Gå til innhold
Hundesonen.no

schafer


dorab01

Recommended Posts

Hei alle sammen

Nå har jeg tror jeg kanskje funnet min neste rase. Det står vel fortsatt mellom rottweiler schafer eller dobermann men nå vil jeg spørre om schafer.

Man hører så mye dårlig om schaferen hva er sant og hva ikke...

Jeg vil ha den ene og alene som brukshund og ønsker å konkurere. HVilken kennel avler kun på bruks?? Jeg ønsker heler ikke den standard schafer fargen kan godt være grå eller svart og ikke den typiske bananryggen men en bruks schafer finnes det?

Og en annen ting jeg ikke forstår hvordan kan hd være så utbrett hos schafer når alle kenneler jeg har sett på har hat stammtavler hvor alle var hd a hvordan er det mulig?

Eller er det bare overdrevet med hd hos schafer?

Håper på ordentlige seriøse svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Nå har jeg tror jeg kanskje funnet min neste rase. Det står vel fortsatt mellom rottweiler schafer eller dobermann men nå vil jeg spørre om schafer.

Man hører så mye dårlig om schaferen hva er sant og hva ikke...

Jeg vil ha den ene og alene som brukshund og ønsker å konkurere. HVilken kennel avler kun på bruks?? Jeg ønsker heler ikke den standard schafer fargen kan godt være grå eller svart og ikke den typiske bananryggen men en bruks schafer finnes det?

Og en annen ting jeg ikke forstår hvordan kan hd være så utbrett hos schafer når alle kenneler jeg har sett på har hat stammtavler hvor alle var hd a hvordan er det mulig?

Eller er det bare overdrevet med hd hos schafer?

Håper på ordentlige seriøse svar :P

ja det er mye negativt snakk om schäfer... men det er bedre at du skriver noen stikkord om hva du har hørt og så kan vi ta det der i fra. ;)

Beste rådet jeg kan gi deg er å sjekke Svenske kenneler, der skal være mange bra innen bruks. Om du vil så kan jeg prøve å få noen linker til deg, men det kan tidligst bli på søndag.

Noe av grunnen til at du "bare" finner gode HD resultater er at de dårlige ikke blir opplyst...

Mener at det er et medlem på sonen som har bruks schäfer men kommer ikke på nicket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke hva du har hørt om schæferen som er så negativt. Men grunnen til mye negativt er at mange eiere har schæfer på feil grunnlag. En schæfer MÅ brukes og MÅ sosialiseres MASSE!

Den er avlet til å gå rett på og skremme(bjeffe) , altså den har fra arven og grunnen av ett litt dårlig språk og trenger da masse positive opplevelser med hunder som er rolige og trygge på seg selv og ikke er "narvestad" hunder. Det mange schæfereiere også ikke tenker over eller legger merke til er at det er jo en gjeterhund og kan fort gjete/drive med snikjakt. Noe som er lite sjarmerende når neste punkt da ofte er å gå/hoppe rett på og bjeffe.

Schæferen her hun er nå i den herlige alder av snart 2år og er noen ganger litt usikker på seg selv samtidig som hun eier verden og har mye meninger om ting. Hun kan om dagen yppe på seg gråstein. Og bare det å se hvordan tollergutten min på 7år takler henne er helt fantastisk. Han later rett og slett som om han ikke ser henne, viker med blikket og går. Hun roer seg da temmelig fort. Hadde han vært annerledes og satt henne på plass gang på gang tør jeg ikke tenke på hvordan hun hadde vært.

Altså det jeg ofte ser blant schæfere er at de har fått alt for lite sosialisering og er understimulerte, noe som fører til usikkerhet og stress og igjen fører til det mange kaller en aggressiv schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet i alle fall at det er en kennel i moss som avler bruks schæfer, marhes fiona eller hva den heter :)

har i allefall nydelige hunder :)

men sverige har også mye bra sånn som ricco sier :)

schæfer er en herlig rase , all negativiteten den har fått, er så absolutt ikke fortjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Nå har jeg tror jeg kanskje funnet min neste rase. Det står vel fortsatt mellom rottweiler schafer eller dobermann men nå vil jeg spørre om schafer.

Man hører så mye dårlig om schaferen hva er sant og hva ikke...

Jeg vil ha den ene og alene som brukshund og ønsker å konkurere. HVilken kennel avler kun på bruks?? Jeg ønsker heler ikke den standard schafer fargen kan godt være grå eller svart og ikke den typiske bananryggen men en bruks schafer finnes det?

Og en annen ting jeg ikke forstår hvordan kan hd være så utbrett hos schafer når alle kenneler jeg har sett på har hat stammtavler hvor alle var hd a hvordan er det mulig?

Eller er det bare overdrevet med hd hos schafer?

