Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder...


Guest Christine

Recommended Posts

På Kennel Taspitir sin side kan du lese om oppdretteren sin opplevelse på verdensutstillingen i Polen forøvrig.

Les og se på bildene World dog show -Polen, 9-12.11.06

Her

Har forøvrig vært på utstillinger i Polen og sett det hele selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia
Showbordere har vi vel ikke noen stor populasjon av her til lands. Det er vel heller land der border collies kan stilles ut uten dokumenterte gjeteregenskaper at det har utviklet seg egne linjer av bc som brukes til utstilling -og ja, de ser unektelig litt annerledes ut enn sine arbeidende kusiner:

http://www.sportingfields.com/bordercollies.html

........og jeg tenker umiddelbart at skulle jeg hatt Border Collie så burde den se sånn ut - og jeg har sett sånn i Norge også jeg.... peeeene BC'er....... og når man kan vinne gjeterhundprøve i USA med Samojed så burde det være mulig å få bestått en gjeterhundprøve også med en slik en........ (men jeg skal ikke ha BC )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Showbordere"? Du mener de der fæle sorte og hvite "utstillingsborderne" som må ha bestått gjeterhundprøve for i det hele tatt å få DELTA på hundeutstilling?

Nei. Ha´kke sett dem. (Men jeg har sett endel overhyperkanonmegastressa "agilitybordere" og hørt om atskillige dysfunksjonelle eksemplarer av arten - og attpåtil fått beskrevet hvor trist det er for rasen at de er blitt så populære som "lydighetshunder". Enkelte synes å mene at rasen er blitt helt ødelagt av disse "bruksfolka"...)

Sånn for å rette opp en liten greie her Lotta. Showborder trenger bare å være lang, kortbeint og tjukkepelset den. Ingen egenskaper what so ever.

Her i Norge man derimot ha 90 p (av 100), over to sesonger for to forskjellige dommere. For å bestå en gjeterhundprøve må du kun ha 50 p Det holder med en prøve. I Sverige trenger vi ikke gjeterhundprøve. Det er utrolig vansklig å få så høy poengsum to ganger... Ta en tur på en gjeterhundprøve å se selv, før du svarer på den siste :lol:

Her kan du lese litt i mens du venter på en gjeterhundprøve i nærheten. Klassene fra en til tre er nokså like, bortsett fra vansklighetsgrad, deling og singling.

http://www.bordercollies.nl/eherd.shtml

Forskjellen i kl1 og de andre klassene er

Borderen er hva man gjør den til *kikker bort på tricolourhaug i sofa*.

Tør jeg spørre hvem disse enkelte er? Og hva har "vi" gjort for å ødlegge rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........og jeg tenker umiddelbart at skulle jeg hatt Border Collie så burde den se sånn ut - og jeg har sett sånn i Norge også jeg.... peeeene BC'er....... og når man kan vinne gjeterhundprøve i USA med Samojed så burde det være mulig å få bestått en gjeterhundprøve også med en slik en........ (men jeg skal ikke ha BC )

Selvfølgelig kan du karre deg til en gjeterprøve, og trene de fleste raser sånn nogenlunde til å gjøre det en bc med egenskapene i behold vil gjøre på instinkt. Men man lurer ikke noen andre enn seg selv - og dem som kjøper valp etter en slik hund. Det er jo egenskapene vi vil beholde. Om hunden har vakker pels og feit benstamme hjelper ikke mye i gjetersammenheng...

En border med tykk pels, feit benstamme og som ikke kan gjete er IKKE en border collie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........og jeg tenker umiddelbart at skulle jeg hatt Border Collie så burde den se sånn ut - og jeg har sett sånn i Norge også jeg.... peeeene BC'er....... og når man kan vinne gjeterhundprøve i USA med Samojed så burde det være mulig å få bestått en gjeterhundprøve også med en slik en........ (men jeg skal ikke ha BC )

Det er en viss tid på gjeterhund prøve :lol: De kortbeinte, tette typene der har INGENTING med Border Collie å gjøre! Nada, cero, zipp! Pst, gjeterhund prøve i usa er nok bittlitt anderledes enn her i europa.

Belgerpia, om du skal ha en slik hund, kjøp deg aussi *dukker for slag og spark fra wicky*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en viss tid på gjeterhund prøve :lol: De kortbeinte, tette typene der har INGENTING med Border Collie å gjøre! Nada, cero, zipp! Pst, gjeterhund prøve i usa er nok bittlitt anderledes enn her i europa.

