Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaske overmadrass til dobbeltseng

Vala

Recommended Posts

Skrevet

Altså, Sofus hadde et lite uhell i sengen min (grøss) idag. Og jeg lurer fælt på om det er mulig at det finnes vaskerier som kan vaske en overmadrass til en dobbeltseng, eller om jeg må bosse hele saken?

Noen lure ideer??? Ganske kjipt igrunnen, jeg fikk den til bursdagen min, og det er akkurat en mnd siden... Skjebnen vil vel ikke at jeg skal ha det behagelig i sengen nei... Og inatt blir det gjestesengen... hrmphf!

Skrevet

hehe, finurlig...

vi leverte overmadrassen på renseriet, de tok betalt i dyre dommer...

trekket på madrassen krympet..

vaskeriet nektet noe som helst siden de hadde vasket/renset etter spesifikasjonene...

skeidar tok på seg saken og bestilte oss en ny overmadrass på garantien...

poenget, det er stor sjanse for at trekket krymper selv på renseri... :D

Skrevet

hehe, finurlig...

vi leverte overmadrassen på renseriet, de tok betalt i dyre dommer...

trekket på madrassen krympet..

vaskeriet nektet noe som helst siden de hadde vasket/renset etter spesifikasjonene...

skeidar tok på seg saken og bestilte oss en ny overmadrass på garantien...

poenget, det er stor sjanse for at trekket krymper selv på renseri... :D

Hehe, det poenget der vet jeg faktisk om. Bare som en info, så kan alt krympe på rens fordi det er ikke "tørr-rens" men "våt-rens", med det mener jeg at det legges i en væske når det går i maskinen, og dermed så er det mer eller mindre like utsatt for krymping som ved vasking.

Hmmm, pokker også, kanskje jeg rett og slett må kjøpe ny overmadrass??? Arrrrrrrgh, gutten som aldri har gjort noe galt (bortsett fra å ødelegge lakener da...) i sengen før, og nå, rett over året så bare slipper han femti liter rett ned... hrmpfh!

Skrevet

Hva om du leverer inn bare madrassen og vasker trekket selv?

Og angående trekket vårt som krympet så sto det på lappen at det kunne vaskes på opp til 40 grader, så jeg syns det var litt rart at det krympet. Men så har ikke jeg peiling på slikt heller hehe.

Skrevet

Har du høytrykkspyler? om du har det og gjerne sånn såpeholder til den så kan du henge den opp og spyle den ren.

Skrevet

Hvor tjukk er overmadrassen? Jeg ville prøvd å vaske hele greia selv, i badekar eller utendørs. Madrassen: Tøm på en bøtte med såpevann, klem eller vri og spyl bort såpen. La den evt henge på snora ute i regnvær... Se på lappen på trekket og vask deretter.

Skrevet

Legg "uhell-enden" oppi badekar eller stamp. Fyll med litt såpevann. Ta av deg på beina og tråkktråkktråkk til den er vasket skikkelig. :angry:

Skrevet

Hiv overmadrassen i badekaret, eller ta den ut og skrubb og skyll. Og hiv trekket i vaskemaskinen og få noen til å hjelpe deg å strekke det når det er vått. Billigste alternativ, og det blir rent.

Skrevet

Takker til alle sammen ;-) Ja, jeg innså igår kveld at det bare var til å kaste seg over "udyret" (les:madrassen) og putte det i badekaret. Trekket er gått i vaskemaskinen. Bare tanken på å få udyret inn igjen i bilen min, orket jeg ikke tanken på-så det ble "hjemme" metoden. Men siden jeg er litt fin på det, så er det enda ikke tørt, madrassen altså, hehe... Driver på og vasker og spyler litt innimellom enda. Så resultatet blir en gullende ren madrass med en "skitten" eier. Det er jo ikke plass til meg i tillegg oppi karet nå, nesten ikke på baderommet i det hele tatt heller.. Bare det å komme seg til toalettet er jo et eventyr i seg selv :angry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...