Håper på ordentlige seriøse svar :)

Det er jo lov å avle på hunder med HD (svak grad) og det sier seg selv at selv om en avler på godkjente hunder så vil en aldri oppnå en HD-fri statestikk så lenge man benytter hunder med HD i avl. Likevel er det ikke HD jeg ville bekymret meg mest for da flere og flere oppdrettere bruker HD-frie hunder i sitt oppdrett. Schäferne plages mye av hud- og sjelettlidelser også, så skal du kjøpe hund så forhør deg nøye når det gjelder hundenes sykdomsbilde både med oppdretter og oppdretters valpejøpere for å danne deg et reelt bilde. Du bør også få vite litt om foreldrenes søsken.

Schäfere som avles for bruks er jo generelt sunnere og mer kompakt bygget enn utstillingsschäferen så sikkert lurt av deg å satse på en sånn.

Disse kennlene driver med oppdrett av bruksschäfer:

Kennel Brandfjellet - http://www.brandfjellet.com/

Kennel Vargfjell - http://www.vargfjell.net/

Kennel XO - http://www.kennelxo.com/index2.htm

Kennel Oddvarg - http://www.oddvarg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lov å avle på hunder med HD (svak grad) og det sier seg selv at selv om en avler på godkjente hunder så vil en aldri oppnå en HD-fri statestikk så lenge man benytter hunder med HD i avl. Likevel er det ikke HD jeg ville bekymret meg mest for da flere og flere oppdrettere bruker HD-frie hunder i sitt oppdrett. Schäferne plages mye av hud- og sjelettlidelser også, så skal du kjøpe hund så forhør deg nøye når det gjelder hundenes sykdomsbilde både med oppdretter og oppdretters valpejøpere for å danne deg et reelt bilde. Du bør også få vite litt om foreldrenes søsken.

Schäfere som avles for bruks er jo generelt sunnere og mer kompakt bygget enn utstillingsschäferen så sikkert lurt av deg å satse på en sånn.

Disse kennlene driver med oppdrett av bruksschäfer:

Kennel Brandfjellet - http://www.brandfjellet.com/

Kennel Vargfjell - http://www.vargfjell.net/

Kennel XO - http://www.kennelxo.com/index2.htm

Kennel Oddvarg - http://www.oddvarg.no/

Hei takk for svar alle sammen.

Jeg ønsker egentlig mest hund fra norge da jeg tror jeg kommer til å trenge en del hjelp og veiledning da jeg aldri har hat noe annet en små utstillings hunder (noe jeg kommer til å fortsette med) men ønsker meg en hund jeg virkelig kan jobbe med. om dere skjønner hva jeg mener :)

Er det noen av de overnevnte kenneler du anbefaler spesielt?

Er det noe man må være obs på når det gjelder mentralitet? Er det mye aggresivitet usikkerhet på gang hos schafer?

Dumt spørsmål kanskje men er de langhårete mer utsatt for sykdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare har erfaring fra små hunder, betyr det at du heller ikke har vært borti brukshundarbeid tidligere - men gjerne VIL begynne med det? Det høres ikke ut som du vet så mye om schäfer, siden du drar igang dette med farge og rygg <_<

Jeg tror kanskje at en bruksschäfer av det kaliber kan bli mer hund enn du kanskje trenger, og at du skulle begynne i det noe mer realistiske, med en hund som ikke er en renavlet brukshund men på mer kombinasjonslinjer. Lotti, som vel er inne også, tror jeg kjenner ganske bra til denne typen schäfere.

For det er både óg på bruksschäfer også; de er simpelthen noe helt annet enn en "vanlig" schäfer. Disse hundene er født til å jobbe - og jobbe MYE. Det holder ikke med litt trening iblant, de er arbeidsjern som kan jobbe hele dagen, hver dag, uka gjennom - hvis de fikk anledning. Ikke alle av dem er like bra på å koble ut, det er litt opp til hva oppdretterne klarer å balansere.

De gode av dem ER virkelig gode, men de gode oppdretterne vil antagelig helst selge til eiere med erfaring og som realistisk vet hva det virkelig innebærer - så hundene kan fortsette å prestere. I uerfarne hender kan det gå veldig galt; har sett begge deler da jeg trente med litt forskjellige miljøer før.

Og de mer kombinerte linjene holder mer enn nok til en med ambisjoner om å begynne å trene, det er både redningshunder og gode brukshunder blant dem også. De er kanskje hakket mindre... intense; noen av bruksschäferne ligger mer over mot malinois iblant, og det ER mye mer enn en fersk hundefører trenger. For din hund blir samtidig en læremester for deg også, det er viktig å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare har erfaring fra små hunder, betyr det at du heller ikke har vært borti brukshundarbeid tidligere - men gjerne VIL begynne med det? Det høres ikke ut som du vet så mye om schäfer, siden du drar igang dette med farge og rygg <_<

Jeg tror kanskje at en bruksschäfer av det kaliber kan bli mer hund enn du kanskje trenger, og at du skulle begynne i det noe mer realistiske, med en hund som ikke er en renavlet brukshund men på mer kombinasjonslinjer. Lotti, som vel er inne også, tror jeg kjenner ganske bra til denne typen schäfere.