Belgerpia, om du skal ha en slik hund, kjøp deg aussi *dukker for slag og spark fra wicky*

Hehe, du trenger ikke dukke unna. Jeg er så enig. Er ekstremt få aussier som faktisk kan gjete. Og enda færre som har noe snev av eye. I Norge er det ikke engang krav om gjeterhundprøven på Aussien. Mange oppdrettere unnskylder seg med at aussien er en kroppsgjeter, og at gjeterhundprøvene i Norge kun er lagt opp for border. Men faktisk står det i gjeterstandarden at aussien kan ha lite til middels eye.

dessuten har borderen et bredere spekter enn aussien når det kommer til gjeting. Så i bunn og grunn er det mest effektivt med border skal man satse på gjeting. Med mindre man går på working linjene og er heldig.

Den Norske borderen er et godt eksempel på en godt bevart rase. Desverre er det ikke krav om noen form for gjeterprøve på aussien, og da utvikler det seg jo den veien det pleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å rette opp en liten greie her Lotta. Showborder trenger bare å være lang, kortbeint og tjukkepelset den. Ingen egenskaper what so ever.

Og i hvilken rasestandard står dette beskrevet?

Her i Norge man derimot ha 90 p (av 100), over to sesonger for to forskjellige dommere. For å bestå en gjeterhundprøve må du kun ha 50 p Det holder med en prøve. I Sverige trenger vi ikke gjeterhundprøve. Det er utrolig vansklig å få så høy poengsum to ganger... Ta en tur på en gjeterhundprøve å se selv, før du svarer på den siste :lol:
Det er alltid vanskelig å løse problemer - og særlig verdensproblemer, jeg skal ikke engang late som om jeg er vagt interessert i hvordan de bedømmer BC i Sverige (men jeg har i friskt minne debattene som gikk før rasen ble anerkjent her hjemme - OG fikk stille i England...) - dersom den er blitt så "ødelagt" av å delta på utstillinger som dere vil ha det til, på så kort tid (80-tallet) så må det være en usedvanlig stor del av oppdretterne som er både inkompetente, udugelige og kunnskapsløse. For det er unektelig en STOR rase dere holder på med...

Her kan du lese litt i mens du venter på en gjeterhundprøve i nærheten. Klassene fra en til tre er nokså like, bortsett fra vansklighetsgrad, deling og singling.

http://www.bordercollies.nl/eherd.shtml

Sorry - jeg er veldig lite interessert i gjeterhundprøver (men mektig imponert av å se dem jobbe - ja, nesten like imponert som når jeg ser "Heldiggrisen Babe" som julefilm :lol: ... Frågan er i denne tråden om alle hunder som kan gjete sau nødvendigvis er bordercollier - eller om det skal ligge noen utseendemessige begrensninger på dem også... (ref "Babe", over...)

Tør jeg spørre hvem disse enkelte er?
Det tør du - men jeg vil ikke svare - annet enn at jeg sist fikk det beskrevet på Hamar av noen som har holdt på med lydighet i "en mannsalder" og har jobbet (og hatt suksess med) flere raser. Jeg tror konklusjonen var noe ala dette: "3 av 4 BCer er "sprø i hue!" "....

Og hva har "vi" gjort for å ødlegge rasen?

Fokusert på - og avlet på - dårlige egenskaper for å få den ultimate "brukshund", kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry - jeg er veldig lite interessert i gjeterhundprøver (men mektig imponert av å se dem jobbe - ja, nesten like imponert som når jeg ser "Heldiggrisen Babe" som julefilm :lol: ... Frågan er i denne tråden om alle hunder som kan gjete sau nødvendigvis er bordercollier - eller om det skal ligge noen utseendemessige begrensninger på dem også...

Jeg klarer fint å skille en norskavlet bordercollie fra både en kelpie og en aussie. Sammenlignet med mer s.k. "homogene" raser er det nok stor variasjon, men den grunnleggende typen er da ganske godt etablert, og jeg kan ikke si den har endret seg stort så lenge jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å skille en norskavlet bordercollie fra både en kelpie og en aussie. Sammenlignet med mer s.k. "homogene" raser er det nok stor variasjon, men den grunnleggende typen er da ganske godt etablert, og jeg kan ikke si den har endret seg stort så lenge jeg kan huske.

Og vips så var vi ved sakens kjerne - nemlig at det er gjennom hundens utseende (eksteriør) vi avgjør hvilken rase det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vips så var vi ved sakens kjerne - nemlig at det er gjennom hundens utseende (eksteriør) vi avgjør hvilken rase det er...

