Gå til innhold
Hundesonen.no

Ett måltid for valp


Sirup

Recommended Posts

Vi skal hente valpen med bil, og det blir en sabla kjøretur på i alle fall to dager. Alle anbefaler oss ikke å gi valpen mat før vi kjører, for å unngå oppkast. Er det greit å mate valpen bare én gang om dagen (på kveldstid) over to, kanskje tre, dager? Og skal vi da gi hele dagsrasjonen i det ene måltidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på både hunden og litt av hvert, det da. Ville nok ventet en time ihvertfall både før og etter mat, særlig etter... Jeg har aldri hatt bilsyke hunder, verken store eller små, men kanskje noen andre har erfaring de vil dele med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det er best med Bilsyketablett på Cody, pga han blir dårlig, men vet ikke hvordan det er i forhold til valp?

Men siden det er valp så er det vel ikke mer enn 15-20 minutt før maten kommer ut igjen, så stoppepauser kan jo være innrettet etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det finnes faktisk også valper som nærmest kan spise mens de kjører - uten å bli dårlige. Så jeg hadde ikke uroet meg for dette før det evt. var blitt et problem. Men med overnatting underveis, så greier man alltids å lure inn i hvertfall et par skikkelige måltider + litt underveis (rundstykke, baguett - eller noe annet snadder)..

Med en skikkelig, skikkelig bilsyk valp så hadde jeg ikke fôret i det hele tatt på morgenen - eller kanskje prøvd med noe veldig "snilt" som hvitt brød, et par fiskeboller e.l. Så hadde jeg ventet i 1-2 timer, latt valpen få lufte seg skikkelig - og så inn i bilen.

Men skikkelig-skikkelig bilsyke valper/hunder kaster opp uansett - selv om de ikke har fått mat siden dagen før!

Reisesyketabletter ville jeg ikke brukt på en liten valp - da ville jeg heller latt den "spy seg ferdig" - og SÅ gi den noe å spise. De fleste spyr ikke ubegrenset - og med en skikkelig langkjøring vil slikt kanskje til og med gå over.

Min ordentlig dårlige valp ble helt kurert etter nærmere 100 mil i bil på samme dag - så det kan jo hende det funker for deres også.

Men, som sagt, de fleste valper er IKKE bilsyke - så de klarer seg utmerket med mat i magen OG bilkjøring i rimelig god tid etterpå.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Susanne, det var beroligende å høre. Da tenker jeg vi forsøker med et lite måltid med én gang på morgenkvisten, så får den bruke tiden mens vi pakker og våkner på å fordøye frokosten. Vi tar med et ekstra teppe i tilfelle rottefelle, men håper på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo blir alltid bil syk uansett... Om vi er på en halvtimes kjøring så begynner han å pese ut med tunga og varm på snuten osv.. Jeg gir han ikke noe før en bil tur men har med meg friskt vann så han får rikelig med væske i seg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...