For det er både óg på bruksschäfer også; de er simpelthen noe helt annet enn en "vanlig" schäfer. Disse hundene er født til å jobbe - og jobbe MYE. Det holder ikke med litt trening iblant, de er arbeidsjern som kan jobbe hele dagen, hver dag, uka gjennom - hvis de fikk anledning. Ikke alle av dem er like bra på å koble ut, det er litt opp til hva oppdretterne klarer å balansere.

De gode av dem ER virkelig gode, men de gode oppdretterne vil antagelig helst selge til eiere med erfaring og som realistisk vet hva det virkelig innebærer - så hundene kan fortsette å prestere. I uerfarne hender kan det gå veldig galt; har sett begge deler da jeg trente med litt forskjellige miljøer før.

Og de mer kombinerte linjene holder mer enn nok til en med ambisjoner om å begynne å trene, det er både redningshunder og gode brukshunder blant dem også. De er kanskje hakket mindre... intense; noen av bruksschäferne ligger mer over mot malinois iblant, og det ER mye mer enn en fersk hundefører trenger. For din hund blir samtidig en læremester for deg også, det er viktig å huske.

Jeg har mye erfarning fra hund. Er vokst opp med boxere og har til dags dato to yorkshire terriere. Mannen min er jo her han også og han er/var oppdretter av både Ko og sarplaninac.

Energie er for meg et must da jeg elsker å gå tur i skogen og begge hundene mine er med på AKTIVE flere timers turer! og vi flytter på gård. Jeg skjønner hva du mener men jeg synes at ryggen til utstillings schafere er noen ganger helt forferdelig har sett noen skikkelige stygge eksemplarer. Og ja du har rett jeg har generelt ikke noe erfaring fra schafer men det betyr ikke at jeg ikke kan ha muligeheten å takle en bruks schafer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det temmelig stor forskjell på å ha vokst opp med store hunder, og å ta en schäfer av reine brukslinjer i hus. Så lenge du har null erfaring med å TRENE slike hunder (eller trene bruksoverhodet ???), ville jeg - som Akela sier - startet litt "mindre", med en hund som ikke har så mye i seg som en bruksavlet schäfer. En "normal" schäfer har sannsynligvis mer enn nok sprut og fart i seg til å fungere til ditt bruk. Eller tror du virkelig ikke at en utstillingsschäfer greier å være med på flere timers turer ???

Jeg trener med en del schäfereiere jeg - og noen av disse hundene er såkalt utstillingsavlet - men de har da mer enn nok i seg til å konkurrere høyt i klassene i bruks. Jeg ser også at de er litt enklere å håndtere enn de mer "heite" hundene - selv for erfarne eiere... eller kanskje er det nettopp FORDI eieren er erfaren at vedkommende har valgt hunder med litt mindre "sprut" - fordi h*n vet at det er mer enn nok med en normal hund ?

At din mann har erfaring med KO og sarplaninac har i grunnen ganske lite relevans synes jeg - det er to vidt forskjellige raser i forhold til en schäfer. De har en helt annen psyke og adferd enn en schäfer.

Ut fra det jeg har lest du har skrevet tidligere, så tror jeg du ikke bare tar deg vann over hodet - men et helt hav - dersom du begir deg inn på bruksschäfersida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode bruksoppdrettere vil antagelig le av deg... og i hvert fall ikke selge deg hund... dersom du begynner å snakke om hvor stygg ryggen SER UT. Gode bruksoppdrettere gir nok blanke f... i hvordan hunden SER UT, så lenge den virker.

Bruksschäfere kan se ut i "alle retninger", farge er det SISTE man spør etter - en GOD HUND er en god hund mentalt som også har god helse. Noen av dem kan ha masse vinklinger, noen kan ha en relativt normalt utseende schäferrygg, andre kan se ut som en form for litt stor elghund.... og det spiller NULL rolle. Fargen spiller også null rolle; er den svart eller grå eller grønn - så lenge den er en god brukshund, vil det være hovedpoenget. At du er opptatt av UTSEENDET på ryggen, og ikke hvordan ryggen fungerer, sier meg nok om at du ikke vet tilstrekkelig om bruksschäfere til å kunne eie en :)

Det er IKKE for å nedvurdere din generelle hundekunnskap, men mer å si at du ikke vet nok om bruksschäfer til å vite om du EGENTLIG vil ha en...