Ja, men for enkelte rasers vedkommende er det først og fremst gjennom hundens evne til å fylle en funksjon at vi avgjør om vi har med en god representant for rasen å gjøre eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men for enkelte rasers vedkommende er det først og fremst gjennom hundens evne til å fylle en funksjon at vi avgjør om vi har med en god representant for rasen å gjøre eller ikke.

Åh? Det er vel nettopp hva vi diskuterer her - SAMT hvilke "bruksegenskaper" som gjelder. Er en god agilitybc en god bc, f eks? Er en god drivende dachs en god dachs, eller en god løpsgreyhound en god greyhound?

En god gjeter er en god gjeter, men Heldiggrisen Babe blir ingen BC uansett hvordan du snur og vender på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Det er vel nettopp hva vi diskuterer her - SAMT hvilke "bruksegenskaper" som gjelder. Er en god agilitybc en god bc, f eks? Er en god drivende dachs en god dachs, eller en god løpsgreyhound en god greyhound?

En god gjeter er en god gjeter, men Heldiggrisen Babe blir ingen BC uansett hvordan du snur og vender på det...

Men kjære deg Lotta... alle er vel enige i at Agility-resultater er INGEN kvalifisering av en bc. Jeg ser ikke på det som noen kvalitets-sikring for noen raser egentlig. Det er GJETERHUNDPRØVEN som er kvalitets-sikringen på border collien. Om den er svingod i Agility eller lydighet har INGENTING å si om det er en god avlshund og en god raserepresentant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gjeter er en god gjeter, men Heldiggrisen Babe blir ingen BC uansett hvordan du snur og vender på det...

En god gjeter er en god gjeter, og en god BC er det først og fremst i kraft av å være en god gjeter - det er i hvert fall det BC-folket i Norge synes å mene, og da synes jeg det blir ganske rart om andre skulle forsøke å overprøve det.

(Heldiggrisen Babe er forresten fiktiv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i hvilken rasestandard står dette beskrevet?

Ingen :lol: Det er bare en subjektiv observarsjon. http://www.akc.org/breeds/border_collie/index.cfm Og ser du på dette bildet her; Så ser du en tett, kvadratisk (nesten firkantet), kortbeint sak. (sa litt feil i sted, de er kortere enn gjeterhunden)

Det er alltid vanskelig å løse problemer - og særlig verdensproblemer, jeg skal ikke engang late som om jeg er vagt interessert i hvordan de bedømmer BC i Sverige (men jeg har i friskt minne debattene som gikk før rasen ble anerkjent her hjemme - OG fikk stille i England...) - dersom den er blitt så "ødelagt" av å delta på utstillinger som dere vil ha det til, på så kort tid (80-tallet) så må det være en usedvanlig stor del av oppdretterne som er både inkompetente, udugelige og kunnskapsløse. For det er unektelig en STOR rase dere holder på med...
Takk og lov så blir ikke denne herpingen gjort her til lands.

Sorry - jeg er veldig lite interessert i gjeterhundprøver (men mektig imponert av å se dem jobbe - ja, nesten like imponert som når jeg ser "Heldiggrisen Babe" som julefilm :lol: ... Frågan er i denne tråden om alle hunder som kan gjete sau nødvendigvis er bordercollier - eller om det skal ligge noen utseendemessige begrensninger på dem også... (ref "Babe", over...)

Skal for all del ikke prakke på deg kunskap, tenkte bare du trengte det når du sier at showborder må ha gjeterhundprøve, det stemmer jo ikke. Er jo en grunn til at det ikke stilles border her til lands. Finnes ikke show dyr her. Blir du imponert av Babe, så ja...

Det tør du - men jeg vil ikke svare - annet enn at jeg sist fikk det beskrevet på Hamar av noen som har holdt på med lydighet i "en mannsalder" og har jobbet (og hatt suksess med) flere raser. Jeg tror konklusjonen var noe ala dette: "3 av 4 BCer er "sprø i hue!" "....
Hehe regnet med det gitt. Rart at vi som handler border til lpbruk og div andre aktiviteter på død og liv skal ha fra bønder langt til fjells på ei gard den ingen kan bo, fordi vi vil ha skikkelig bordere fra ett kul der "oppdretter" har tenkt seg ut en eller flere valper til bruk selv. Rare greier....

