Gå til innhold
Hundesonen.no

Hilse på andre hunder.


ida

Recommended Posts

Det kommer vel litt an på hva slags hilserutiner man har også?

Om man krever at hunden skal være rolig og ha kontakt med eier før hunden får hilse på den møtende hunder (og stiller det samme kravet både når hunden er løs og når den er i bånd) så vil du jo få en hund som går og ser på deg i håp om å få hilse på den andre hunden. Man trenger slettes ikke la hunden hilse på enhver hund man møter (det gjør ikke jeg heller) - men det går fint an å ha en hund som automatisk kommer inn på plass (eller bare rusler videre som om ingenting har skjedd) når den ser en annen hund, og som ofte får hilse på møtende hunder.

Tinka har faste lekekamerater som hun møter en gang i uka (hundetreff), og om vi møter på hunder på tur, hender det at hun får hilse litt på. Om anledningen passer seg sånn, får hun løpe løs sammen med hunder vi møter. Riktignok er dette hunder hun har lekt løs med mange ganger før (det er snakk om noen fuglehunder, en bc og en labrador - men aldri alle på en gang), og de er ikke flere enn to eller tre på en gang. Unntakene er selvsagt hundetreffene, men der er eierne i bevegelse store deler av tiden og det blir sjelden noe krangling mellom hundene.

Allikevel har hun ingen problemer med å konsentrere seg om meg i nærheten av andre hunder eller passere hunder rolig i bånd. Vi har ikke helt kommet til det steget hvor hun kan rusle rolig forbi dem løs enda, men så har vi jo heller ikke trent sladretrening så veldig lenge. Tinka justerer fokuset sitt fort etter hvilken situasjon det er - på mandager når vi er på en parkeringsplass på Lade bryr hun seg knapt om Milo, mens på tirsdager når vi går på Ladestien leker de som bare det sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ser at det kan være argumenter både for og imot å hilse i hytt og gevær. Men sånn kulturen er nå, så blir jeg jo sett rart på når jeg sier at hunden min ikke skal hilse. I vinter kom det en bordercollie rusende mot oss, mens jeg drev og trente med Fibi. Det var ikke tvil om hva vi dreiv med. Da jeg ropte til dama om hun kunne kalle til seg hunden, svarte hun "Ja", men gjorde det ikke! Så ropte jeg ikke fullt så hyggelig som første gangen "Jamen, så gjør det da", hvorpå dama spurte surt om hunden min ikke fikk leke med andre hunder. Bevaremegvel. Det har da vel ikke andre noe med! De har ihvertfall ikke noe med å bryte vår treningsøkt og surre det til med "lek", fordi at vofsen deres -og tydeligvis alle andres- skal leke og hilse på alle de møter.

Jeg har masse eksempler og det er greit at andres hunder har godt av å hilse, men det har ikke nødvendigvis min! :(

Du har full rett til å få trene uten å bli avbrutt. Det burde være krystallklart for alle og enhver at man avbryter ikke hund i trening eller arbeid.

Og man er ingen dårlig hunde eier om man velger å ikke hillse på alle og enhver. Man trenger jo ikke å ta sosialiseringa på tur eller på trening når man har annet å gjøre. :(

Jeg syns det er helt greit å hillse på andre hunder, hvis jeg har tid og syns det er greit. Men jeg syns det er ganske irriterende å møte på folk som bare lar bikkjene løpe på eller gå på den andre hunden også spør de når de er kommet nære nok om de kan leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er helt nødvendig for hunder og være med andre hunder, ikke bare når de er valp. For at de skal kunne lære seg hva de forskjellige signalene betyr og for at de i hele tatt skal kunne vite hvordan de skal reagere i møte med andre hunder.

En cocker spaniel som jeg av og til trener er et godt eksempel på for lite sosialisering. Han er skikkelig redd for hunder han ikke ble kjent med når han var valp. Da skal han bjeffe og tøffe seg, og når de bare beveger seg litt mot han så hopper han bakover. Han vet rett og slett ikke hvordan han skal reagere på andre hunder.

Jeg vet også om mange hanhunder som reagerer agressivt på andre hunder pga for lite sosialisering, men dette kan i enkelte tilfeller og skylles at de har blitt angrepet av andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg mener det er helt nødvendig for hunder og være med andre hunder, ikke bare når de er valp. For at de skal kunne lære seg hva de forskjellige signalene betyr og for at de i hele tatt skal kunne vite hvordan de skal reagere i møte med andre hunder.

selvsagt. Men det tar jeg når jeg går tur med venner for at hundene skal få leke sammen, eller så leker hundene med hverandre her hjemme :( På tur og trening gidder jeg ikke å hillse på alle og enhver jeg møter. I skogen f.eks går jeg for å kose meg sammen med dyret og for å rundere :( Ikke for å bli stoppet for å hillse på enhver hund jeg møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt. Men det tar jeg når jeg går tur med venner for at hundene skal få leke sammen, eller så leker hundene med hverandre her hjemme :( På tur og trening gidder jeg ikke å hillse på alle og enhver jeg møter. I skogen f.eks går jeg for å kose meg sammen med dyret og for å rundere :( Ikke for å bli stoppet for å hillse på enhver hund jeg møter.

Jeg forstår jo det, jeg gidder ikke å stoppe for enhver jeg møter heller :o

Men jeg synes det er koselig å stoppe å snakke med folk jeg møter på tur. Snakke litt hund med nye folk å sånn, og da springer jo de fleste gangene hundene rundt å leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...