Gå til innhold
Hundesonen.no

antall måltider for valp på 6 md

Recommended Posts

jeg har en valp på 6 måneder. hun vil kun spise en gang for dagen, prøver å gi hun 3 ganger om dagen men hun rører ikke maten, bare det første måltidet på mårran.

hva skal jeg gjøre med det? eller går det greit at hun spiser kun en gang for dagen?

jeg har prøvd det meste av hundefor. spiser nå det siste jeg har igjen av eukanuba valpefor. har også prøvd å gi hun boksmat de andre gangene om dagen men hun vil ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gå ned til to måltider først, jeg synes at et måltid høres lite ut til en 6mnd gammel valp. Men hvis dere trener mye med gobiter så er hun kanskje mett av gobiter før resten av måltidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at du gir henne mat 3 ganger pr. dag? Normalt så trenger en valp på 6 mnd. mat 2 ganger pr. dag. Det kan jo være at hun er matlei... Når mine valper er ca 4 mnd så går jeg ned til å fore 2 ganger pr. dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan og kanskje prøver lever krydder som du får kjøpt i dyrebutikken da... Setter litt ekstra spiss på maten da, tenkte jeg skulle kjøpe meg dette selv da om det ikke blir bedre :( Men tror de fleste hunder har en sånn periode da! Eller som du nevner kanskje bytte for og, kanskje hunden ikke liker foret noe særligt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha latt meg lure av hunden til å gi den diverse ting i maten. Det starter kanskje med leverkrydder, men ender kanskje opp med at hunden nekter å spise maten om den ikke har små biter av biff oppi den?

Spiser hun opp hele frokosten?

Du kan prøve å gi litt mindre frokost, og gi et lite måltid ut på ettermiddagen/kvelden. En valp på seks måneder klarer seg fint med to måltider om dagen.

La skåla stå framme i maks ti-femten minutter, eller til hunden slutter å vise interesse for maten. Lær hunden at om den ikke spiser maten nå så får den vente til neste måltid.

Du sier du har prøvd det meste av hundefor, men du kan umulig ha rukket å la hunden "bli kjent" med fôret når den bare er seks måneder gammel. Prøv og hold deg til et fôr en relativt lang periode og la hunden bli vant til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund for bare spise opp, vil han ikke ha det får han heller ingenting annet nå da! Men om dette ikke hjelper så vil jeg nok begynne med lever krydder men vil ikke gå lengre da. Det er jo ikke snakk om å gi hunden lever krydder hver dag da. Gizmo får og hver helg cesar blandet med tørr for. Men ikke ellers, men han får jo smake en skive med leverpostei en gang i blant. Syns man bør gi litt godt en gang i blandt da. Alle hunder blir mat lei da en gang i blandt, det er jo ikke noe gøy å se på når hunden ikke spiser så veldig mye da, men det fins nok mangen metoder slik at du får hunden din til å spise normalt igjenn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...