Fokusert på - og avlet på - dårlige egenskaper for å få den ultimate "brukshund", kanskje?

hehe.. den ultimate bc brukshund er en gjeter som er avlet til å bli brukt på sau. Ingen forsvarer avl av bc uten disse egenskapene. At de er hakke gærne det er sant *flir*

Om du sikter til f.eks skuddredsel eller hakke gærne dyr. Jepp det har blitt avlet på slikt. Fordi man "glemmer" slike ting når det gjelder gjeterhund som ene og alene blir brukt til gjeting, fordi driftene er så høye at stort sett så blir skuddene overhørt i jobb eller fordi man har ikke det behovet for søte og snille fam.hunder når man bruker bikkja kun til gjeting og har den ute på gården.

edit: sorry, feil link! Rettet opp nå!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og lov så blir ikke denne herpingen gjort her til lands.

> *Kremt* Nei, her til lands herper man rasen på andre måter :lol:.

Hehe regnet med det gitt. Rart at vi som handler border til lpbruk og div andre aktiviteter på død og liv skal ha fra bønder langt til fjells på ei gard den ingen kan bo, fordi vi vil ha skikkelig bordere fra ett kul der "oppdretter" har tenkt seg ut en eller flere valper til bruk selv. Rare greier....
Nå ja... det er da mange nok av bruks- og lp-folk som kjøper bordercollie fra de "kjente" oppdretterne - og som sliter ræva av seg med hunder som har sterke gjeterinstinkter, men som mangler det meste av andre egenskaper.

Om du sikter til f.eks skuddredsel eller hakke gærne dyr. Jepp det har blitt avlet på slikt. Fordi man "glemmer" slike ting når det gjelder gjeterhund som ene og alene blir brukt til gjeting, fordi driftene er så høye at stort sett så blir skuddene overhørt i jobb eller fordi man har ikke det behovet for søte og snille fam.hunder når man bruker bikkja kun til gjeting og har den ute på gården.

Og det er jo her disse oppdretterne tabber seg så loddrett ut. Det er vel et fåtall av hundene som går til gjetere som kun har hunden på gården og kun bruker dem til gjeting (og hvor ofte bruker de hundene til GJETING selv på gårder med sau ? Sauene går jo ute gjennom hele sommeren liksom - så gjetingen foregår da ei kort lita uke på høsten når sauen skal inn). Dersom man ikke greier å se helheten - at hundene OGSÅ skal ha et levelig liv utenom når de gjeter sau, så driver de ikke GJETERHUNDAVL - da driver de en totalt feilaktig avl som dessverre nå er i ferd med å ødelegge en i utgangspunktet utmerket rase.

Når man driver rasehundavl, så må man ikke glemme HELHETEN ! Hundene skal SE UT som den rasen de skal forestille, men OGSÅ inneha de mentale egenskapene som man forventer at rasen skal ha. Dersom jeg kjøpte meg en briard, så ville jeg blitt svært skuffet om den endte opp med å se ut som en bouvier. Jeg ville også blitt skuffet om den så ut som en briard, men hadde mentalitet og bruksegenskaper som en engelsksetter liksom.

Jeg gikk forresten og tenkte på en liten ting i dag. La oss ta en engelsksetter. Hva er viktig for en setter på jakt ? At den får jage og ta stand - eller er det felling av bytte som gjør den "tilfreds" ? Altså: MÅ den ha en eier som skyter vilt, eller er det nok at den får jakte litt på egen hånd, mens eier er med på tur ? For er det greit med siste alternativ, så kan det jo ikke være så mye å rope over seg over at settere selges til folk som ikke jakter.... ? Eller ? Nå er jeg FOR at AVLSHUNDER skal være jaktpremierte, men jeg bare lurte liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er litt kunnskaper det skorter på her for noen.

I USA: Det er to organisasjoner i USA, AKC(aka "the evil empire") og ABCA. ABCA er mer eller mindre det vi har tilsvarende NSG her i Norge, og de ivaretar Border Colliens interesser(arbeidende hunder). Prøvene som arrangeres ABCA kan jeg garantere at en annen rase ikke ville klart å vinne. På den andre siden er det AKC som har registeret for showbordere, og de har helt andre konkurranser, hvor jeg vil tro at man kan vinne med hva som helst av raser. De har nemlig hatt en stor konflikt i USA, hvor de som ønsker å beholde egenskapene i BC har dannet egen organisasjon(ABCA).