Det er "eliten" av schäferne mentalt sett, og som med all avl kan det gå for langt i en eller annen retning. Du kan få hunder med masse vakt, med et tonn byttedrift som du må styre med nennsom hund, du kan få hunder som vil finne på de utroligste ting dersom de ikke får JOBBE (nå snakker jeg ikke om TURgåing) en stund hver dag, siden alle ikke har så god av og på-knapp, eller hunder som ikke nødvendigvis er særlig enkle eller hyggelige i forhold til andre hunder. Når selv ferske politihundeførere tidvis sliter med hunden de har skaffet seg, fordi det er såpass annerledes... ja, da bør man vite NØYAKTIG hva man går til.

Og så er jeg generelt imot at man skaffer seg hund FØR man begynner med aktiviteten. Å skaffe seg reinspikka brukscchäfer FØR man har igangsatt et liv med brukstrening... det er å begynne i feil ende. Begynn heller å jobb med noe mer moderat, se om ikke det holder - godt avlede hunder av kombinerte eller moderate utstillingslinjer er FLOTTE hunder det også, dersom de kommer fra gode oppdrettere. Gir det mersmak, så kan du drive det langt på vei - og så heller ta neste skritt med neste hund. Ser du at lange turer er mer det du trives med, så vil det også holde for en slik hund - mens en bruksavlet hund vil kunne bli riktig så frustrert. Hvis du har flaks/uflaks...

Det finnes gode og dårlige oppdrettere av alt, inklusive bruksschäfer - og de kan også legge ulik vekt på ulike egenskaper. Gode bruksschäfere kan fint fungere som familiehunder, være hyggelige og trygge og suverent avbalanserte og ta livet med ro unntatt når det gjelder - men du kan OGSÅ risikere å få de hvor egenskapene ikke har falt helt ut på samme måte, som har for mye vakt eller mye skarphet (man balanserer, ikke sant) og de kan være mareritt i feil hender.

Du kan risikere å få en hund som ikke bare vil bjeffe når det kommer folk til gårds, men som egenhendig vil påta seg det hele og fulle ansvar for å kjeppjage enhver "inntrenger", om mulig med makt og tenner - dersom den kjeder seg litt, eller du ikke ser hvor landet ligger hen; dette er ekstremutgavene.

Og DET må du innse, det handler ikke om "energi" - men om mentale egenskaper som gjør mange av disse hundene fullt istand til å skarptrenes, til å utfordre digre mannfolk, til å ha en brennende interesse for å spore og jobbe i TIMER midt i solsteika. Den intensiteten holder det neppe med litt boxer- og yorkerfaring for å håndtere, og der ser du jo hvordan Siri - som antagelig har noe av samme treningserfaring med slike hunder - mener det samme som meg.

Hvorfor sjekker du ikke heller ut GJETENDE schäfere, siden du flytter på gård? Der finnes det jo noen som jobber litt med i Tyskland? Det vil kanskje være minst like spennende i den sammenhengen, og enklere å få til dersom du blir å jobbe alene med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar alle sammen.

Jeg ønsker egentlig mest hund fra norge da jeg tror jeg kommer til å trenge en del hjelp og veiledning da jeg aldri har hat noe annet en små utstillings hunder (noe jeg kommer til å fortsette med) men ønsker meg en hund jeg virkelig kan jobbe med. om dere skjønner hva jeg mener :)

Er det noen av de overnevnte kenneler du anbefaler spesielt?

Er det noe man må være obs på når det gjelder mentralitet? Er det mye aggresivitet usikkerhet på gang hos schafer?

Dumt spørsmål kanskje men er de langhårete mer utsatt for sykdommer?

Har ikke så mye erfaring med bruksschäfer, og som mange her skriver så kan det jo være lurt å begynne med noe litt mildere enn en renavlet bruksschäfer hvis du skjønner hva jeg mener :) Vanlig schäfer kan bli meget gode brukshunder og de er lett å jobbe med. Når det gjelder sykdom så er det min erfaring at mindre og litt lettere hunder er mindre plaget av skjelettlidelser (hofteleddsdysplasi, artrose, prolaps osv.) enn de store og litt kraftige.

Husk også at bare en testikkel er utbredt blant hannhunder, dette gjør jo ikke så mye hvis hunden ikke skal avles på, men husk at hunden kan utvikle kreft i buken etter tid (hvor den andre testikkelen ligger).

For å slippe unna skjelettplager kan det være veldig lurt å tenke arv og miljø; se an foreldrene til valpen hvis du vil unngå bananrygg. Du kan jo evt. lete litt etter oppdrettere som avler hunder av den "gamle" schäfertypen. Ellers er det lurt å gi valpen skikkelig oppfølging når det gjelder fôring og mosjon. Husk at det er svært viktig å ikke gi for mye av noen av delene under valpens vekstperiode. Valpen bør heller være litt for tynn enn litt for tykk. Valpen skal kun ha miljøtrening og sosialisering det første leveåret, trene på å gå pent i bånd, litt grunntrening, lek osv. er mer enn nok mosjon for en valp. Snakk med forskjellige oppdrettere, men først og fremst rådfør deg med en erfaren vetrinær. Det er mitt råd :P

Hudlidelser er jo også et typisk "schäferproblem", så her er det lurt å kartlegge sykdomsbilde til valpenes slektninger.

