de forstår hverandres signaler veldig godt. Hun liker ikke så godt å leke med labradorer fordi de er veldig sterke og voldsomme i leken.

Jeg tror det er måten de forskjellige rasene oppfører seg på. At hunder kjenner seg igjen i den andre hunden av samme rase, at de forstår hverandre mye bedre.

Sånn er det jo med mennesker også, vi liker best å være med de vi forstår oss på og har samme humoren som oss :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo likte ikke andre hunder i det hele tatt for en liten stund siden, men når liker han både sin egen rase og andre raser. Tror nok at hunden vil vokse av seg dette om hun ikke er en veldig nervøs hund til dagligt da? Har du sosialisert henne godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo likte ikke andre hunder i det hele tatt for en liten stund siden, men når liker han både sin egen rase og andre raser. Tror nok at hunden vil vokse av seg dette om hun ikke er en veldig nervøs hund til dagligt da? Har du sosialisert henne godt?

¨

Vi fikk henne da hun var tre år,hun er nå 5..har hatt med overalt egentlig,på hundklubben med masse hunder,men hun tar halen mellom beina og bjeffer konstant ..hun er ikke bervøs for noe anna altså,en veldig tøff frøken sånn sett hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det på Romeo og. På leiren i fjor kom det noen fra puddelklubben og trente der. Jeg og Romeo satte oss ned for å se på, og for første gang noensinne bjeffa han av opphisselse på storpudlene som løp i bana.

Orntli' moro å se at de reagerer sånn! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare lekt med andre OESer en gang og da var hun 10 uker. Møtt andre på utstilling en gang også, men da var det lekeforbud :angry:

Tussie liker best å leke med hunder som leker sånn som henne. Gjerne drakamper. Hun elsker drakamper! Tussie er ganske fleksibel på lekinga og bjeffer den andre hunden i øret for å få oppmerksomhet dersom den andre hunden kom til å stå stille et øyeblikk!

Når hun leker med cavalieren borti gata så ligger de stort sett og ruller på bakken mens de tygger på hverandres ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amy leker også best med sin egen rase. ikke så ofte vi møter noen andre med toller da.

nadia er ikke så gladi noen typer raser:P mn ho trekker seg minst unna de som er av det samme slaget ( amerikansk cocker spaniel).

merkelig det er :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt rørt jeg, når jeg ser Henrik hilse på en annen cavalier, du ser det på lang avstand at de identifiserer hverandre, at de gjerne vil snuse litt, halene går i takt( cavalier er veeeldig halehund) og de snuser og nikoser seg over duftene de finner.de hopper og spretter og har funnet en real sjelvenn!

Nesten så jeg tuter bare jeg tenker på det.. :angry: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt liker hunder sin egen rase best - de leker jo likedan som de selv gjør. Tinka er stort sett overbegeistret over alt som kan bjeffe, men labradorer er noe helt eget for henne (det er derfor det er førerhunder vi har størst problemer med å passere - og det er en del av dem her i området).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Lassie er ikke spesielt begeistret for andre sheltier, de ligner litt for mye på han, bjeffer masse og er litt brå :angry: Må le når de gjør akkurat det samme som han pleier å gjøre, også skvetter han :wub:

Lassie liker alle hunder som beveger seg sakte og pent, og ikke hopper på han eller dasker til han med potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kira er uetrolig glad i store, svarte hunder som ligner på henne selv. Og border collier. Men når hun får møte andre retrievere vet hun at "her blir det lek", og blir helt vill. Hun lekeralltid helt vilt med andre retrievere. Også er det border collie. Hun har vokst opp med en, og han har vært utrolig tålmodig og snill med henne. De går utrolig godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart at hunder liker best andre hunder av samme rase. Valper vokser jo stort sett opp med søsken og mor av samme rase og ikke minst samme språk. Det kommer jo veldig mye an på hva hunden er vant med fra den var liten. Min hund er veldig begeistret for sin egen rase; schäferhund, da det er det hun har vokst opp med. Fra hun var liten har hun også fått leke veldig mye med boxere, noe som har ført til at hun er meget begeistret for denne rasen også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla liker alle hunder, men merket noe rart de gangene vi har vært på utstilling med henne. Der er det jo flust med hunder, og man kan ikke hilse på alle, eller gi alle like stor oppmerksomhet. Så til slutt brydde hun seg nesten ikke om andre hunder, bare om springere (sin egen rase). Har fått høre at hunder kan være nokså rasebevisste, og det er tydelig at forskjellige raser leker og signaliserer på forskjellig måte. Har hørt at labradorer skal like drakamp, og at de leker på en annen måte enn fx border collier. Har også hørt at det kan være frustrerende for hunder av forskjellige raser (grupper) å leve/gå tur sammen. Gjeterhunder og fuglehunder kan visst bli litt frustrerte av at de er opptatt av så forskjellige ting. Stod det ikke noe om dette i hundesport for en stund tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...