I UK, så har man en ordning hvor man kan registrere inn en hund for hva den har prestert i gjeterhundarenaen. Det kalles ROM(står i stamtavler, og betyr Registered On Merit). Husker ikke i farten hva som må til, men man må vinne en stor konkurranse mer enn en gang. Og når en hund klarer det, så har den de egenskapene en BC, eller en "working dog" skal ha. Registeret heter ISDS(International Sheepdog Society). I UK er det også to forskjellige registre for arbeidende og ikke arbeidende Border Collie.

Arbeidet NSG gjør i Norge gjøres mye med utgangspunkt i hva søsterorganisasjonene i utlandet har erfart, og de vet hva resultatet av fokusering på eksteriør vil gjøre med rasen, det har vært prøvd igjen og igjen og igjen av andre, hvorfor gjøre samme feil?. Og enhver med hodet noenlunde skrudd riktig på, skjønner jo at fokusering på eksteriør på en rase som i utgangspunktet defineres på egenskaper er å gå feil vei...

Den eksteriøre standarden som finnes noen steder, er satt av noen mennesker som har plukket ut en type border collie og sagt at "den er pen, sånn vil vi de skal se ut". Men faktum er at det har gjennom 100 år eksistert veldig mange typer border collie, som har sett veldig forskellige ut, ofte er dette litt avhengig av hvor de kommer fra. De vi er vant til å se på bilder og slikt, er kanskje mest en Skotsk type BC.

Ble litt rabbling dette, menmen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forresten og tenkte på en liten ting i dag. La oss ta en engelsksetter. Hva er viktig for en setter på jakt ? At den får jage og ta stand - eller er det felling av bytte som gjør den "tilfreds" ? Altså: MÅ den ha en eier som skyter vilt, eller er det nok at den får jakte litt på egen hånd, mens eier er med på tur ? For er det greit med siste alternativ, så kan det jo ikke være så mye å rope over seg over at settere selges til folk som ikke jakter.... ?

En fuglehund som ikke jakttrenes eller kontakt/innkallingstrenes mye og konsekvent fra starten av (hvor mange som skaffer seg fuglis som ren turkompis og sofapynt gjør det? De gjør det gjerne etterhvert men da har hunden alt fått erfaring i å farte rundt) vil ofte jakte på egenhånd som det passer den og heller finne far/mor når den gidder. Vet ikke hvor mange som syns det er ok å gå på fjelltur og se bikkjen sin fem ganger, det finnes nok noen - men konsekvensen blir gjerne at hunden i stedet må gå i bånd. Det er ikke noe liv for en setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvordan? *nysgjerrig*

Ut fra alle de jeg har vært borti - eller hørt om - som har slitt med sykdommer (HD, epilepsi, osteochondrose m.m) eller mentale brister, så kan man jo trekke en enkel slutning: så lenge oppdrettere kun tar hensyn til EN egenskap (som på bordercollie er gjeteregenskapene tydeligvis), så ødelegges rasen. Som sagt før: HELHET i avlsarbeidet er alfa og omega for å få friske, funksjonelle hunder.

Vipsen (jeg har ikke peiling på hvordan man quoter fra flere innlegg...):

En fuglehund som ikke jakttrenes eller kontakt/innkallingstrenes mye og konsekvent fra starten av (hvor mange som skaffer seg fuglis som ren turkompis og sofapynt gjør det? De gjør det gjerne etterhvert men da har hunden alt fått erfaring i å farte rundt) vil ofte jakte på egenhånd som det passer den og heller finne far/mor når den gidder. Vet ikke hvor mange som syns det er ok å gå på fjelltur og se bikkjen sin fem ganger, det finnes nok noen - men konsekvensen blir gjerne at hunden i stedet må gå i bånd. Det er ikke noe liv for en setter.

Men altså: HUNDEN lider neppe av at den ikke jakttrenes ? Innkallings- og kontakttrening er jo alfa og omega for alle raser uansett, men det har jo ikke noe direkte med jaktutøvelsen å gjøre ? I mitt enkle enfold tror jeg at en fuglehund er lykkelig bare den får løpe og jakte - om det er på egen hånd eller sammen med et gevær er kanskje ikke så nøye for den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra alle de jeg har vært borti - eller hørt om - som har slitt med sykdommer (HD, epilepsi, osteochondrose m.m) eller mentale brister, så kan man jo trekke en enkel slutning: så lenge oppdrettere kun tar hensyn til EN egenskap (som på bordercollie er gjeteregenskapene tydeligvis), så ødelegges rasen. Som sagt før: HELHET i avlsarbeidet er alfa og omega for å få friske, funksjonelle hunder.

