Gå til innhold
Hundesonen.no

kan man lære gammel hund nye triks?


MarieR

Recommended Posts

Det sies jo at man ikkekan lære gamel hund nye triks, og også at det aldri er for sent.

vel, Evita er 9 år, og kan kun det å holde seg i nerheten på tur. ( Hun er ikke min altså, da hadde hun vært trent) og jeg har veldg lyst til å trene hee når hun kommer hit. Lurer bare på om det blir bortkastet tid.

noen som har erfaringer med å trene så gammle hunder, som ikke en gang har grunnlag som sitt og ligg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv har ikke noen erfaring, men vet at det ikke er helt umulig. En jeg kjenner fikk en 3 år gammel hund som ikke kunne noen ting omtrent, men de har nå klart å lært den opp ganske bra.

Jeg vet også om en hund på 10 år, som riktignok kunne noe fra før, men som eierene lærte flere nye kommandoer i den alderen. Det tar sikkert en del lenger tid enn med en valp, men det går sikkert ann med litt tålmodighet. Hvordan du bør gå fram, har jeg dessverre ikke noen tips til deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solo var tre og et halvt da hun kom til oss. Hun kunne ikke gå i bånd, engang. Hun var også livredd for trafikk og alt mulig. Nå går hun fot, er med Ane på jobb i Oslo sentrum og bryr seg ikke om noe bystøy i det hele tatt.

Nå er hun snart fem og jeg har akkurat kommet inn fra hennes andre søksrunde! I dag var hun kjempeflink og skjønte at hun det ikke hjalp å sette seg med kontakt, når hun mistet sporet, men at hun faktisk måtte snuse seg fram til godbiten selv. Veldig flink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra!:icon_redface: Da gleder jeg meg til å begynne treningen :wub: Hun er veldig glad i godbit, og veldig lett og forsterke. Kan hende klikkeren blir mer brukt gså.. :)

Hold oss oppdatert, da! Skal bli spennende å få høre mer om hvordan det går med dere! Lykke til ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kan man absolut trene eldre hunder uten problemer.

Ja, som tidligere nevnt så er vel det aller viktigste at du finner en forsterker som hunden digger! Finner du ikke den, så spiller det nærmest ingen rolle hvor gammel hunden er-den ser ingen nytte i det (jada, littegrann grumpy, men så skal dere ikke opp i bronsemerket i lydighet på søndag med en gutt som ABSOLUTT ikke er lett å finne den ULTIMATE forsterkeren til...hehe.... sukk...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe:) Er bare å sette igang! Lærte engelsksetteren masse triks da hun var 10år, blant annet å "dø", rulle rundt, high five o.l. Da hun var ti år skiftet jeg over til klikkertrening (eller..det var litt mer "trening med klikker") og da livnet hun til og lærte triksene ganske fort:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av instruktørene på valpekurset til Pippin hadde en omplasseringshund som kunne mindre enn ingenting, var visst litt problemhund. Den var godt voksen da hun fikk den, husker ikke akkurat hvor gammel. Dere skulle sett den da den demonstrerte for oss hva en hund kunne lære med klikkertrening! Det var utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt motto: Det er aldri for sent å lære en gammel hund, nye triks! :P

Jeg har trent ei labradortispe(10år), ei tibbe terrier tispe(10år) og ei labrador/bc tispe(13år) i agility. Den enkleste var nok labbe tispa, da hu var veldig positiv og ikke har blitt straffa mye av eierene sine. Med henne funka klikkertrening kjempe bra! Hu er ganske tung i baken så hu har ikke gått over mønet, men har prøvd vippa en gang.

Elizza, tibben, trente jeg agility aktivt med i 1 år, men så ødela hu benet sitt, så debuten jeg hadde håpet på dette året, blit det nok ingenting av.. Hu er en veldig entusiastisk hund, og de gamle hundene er som oftest de mest sjarmerende, har jeg fått inntrykk av :P Det tok lengre tid å lære henne enn det tok å lære Romeo alle hindrene, men hu lærte dem til slutt, og da var det veldig moro! :icon_redface:

Når det gjelder labbis/bc blandingen, så har jeg ikke fått trent så mye med henner, da hu bor i Strømmen. Dette er en trygg og rolig hund, men hu har blitt trent med straff. Merket det da jeg begynte å klappe sånn som jeg gjør til Romeo når jeg belønner han. Da la hu seg rett ned med huet på bakken, og likte seg ikke. Hu syntes agility var KJEMPE moro! Hu fikk lov til å prøve agility i fjor sommer, og kom seg gjennom begge tunnellene og over lave hinder, + vippa. Hu har blitt ganske stiv på sine eldre dager, så jeg tok det forsiktig :P

Man KAN lære en gammel hund nye triks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janka her er snart 9 år og like lærevillig som alltid,tar ting like fort som før,så er nok ikke umulig å lære en gammel hund nye triks nei,lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Grosser Schweizer, Netti på 8 1/2 år har plutselig fått sansen for Freestyle. Hun har sett på når jeg har trent med entlisen, men ikke vært filla interessert i å være med selv (sta dame). Men plutselig har hun begynt å interessere seg, og vi er i gang med å trene inn nye ting. Hennes mor på 12(!) er også med på en treningsøkt, og har da lært litt nytt hun også. Så helt klart; det er aldri for sent! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Det går nok helt fint! Tar sikkert litt lenger tid, enn med en yngre hund, men det er absolutt ikke umulig:) Jeg har gått på nybegynnerkurs med flere voksne hunder, som har gjort det bra! Jeg har trent mine egne hunder i mange år, og min cocker på 13 år(!) begynte med aguility ifjor og syntes det er kjempe morro!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helt fint! Tar sikkert litt lenger tid, enn med en yngre hund, men det er absolutt ikke umulig:) Jeg har gått på nybegynnerkurs med flere voksne hunder, som har gjort det bra! Jeg har trent mine egne hunder i mange år, og min cocker på 13 år(!) begynte med aguility ifjor og syntes det er kjempe morro!:)

Hei og velkommen til forumet! :) Et lite tips: Ikke dra opp veldig gamle emner (dette er snart fem år gammelt), og i alle fall ikke når de allerede er grundig besvart. Problemstillingen er som oftest ikke så veldig aktuell lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å trene Ani med klikker når hun var 11år. Hun lærte både snurr rundt, død, og på plass på kort tid.

Det er ikke umulig :icon_redface: Ani er heldigvis veldig glad i mat, og å trene henne med godbit er som en drøm! Tennisball funker også, utrolig nok for gamledame :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...