Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det greit å få hund nr to


Wanderlust

Recommended Posts

Ja jeg har jo en bc hannhund på snart 18 mnd, og ønsker meg en hund til innen noen år. Men er det greit å få en ny hund selvom den andre ikke har blitt så gammel, eller hvilken alder syns dere den jeg har nå bør ha før jeg skaffer en til? Tenker mest på en bc til, toller eller Aussie. Og dette er vel hunder den kan gå bra sammen med???

Og hvilket kjønn bør jeg tenke på? Han jeg har nå er jo kastrert!

Hvordan opplevde du å få hund nr 2? Fortell om dine erfaringer.

Ble litt rotete dette her. Men håper på svar :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selv ha hund nr 2 men det blir sikkert ikke før om ett par år tenker jeg. Men jeg vil selv vente til Gizmo blir nesten 2 år da før jeg tenker på å skaffe meg en ny... Men det er vel nesten opp til hver person da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig man skal vente til pubertet nr. 2 er ferdig. Eller.. Det kommer jo veldig an på både eieren og hunden. Er man voksen og erfaren og har hatt mange hunder før og fler på en gang, så er man kanskje erfaren med det og kjenner til eventuelle problemer som kan oppstå. Men sånn som meg, med første hund noensinne, er det kanskje greit å vente til hun er voksen og stabil :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mening er at jeg syns det er litt rart å skaffe seg hund nr 2 mens hund nr 1 enda er veldig ung. Grunnen er at den første hunden ikke er blitt ordentlig voksen enda...og jeg for min del syns det hadde blitt stress å begynne å trene to hunder som var på nesten samme stadiet i f.eks LP,agility og andre ting. Nå er Pito tre år gammel og jeg kunne tenkt meg å begynne å tenke på hund nr. 2 nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger jaktlabbe nr. 2 våren 2007, da er Lisa 2 år ca og nærmere "innkjørt" og de vil være på forskjellige stadier. Hadde i utgangspunktet planlagt hund nr. 2 nå når Lisa ble ett år, men jeg synes det er for tidlig å sette i gang med ny valp når det fortsatt er mange ting jeg må jobbe med når det gjelder Lisa og negativt stress. En hund som piper og tripper er ikke noe god preging for en liten valp. Jeg vil at Lisa skal være en mer avbalansert hund som ikke trenger å bli fortalt at hun skal gå pent i kobbel eller legge seg innendørs når det ikke skjer noe. Foreløpig er det litt for mye forlangt av henne, men vi skal komme dit før jeg begynner med en ny valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er veldig individuelt når du kan skaffe hund nr. 2.

Romeo er nå 7 år, og noen vil si at da er han for gammel, men det finnes ingen fasit. Romeo er en aktiv gammel mann, som først nå har begynt å oppføre seg bra sammen med meg(trenings messig) :wub: De kommer til å være på svært forskjellige stadier innen det meste. Og når jeg begynner å konkurrere med Bajnok, vil Romeo snart være pensjonist.

Hvis du føler at Rex er voksen nok til å kunne godta en ny valp i huset, så får du bestemme selv, men personlig ville jeg nok ha ventet litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig man skal vente til pubertet nr. 2 er ferdig. Eller.. Det kommer jo veldig an på både eieren og hunden. Er man voksen og erfaren og har hatt mange hunder før og fler på en gang, så er man kanskje erfaren med det og kjenner til eventuelle problemer som kan oppstå. Men sånn som meg, med første hund noensinne, er det kanskje greit å vente til hun er voksen og stabil :wub:

Her er jeg helt enig, vent til hunden er kommet et godt stykke forbi de kritiske fasene i livet. Ville ventet til hunden var tre-fire år før jeg hadde skaffet meg hund nr. to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg vil fortelle dere hva omplassering fortalt meg om å skaffe seg en hund til. Jeg har engelsk setter, Liza. Hun har ikke noe særlig godt å være alene og har behøver å ha en til og vi skal få en snart. Engelsk setter, tispe. snart 8 år.. Omplassering sa at vi må være ops på raser og alder. siden din hund er 18 mnd gammel. så når du finne en ny, da er det best å ha 2-3 år eldre enn din hund. hels ikke yngre enn hund din.. så du må tenke gjennom raser og alder. men best at du ringe til noe omplassering eller kennel-klubb og sille noe spørsmål til dem før du skaffe deg en hund til.. Omplassering sa at forskjell flokk, fungere dårlig sammen hvis de er tett alder, men hvis 2-3 år mellom fungere det mye bedre..

Lykke til :-)

Mvh Marianne og Liza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg vil fortelle dere hva omplassering fortalt meg om å skaffe seg en hund til. Jeg har engelsk setter, Liza. Hun har ikke noe særlig godt å være alene og har behøver å ha en til og vi skal få en snart. Engelsk setter, tispe. snart 8 år.. Omplassering sa at vi må være ops på raser og alder. siden din hund er 18 mnd gammel. så når du finne en ny, da er det best å ha 2-3 år eldre enn din hund. hels ikke yngre enn hund din.. så du må tenke gjennom raser og alder. men best at du ringe til noe omplassering eller kennel-klubb og sille noe spørsmål til dem før du skaffe deg en hund til.. Omplassering sa at forskjell flokk, fungere dårlig sammen hvis de er tett alder, men hvis 2-3 år mellom fungere det mye bedre..