Når det gjelder mentalitet så er det veldig varierende. Vi har hatt seks schäfere hos oss i løpet av kort tid og bare en av disse var avlsdyktig, det var også bare denne ene som var aggressiv, mens de andre som av en eller annen grunn ikke kunne avles på var bare helt herlige. Be om å få se foreldrene til valpen, i det minste må du få se hvordan moren fungerer sammen med valpene. Er moren i strengeste laget med valpene ville jeg styrt unna. Alt for mange tenker på at hundene skal se fine ut og fungere i en familie og alt for få husker på at hunden må også lære seg å enten leve med ellre i det miste tolere andre hunder. Ikke alle schäferhunder klarer dette fordi mange oppdrettere har feil fokus.

Langhårsschäfere er ikke mer utsatt for sykdom nei.

Men husk at det er ikke bare schäferhund som er utsatt for sykdom, svært mange raser plages av ulike arvelige sykdommer. Vet om en som skaffet seg en spesiell hunderase for det skulle visst være den sunneste rasen i følge alle statestikker. Det hele endte med at hunden ble avlivet 9 mndr gammel med sterk HD og omfattende hudplager.

Bruksavlede schäfere er nok generelt sunnere, men som sagt så har jeg lite erfaring med disse. Ville anbefalt deg og ringt til flere oppdrettere og forhørt meg litt, og er det sånn at de ler av deg så ville jeg ikke ansett dem som profesjonelle nok.

Vil også bare si en ting til og det er at jeg skjønner utrolig godt hva du mener med stygge tilfeller av schäferrygg for det har jeg sett og. Det er jo faktisk snakk om hunder som ikke klarer å gå ordentlig med beina stående ut i alle retninger og vinkler. Det ser ikke bra ut og hundene lider <_<

Har du fortsatt planer om schäfer ville jeg anbefalt deg å lese denne boken:

http://www.boktunet.no/?aid=9400263&did=9632440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring med bruksschäfer, og som mange her skriver så kan det jo være lurt å begynne med noe litt mildere enn en renavlet bruksschäfer hvis du skjønner hva jeg mener :angry: Vanlig schäfer og malinois kan bli meget gode brukshunder og de er lett å jobbe med.

Stusset litt over at du nevnte malinois som en "enklere" utgave av schäferen. Min erfaring tilsier at malinoisen blant de andre belgerne er som bruskschäferen blant de andre schäferne: eliten.

Til trådstarter: Det sier seg jo selv at de som er (best) egnet til å eie slike hunder, det er de som allerede i mange år har drevet AKTIVT med bruks, og vet AKKURAT hva de gjør. Ikke de som skal prøve ut bruks for å se om det er noe de trives med, og derfor vil ha bruksschäfer. Den vanlige kombischäferen er MER ENN NOK arbeidsjern for en som ikke har allverdens erfaring med rasen fra før. Vi sier jo ikke dette fordi vi vil deg vondt, eller fordi vi ikke ønsker at du skal få deg en dyktig brukshund, men fordi det er så utrolig stor fallhøyde med en hund som kun er avlet for å være arbeidsnarkoman. Og kanskje spesielt med disse rasene, fordi du ofte kan få en god porsjon skarphet, vokting og uønsket adferd ift samme kjønn. Hvorfor kan du ikke heller lete etter en kennel som har bruksresultater å vise til, men som har hunder som kan få en hviledag innimellom uten å fly på veggen (eller på postmannen)? Sannsynligheten er stor for at det vil være en mye bedre kombinasjon.

Når det gjelder din erfaring med boxer og din manns erfaring med KO osv., kan dette nesten ikke sammenlignes. Bruksschäferen er så ekstremt INTENS, den er på HELE tiden. Jeg lover deg, du vil få mer enn nok energi med en hund fra kombilinjer. Jeg har vokst opp med en sånn, og hun ble brukt til lange ukesturer med kløv, spor og søk, lydighet og vaktarbeid.

Forresten så er det jo sånn at mange av de mest seriøse brukskennelene ikke selger valper uten at kjøper har referanser fra andre valpekjøpere av de.. Og det er jo en grunn til dette=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset litt over at du nevnte malinois som en "enklere" utgave av schäferen. Min erfaring tilsier at malinoisen blant de andre belgerne er som bruskschäferen blant de andre schäferne: eliten.

