Gå til innhold
Hundesonen.no

går skeivt med hodet


Recommended Posts

Ja som overskriften sier, så la jeg merke til på rex nå at han går litt skjevt med hodet, det ene øret henger mye mer enn det pleier, (han har stå og hengeører som forandrer seg hele tiden), mens det andre øret oppfører seg som normalt. Han klør mer enn vanlig i det ene øret, knir seg på tepper og rister seg på en rar måte.

Hva kan dette være? Og må jeg oppsøke vet, eller er det noe annet jeg kan prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver her gammle Schæferen til min mor sin nabo hver gang han fikk ørebetennelse(hvis en ser vekk i fra hengeøret da), tror nokk at jeg ville tatt en tur til dyrelegen uansett for å få sjekket hva det var.

Du kan jo alltids lukte ned i øret til hunden og sammeligne med det øret som ikke er plaget, er det forskjell i lukten så er det nokk en betennelse der og da bør du få hunden til dyrelegen for å sjekke hvor kraftig og hva som må til for å få hunden frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE ha noe væske ned i øret før du har vært til vet! Hvis det er ørebetennelse, så kan den ødelegge

trommehinna, og hvis du tømmer noe nedi så kan du risikere at det renner for langt inn. Dette har jeg

fått beskjed om av vet'en vår, for Alex har vært litt plaga med ørene.

En skal aldri, selv om en har Fucidin stående, starte behandling av ørebetennelse før vet. har fått sjekka

trommehinna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE ha noe væske ned i øret før du har vært til vet! Hvis det er ørebetennelse, så kan den ødelegge

trommehinna, og hvis du tømmer noe nedi så kan du risikere at det renner for langt inn. Dette har jeg

fått beskjed om av vet'en vår, for Alex har vært litt plaga med ørene.

En skal aldri, selv om en har Fucidin stående, starte behandling av ørebetennelse før vet. har fått sjekka

trommehinna.

det har vetten sagt til oss også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ørebetennelse ja. Lady har vært masse plaget med dette og det høres ut som hennes symptomer du beskriver her.

Er han rød og gjerne har verk i øret så er det iallefall veldig sikkert at det er det han har. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kan være midd hvis hun har hatt nærkontakt med katt.

Jeg kan fortelle om sopp i øret, siden jeg har erfaring med det.

Ved sopp i øret lukter det ikke noe spesielt, men hunden kan klø seg mer enn normalt og

riste masse på hodet. Soppen kan også gjøre øret mer mottagelig for betennelse. Den

vanligste soppen er Malecesia, gjærsopp. Den behandles ofte med øredråper som heter

Malacetic Otic. (med forbehold om et par stavefeil)

Gjærsoppen er klart synlig på lyse/hvite hunder. Har du noen gang sett en f.eks. Westie

som ser rød ut på labbene? Eller at det henger rødbrun pels i munnvikene på lyse hunder?

Det er faktisk gjærsoppen som gjør det med pelsen, og på samme måte vil hårene inni

ørene få en rød/brun farge om det er sopp til stede. (Det var det første jeg merket til

soppen, kløen trodde vi kom av allergier.) Gjærsoppen dukker oftest opp der pelsen er

mye fuktig. I munnvikene, mellom tærne og tredeputene, og kan spre seg oppover beina

og inn i ørene.

Soppen oppdages ved dyrkingsprøve, eller noen fargingsprøver som enkelte dyreleger gjør.

Da tar de teip og klistrer på huden, og håper å få med hudceller med sopp. Så farger de dem

på en måte, og hvis det er sopp skal den skifte farge. Dyrkingsprøven til laboratoratoriet blir

tatt med en sånn "swab" (stor q-tips.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lagt merke til at han rister noe særlig mer på hodet, og alt virker normalt nå. Så bør jeg fortsatt gå til vet, eller bare droppe det? Lukter ikke noe spes av øret, og begge ørene ser like ut...

kan ikke være det at når han har hvert ute å lekt at han kanskje har fått gress eller noe i øret? Og det var dette som kilte og irriterte helt til han fikk det ut selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...