Gå til innhold
Hundesonen.no

diare


CWL

Recommended Posts

Kom hjem til en meget stresset hund i går med diare :( . Stakkaren hadde tydeligvis prøvd å finne en vei ut for det var kloremerker på døren og alt i vinduskarmen var revet ned. Han spurtet ut i hagen og hadde skikkelig diare. Dette pågikk i hele går kveld. Han har sovet i hele natt, men vekte meg tidlig i dag og måtte ut igjen. Han har ikke fått noe mat, men har planer om å gi han ris og fiskeboller senere i dag. Har sett at noen har nevnt zoolac her tidligere. Får man kjøpt det på apoteket? Er det forskjellige typer? Takker for alle tips jeg kan få. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror du må til dyrelegen for å få kjøpt zoolak men er ikke sikker, derimot så får du kjøpt noe som heter canacur på apoteket det er beregnet på hunder og skal hjelpe på hvis hunden har dårlig mage.

Selv så lar jeg hundene gå uten mat en dag eller to hvis de har diare og ser om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den eneste hundeeieren som har erfart at ris ikke nødvendigvis hjelper.

Du trenger ikke nødvendigvis gi zoolac. Jeg ville ha prøvd å gi ham Biola eller annen syrnet melk og eventuelt fiberrik mat (havregryn f.eks.) et par ganger om dagen og sett om det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi ofte er litt for hysteriske når det gjelder å måtte gi hunden mat. En hund kan fint greie seg i flere dager uten mat (jada, den blir jo sulten, men når den er syk...). Å absolutt måtte gi en hund ris eller fiskeboller er ikke alltid nødvendig, eller riktig. Dette er jo såkalt skånekost, og gjør egentlig ikke noe mot selve diarèen. Da ville jeg heller satset på Zoolac (som er svinedyrt) eller biola/cultura/kefir (som er billig) og gitt dette i småposjoner utover dagen. Så ville jeg ventet til hunden enten var helt tom i tarmen, eller viste at den var på bedringens vei før jeg hadde gitt den noe som helst å spise.

Selv gir jeg bare litt vanlig mat etter et døgn eller så med faste og cultura. Det man vil er jo å gjenopprette normal bakterieflora i tarmen, og der kan hverken ris eller fiskeboller gjøre særlig nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også som Yngvil. Har en dobermanntispe som har diaré innimellom. Faster henne en dag, og neste morgen (om hun ikke fortsatt driter hele tida) gir jeg litt rent våtfor (V&H), litt midt på dagen, og så et nesten fullt måltid til kvelds. Da har det som regel gitt seg. Bruker ikke ZooLac mer (dyrt, ja!), men kan av og til gi henne en liten skvett kulturmelk, Biola eller noe sånt om vi har det i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noe kjempe bra av dyrelegen som jeg skulle gi sammen med ris han ble helt fin etter noen dager da... Kanskje du skulle ringe å høre om du kan få noe av dyrelegen om hunden ikke blir bedre etter noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Ser ut som han har blitt bedre. Ga han litt mat og det ser ut som han holder på det. *krysser fingrene* Ellers er han i fin form :angry:

Så bra da :wub: Herligt for deg som hundeiger og kunne gruble litt mindre på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde som sagt at han var bedre, men nei ;) Etter et døgn med faste fikk han mat og diareen fortsatte enda et døgn. Så det ble en tur til veterinæren. Han fikk zoolak og noe som het canikur og faste på nytt. Så begynnte han med oppkast ;) Huff og huff, jeg ble ganske bekymret. Han kastet til slutt opp store biter av en tennisball. (alle tennisballene er nå gått rett i søpla) Jeg kontaktet veterinær på nytt og ble enige om å se det ann til neste dag. Om han ikke ble bedre måtte vi ned til klinikken for eventuelt rønken. Heldigvis ble han bedre over natten og han er nå tilbake med normal avføring og fin fin form igjen. :D Tenniballer er ikke bra for magen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...