Til trådstarter: Det sier seg jo selv at de som er (best) egnet til å eie slike hunder, det er de som allerede i mange år har drevet AKTIVT med bruks, og vet AKKURAT hva de gjør. Ikke de som skal prøve ut bruks for å se om det er noe de trives med, og derfor vil ha bruksschäfer. Den vanlige kombischäferen er MER ENN NOK arbeidsjern for en som ikke har allverdens erfaring med rasen fra før. Vi sier jo ikke dette fordi vi vil deg vondt, eller fordi vi ikke ønsker at du skal få deg en dyktig brukshund, men fordi det er så utrolig stor fallhøyde med en hund som kun er avlet for å være arbeidsnarkoman. Og kanskje spesielt med disse rasene, fordi du ofte kan få en god porsjon skarphet, vokting og uønsket adferd ift samme kjønn. Hvorfor kan du ikke heller lete etter en kennel som har bruksresultater å vise til, men som har hunder som kan få en hviledag innimellom uten å fly på veggen (eller på postmannen)? Sannsynligheten er stor for at det vil være en mye bedre kombinasjon.

Når det gjelder din erfaring med boxer og din manns erfaring med KO osv., kan dette nesten ikke sammenlignes. Bruksschäferen er så ekstremt INTENS, den er på HELE tiden. Jeg lover deg, du vil få mer enn nok energi med en hund fra kombilinjer. Jeg har vokst opp med en sånn, og hun ble brukt til lange ukesturer med kløv, spor og søk, lydighet og vaktarbeid.

Forresten så er det jo sånn at mange av de mest seriøse brukskennelene ikke selger valper uten at kjøper har referanser fra andre valpekjøpere av de.. Og det er jo en grunn til dette=)

Jo da er enig med dere der egntlig men jeg ønsket en kennel som jeg kunne kontakte alerede nå og være med kanskje ha en hund på foravtale da dette er noe jeg har ønsket hele livet har ønsket en hund jeg kan drive ipo/rik med. Har til nå aldri fått lov til dette da min man sa forbud til alle hunderaser i leiligheten vår som er større en 5 kilo. Men nå som vi skall flytte har jeg fått lov. Må si at mannen min drev med ipo og bruks på sine sarplaninac som er ypperlig til dette formålet. Dere sier at at ikke de er lik schaferen men har noen av dere noen gang sett en slik hund? Eller sett den jobbe?

Men selvfølgelig finner jeg en kennel jeg liker så er det liksom det samme om det er en reinspikra bruks kennel eller en som har bruks og utstilings linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusset litt over at du nevnte malinois som en "enklere" utgave av schäferen. Min erfaring tilsier at malinoisen blant de andre belgerne er som bruskschäferen blant de andre schäferne: eliten...

Mener ikke at malinois er en enklere utgave av en schäfer, men jeg vil påstå at at en malinois fra utstillingslinjer (ikke rene brukslinjer) kan være mildere enn en renavlet bruksschäfer :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DoraB; det er DU som skal trene hunden. Hva din mann gjør eller ikke gjør betyr mindre, erfaring smitter ikke over <_<

Såvidt jeg kan lese av en annen tråd, så har du slitt med å få YORKSHIRETERRIEREN din, som du har løs, til å la være å løpe etter og bjeffe på mennene på veddeløpsbanen som erter den? Føler du deg helt ærlig kompetent til å hanskes en real hund - og kanskje du burde sørge for å gå gradene litt først? Jobbe med hundene du har, lære å beherske dem, ha dem lydige etc, FØR du tar på deg en oppgave som selv dyktigere hundefolk oppdager kan være for hard?

Emilie; du er på jordet når det gjelder malinois... punktum. Eller så har du noen underlige forestillinger om bruksschäfere. Faktisk har endel schäferfolk som hoppet av schäfer og prøvde seg med malinois hoppet tilbake igjen.

Jaja, nå gidder jeg ikke si mer. Så får noen kanskje velge hvem de velger å høre på rådene til. Og, for å si det rett ut, så kan de blinde lede de døve eller noe sånt noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie; du er på jordet når det gjelder malinois... punktum. Eller så har du noen underlige forestillinger om bruksschäfere. Faktisk har endel schäferfolk som hoppet av schäfer og prøvde seg med malinois hoppet tilbake igjen.

Jaja, nå gidder jeg ikke si mer. Så får noen kanskje velge hvem de velger å høre på rådene til. Og, for å si det rett ut, så kan de blinde lede de døve eller noe sånt noe..

Jeg har i hvert fall skjønt en ting, og det er at du er den som vet best om alt her inne på forumet. Og hva mener du med mine underlige forestillinger om bruksschäfer, har da virkelig ikke lagt ut om min erfaring med dem...Og hva det gjelder malinos så siterer jeg bare andre jeg kjenner som har denne hunderasen, skal ikke påstå at det nødvendigvis stemmer. Jeg prøver faktisk så godt jeg kan å svare på spørsmålet til trådstarter og komme med noen konstruktive forslag og egne erfaringer (som i følge deg ikke har noe med virkeligheten å gjøre)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DoraB; det er DU som skal trene hunden. Hva din mann gjør eller ikke gjør betyr mindre, erfaring smitter ikke over <_<

Såvidt jeg kan lese av en annen tråd, så har du slitt med å få YORKSHIRETERRIEREN din, som du har løs, til å la være å løpe etter og bjeffe på mennene på veddeløpsbanen som erter den? Føler du deg helt ærlig kompetent til å hanskes en real hund - og kanskje du burde sørge for å gå gradene litt først? Jobbe med hundene du har, lære å beherske dem, ha dem lydige etc, FØR du tar på deg en oppgave som selv dyktigere hundefolk oppdager kan være for hard?