Lykke til :-)

Mvh Marianne og Liza

Jeg trur nok ikke at hun skal ha en omplasserings hund :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur nok ikke at hun skal ha en omplasserings hund :icon_redface:

Helt korrekt :P

Begynner og helle mot en Aussie, vet ikke helt hvordan disse to vil fungere sammen, Men vil tro di er ganske "like".?! Eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt i tenkeboksen når det gjelder hund nummer 2. Min hund har akkurat fylt 1 år og har virkelig roa seg ned i det siste. Men jeg tror jeg skal vente til neste sommer. Da er han 2 år og vi kan da planlegge ferien rundt henting av valp. Jeg har også tenkt litt på voksen hund(omplassering) Så om den rette dokker opp så blir det kanskje det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt i tenkeboksen når det gjelder hund nummer 2. Min hund har akkurat fylt 1 år og har virkelig roa seg ned i det siste. Men jeg tror jeg skal vente til neste sommer. Da er han 2 år og vi kan da planlegge ferien rundt henting av valp. Jeg har også tenkt litt på voksen hund(omplassering) Så om den rette dokker opp så blir det kanskje det.

Som Marianne (EngelskSetter) så bør det være en viss alder mellom hundene for at de lettere skal gå overens. Det er jo mest valper/unghunder til omplassering rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at den første hunden skal være ferdig med den siste psykiske kjønnsmodninga først. I tillegg til at man bør jo ha kommet et lite stykke på vei med hund nummer en. Men det er jo individuelle forskjeller. Hund nummer en bør være såpass stabil mentalt, at den ikke gir en haug med rare uvaner til hund nummer to. Eller være ekstra nøye med at det ikke "arves".

Å trene to hunder tar egentlig ikke så mye lengre tid enn en. Det er jo kjøringa til og fra trening som tar det meste av tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at skal ha omplassering-hund men bare fortalle hva omplassering fortalt meg hva som er bedre slikt ang 2 forskjell flokk å være sammen.. Så vi må være obs med alder og raser... Pluss at det er så kjekt å ringe til kennel el omplassering for å hører hva som er best å ha nr 2 og hvilket rase passer sammen og det med kjønn også osv så de kan jo gi svare hvis vi har noe å spørre om..

Mvh Marianne og Liza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Det kommer vel mest ann på tid og energi :icon_redface: Jeg syns det var greit å vente til min var helt voksen og hadde fått rast fra seg verste pubertetshormonene. Får min nå i Juli forhåpentligvis :P Har vært nøye med å velge en rase som passer livssituasjonen som er nå :P I og med at jeg går på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit å vente til hund nr 1 har blitt skikkelig voksen. Da har du i hvert fall bedre forutsetninger for å lykkes med hund nr 2 om jeg kan si det på den måten. Vi fikk hund nr 2 da den eldste var 3 og 1/2 år, og da vi nå på nytt fikk hund nr 2 etter at den eldste døde så var hund nr en 10 år gammel. Svært vellykket i begge tilfeller! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange ikke tenker på er 10-12 år frem i tid..

Hvis man har to relativt jevngamle hunder (1-2 års forskjell), OG driver med noen form for konkurransevirksomhet må man også vurdere hvordan det blir når begge to er "godt voksne" - og kanskje ikke kan/vil konkurrere mere. Er det da greit med et opphold på konk.virksomheten i 3-4 år, til de er borte, eller blir man da nødt til å skaffe seg hund nr 3 - og har man lyst på 3 i noen år?

Men hunder til kos/selskap er det selvsagt hyggelig for dem at det ikke er allverden av aldersforskjell. Det er klart at to valper har det fryktelig hyggelig sammen - men, som sagt her, vanskeligere for deg som eier å få noe skikk på noen av dem. Oppdragelsesmessig er det nok en fordel at den eldste rekker å bli 1,5-2 år før valp nr 2 kommer - da vil man ofte få veeeeldig god hjelp av den voksne hunden i valpens trening.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra poeng i det Siri sier; ellers kan man få LAAANGE opphold i trening/konkurranser. Samtidig kan det være greit med hunder det bare skiller et par år mellom, fordi de vil ha samme takt når de blir litt eldre - det kan være frustrerende med en gammel hund som trenger å ta det mer med ro, og en spinnvill unghund som orker alt.

Men ellers er "stjernerådet" å vente til man kan anta at den første hunden er over alle nykkene. Og er det hannhund, så vent og se til drøye toårsalderen... altfor mange later visst til å tro at så lenge hunden er blitt et år eller halvannet og fortsatt fredelig, så er alt vel. Noen ganger stemmer det - andre ganger så blir det "plutselig" oppstyr når snille lillegutten plutselig blir mann og skal bråke med andre hanner. Og DA er det et ******* å ha to...

For den eldste hunden kan ofte begynne å passe på den yngre, den yngre kan dra med seg den eldre inn i situasjoner der den eldre ellers ikke ville reagert og så videre. Men det koker jo også ned til det Djervekvinnen sa... "vent til den første er ordentlig lydig".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...