Emilie; du er på jordet når det gjelder malinois... punktum. Eller så har du noen underlige forestillinger om bruksschäfere. Faktisk har endel schäferfolk som hoppet av schäfer og prøvde seg med malinois hoppet tilbake igjen.

Jaja, nå gidder jeg ikke si mer. Så får noen kanskje velge hvem de velger å høre på rådene til. Og, for å si det rett ut, så kan de blinde lede de døve eller noe sånt noe..

Jepp hun gjør det og nei jeg har ingenting imot at hunden min bjeffer på alkoholiserte menn som prøver å erte henne. Og jeg må si at denne tråden var på rasisme mot mennesker. Og jeg har aldri sagt at det er kun jeg som kommer til å trene henne! Dette blir mest han sin hund som jeg også ønsker å være med på. Jeg kan egentlig ikke fortså hvorfor du skriver så krasse meldinger til meg når jeg er her for å søke hjelp. Jeg synes du burde ta deg en tur innom hjemmet mit og se hvordan hundene mine er oppdratt før du tror at jeg er helt ukompatibel hundeier. Og bare så det er sagt så har jeg tatt bronsemerke med den ene tispen min og dette er en tispe som kun har utstillings linjer og aldri ble brukt til noe annet en utstilling og hun hadde vert veldig flink til bruks også om ikke det hadde vert for at hun veier 2 kilo :angry:

Ps. Bare for en hund er liten betyr det ikke at den ikke krever mye! For york er en velditg krevende men det er ingen som tar det på alvor pga. størelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DoraB; det er DU som skal trene hunden. Hva din mann gjør eller ikke gjør betyr mindre, erfaring smitter ikke over <_<

Såvidt jeg kan lese av en annen tråd, så har du slitt med å få YORKSHIRETERRIEREN din, som du har løs, til å la være å løpe etter og bjeffe på mennene på veddeløpsbanen som erter den? Føler du deg helt ærlig kompetent til å hanskes en real hund - og kanskje du burde sørge for å gå gradene litt først? Jobbe med hundene du har, lære å beherske dem, ha dem lydige etc, FØR du tar på deg en oppgave som selv dyktigere hundefolk oppdager kan være for hard?

Emilie; du er på jordet når det gjelder malinois... punktum. Eller så har du noen underlige forestillinger om bruksschäfere. Faktisk har endel schäferfolk som hoppet av schäfer og prøvde seg med malinois hoppet tilbake igjen.

Jaja, nå gidder jeg ikke si mer. Så får noen kanskje velge hvem de velger å høre på rådene til. Og, for å si det rett ut, så kan de blinde lede de døve eller noe sånt noe..

He, he Akela - her gjelder det "to pick your battles" (og ikke bruke krefter på tapte saker :angry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp hun gjør det og nei jeg har ingenting imot at hunden min bjeffer på alkoholiserte menn som prøver å erte henne.

Jeg hadde hatt MASSE imot det, sånne ting får ikke Chicka lov til, hun skal ikke bry seg bare gå videre.

Tenk når du får en stor hund og om den holder på med sånt, da vil en Scafer få enda mer dårlig rykte fordi du lar den gjøre det.

Og for meg så spiller det ingen rolle hvem som erter hun, alkoholikere, barn eller voksne, vi går bare videre.

(regner med at det de gutta gjør er å boffe til hun osv?? det burde hun tåle uten å lage lyd tilbake.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en såkalt reinspikka bruksschäfer, og han kunne like godt blitt en godslig familiehund som en konkurranse og redningshund. Det er enkelte kenneler som avler på mer alvorlige hunder enn andre, typisk de som sikter seg inn på IPO/RIK, men det finnes oppdrettere som heller vil ha hunder uten skärpe (hva man kaller dette på norsk må gudene vite) og som vil få frem hunder som kan brukes til alt.

Flere av bruksschäferene jeg har sett er mer trent til sin oppførsel enn at de absolutt er nødt til å bli krevende hunder. De er fyrt opp på kamplek og jakt og man har fremelsket nettopp de egenskapene som man har bruk for i sin sport eller tjeneste.

Dersom man skal kjøpe schäfer så er research viktig, viktig viktig! Man må se på kombinasjonene som blir gjort og hva slags egenskaper som ligger der og hvilken intensjon oppdretter har med nettopp denne kombinasjonen.

Jeg er hellig overbevist om at en god schäfer kan brukes til, og bli, alt! De krever fornuftig eierskap, men det er fåtallet av de hundene jeg har møtt som jeg har oppfattet som spesielt krevende som individer. Det går fint an å finne schäfere som er snille og vennlige, og som har avknapp, men som alikevel har mer enn nok potensiale til å drive med hundesport.

Litt på sidelinjen har jeg også lyst til å kommentere malle som rase. Ikke nok med at det er (etter mitt skjønn) svært vanskelig å finne bra maller, men de er det jeg vil kalle krevende hunder. De er førbare og trenbare, ja, men du skal jo ha de resten av døgnet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt MASSE imot det, sånne ting får ikke Chicka lov til, hun skal ikke bry seg bare gå videre.

Tenk når du får en stor hund og om den holder på med sånt, da vil en Scafer få enda mer dårlig rykte fordi du lar den gjøre det.

Og for meg så spiller det ingen rolle hvem som erter hun, alkoholikere, barn eller voksne, vi går bare videre.

(regner med at det de gutta gjør er å boffe til hun osv?? det burde hun tåle uten å lage lyd tilbake.)

He he hei renate (å skitt glemte å svare på pm en din! Unskyld..)

Nå må det sies at den ene hunden min altså lilly er virkelig en ekstrem utgave av yorkshire terrier har lurt lenge på om ikke hun har adhd! Har vert hos oppdretteren min med henne og hun sa at lilly er den mest ekstrem hyperaktive yorken hun har sett. Og den eneste yorken jeg har sett som oppfører seg sånn er helbroren hennes. Så hun har noen problemer hun sliter med og jeg jobber med saken for hare livet. Nå har hun faktisk sluttet å bjeffe på naboene. Og nei de prøver ikke å bjeffe til henne de prøver å løfte henne og klappe henne selv om jeg sier nei og da blir hun livredd og begynner å bjeffe. Må sies at hun er veldig redd menn som lukter alkohol da jeg bodde i samme hus med en alkoholiker og for å si det mildt så tror jeg ikke lilly skjønte noe av den oppførselen og ble veldig redd. Så jo vi jobber med det men set er ikke alt jeg kan fikse heller da det ligger i naturen hennes å være sånn fikk sett det da jeg møtte broren hennes som var akkurat likedann! Og det må sies at hun er veldig verbal og bjeffete hjemme også hun prater veldig mye uten at jeg synes det er noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he hei renate (å skitt glemte å svare på pm en din! Unskyld..)

Nå må det sies at den ene hunden min altså lilly er virkelig en ekstrem utgave av yorkshire terrier har lurt lenge på om ikke hun har adhd! Har vert hos oppdretteren min med henne og hun sa at lilly er den mest ekstrem hyperaktive yorken hun har sett. Og den eneste yorken jeg har sett som oppfører seg sånn er helbroren hennes. Så hun har noen problemer hun sliter med og jeg jobber med saken for hare livet. Nå har hun faktisk sluttet å bjeffe på naboene. Og nei de prøver ikke å bjeffe til henne de prøver å løfte henne og klappe henne selv om jeg sier nei og da blir hun livredd og begynner å bjeffe. Må sies at hun er veldig redd menn som lukter alkohol da jeg bodde i samme hus med en alkoholiker og for å si det mildt så tror jeg ikke lilly skjønte noe av den oppførselen og ble veldig redd. Så jo vi jobber med det men set er ikke alt jeg kan fikse heller da det ligger i naturen hennes å være sånn fikk sett det da jeg møtte broren hennes som var akkurat likedann! Og det må sies at hun er veldig verbal og bjeffete hjemme også hun prater veldig mye uten at jeg synes det er noe galt i det.

Jeg skjønner deg godt for de gutta kan være :angry: :lol: noen ganger...

Hi hi ekstremt hyperaktiv yorkie..da har du jobben, viste ikke at hun var det, da blir alt litt anderledes. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt for de gutta kan være :angry: :lol: noen ganger...

Hi hi ekstremt hyperaktiv yorkie..da har du jobben, viste ikke at hun var det, da blir alt litt anderledes. :D

HI hi ja det er vel det tenk deg vi har vert i stallen hele dagen går tur i skogen på ettermiddagen og så kommer hun hjem ikke dødsliten som andre hunder hadde vert etter å ha løpt hele dagen for det er det hun gjør sitter ikke rolig et minutt i stallen en gang, så kommer hun frem med ballen og skall leke, leker ikke jeg med henne leker hun med seg selv og nekter å roe seg! En gang ble hun så sliten etter en tur på stranden at hun måtte bli bært hjem for hun datt sammen mitt på veien og nektet å gå videre! Det er ikke normalt det! Men den andre yorken min er akkurat som den skall være rolig og fin og balansert ikke hyper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...