Holder hardt, men det er jeg jammen meg enig i :lol: Sånn bare for å kverulere, så gjelder ikke dette bare i Norge... HD prosenten ligger på 13.5%, relativt lavt i forhold til andre raser. Epilepsi og ocd følger visse linjer. Skal ikke si dette med sikkerhet, men mener å ha hørt at det er rimlig strenge krav til avl på hunder som bærer genet med ocd. Noen som vet med sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså: HUNDEN lider neppe av at den ikke jakttrenes ? Innkallings- og kontakttrening er jo alfa og omega for alle raser uansett, men det har jo ikke noe direkte med jaktutøvelsen å gjøre ?

Ikke annet enn at hundene går større og søker mer ut enn feks en gjeter som du som regel har innen syns- eller hvert fall hørselsvidde. Det er dermed er et litt større stykke arbeid som de som jakttrener -vet- de må vektlegge mens andre gjerne kommer på det...litt for sent, som for alle raser - konsekvensen med fuglehundene er bare at du da går tur alene med nada kontroll over hvor hunden befinner seg og hva den styrer med.

I mitt enkle enfold tror jeg at en fuglehund er lykkelig bare den får løpe og jakte - om det er på egen hånd eller sammen med et gevær er kanskje ikke så nøye for den ?

Hunden lider vel ikke før eier blir så lei av å sitte på en stubbe og vente at den heller holdes i bånd. Ellers er jeg enig med deg - hatt setter som ikke er jakttrent selv - men det blir med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gjeter er en god gjeter, og en god BC er det først og fremst i kraft av å være en god gjeter - det er i hvert fall det BC-folket i Norge synes å mene, og da synes jeg det blir ganske rart om andre skulle forsøke å overprøve det.

Hvorfor det? (Det blir som å si at "bruksfolket" skal få bestemme hva som er en god greyhound, uansett om de noensinne har lest standarden. Det er bare å ta fram stoppeklokka og se hvem som springer fortest på bane...

(Heldiggrisen Babe er forresten fiktiv)
Å f a e n - jeg som trodde at det var dokumentar av en sann historie hentet fra virkeligheten... !

Den eksteriøre standarden som finnes noen steder, er satt av noen mennesker som har plukket ut en type border collie og sagt at "den er pen, sånn vil vi de skal se ut". Men faktum er at det har gjennom 100 år eksistert veldig mange typer border collie, som har sett veldig forskellige ut, ofte er dette litt avhengig av hvor de kommer fra. De vi er vant til å se på bilder og slikt, er kanskje mest en Skotsk type BC.

Jada, ikke bare er det "noen mennesker" - for veldig mange rasers vedkommende var det også "upper class" og "horse people" som brukte SIN terminologi og faguttrykk på en annen art - hvilket har avstedkommet mange mistolkninger og misoppfatninger gjennom tidene.

Forøvrig er det selvsagt INGENTING i veien for at en skrevet standard kan gi stort slingringsmon mht eksteriør variasjon. Noen gode standarder gjør det - f eks den relativt nylig godkjente på Dansk Svensk Gårdshund, hvor raseentusiaster er bekymret for at FCIs krav til strømlinjeformet standardskrivning og ekstakte mål skal forhindre den variasjon og genetiske mangfold som finnes i rasen nå... De har ropt et høyt og tydelig varsko mot de "innskjerpingene/innskrenkningene" som FCI ønsker fordi de mener det er viktig å godta og fremme mange ulike typer DSG...

Jeg har fremdeles INGEN problemer med at man setter gjeteregenskaper høyt hos border collie, eller jaktegenskaper hos settere - men fatter ikke at NOEN kan mene at eksteriør er uvesentlig og at det eneste som betyr noe er disse egenskapene. I så fall er raseavl meningsløst og hvilken hund dere kjøper totalt uinteressant, registreringspapirer burde ihvertfall ikke avstedkomme særlig interesse. Det er jo bare å titte på prøveresultater og velge og vrake.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg Lotta... alle er vel enige i at Agility-resultater er INGEN kvalifisering av en bc. Jeg ser ikke på det som noen kvalitets-sikring for noen raser egentlig. Det er GJETERHUNDPRØVEN som er kvalitets-sikringen på border collien. Om den er svingod i Agility eller lydighet har INGENTING å si om det er en god avlshund og en god raserepresentant.

Så interessant... Siden enkelte i ditt hjørne mener at en god drivende dachs er en god dachs, eller at en god løpsgreyhound er en god greyhound... Hva er så spesielt hellig med BCens gjeteregenskaper i forhold til andre rasers opprinnelige bruksområder, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til GaleThor: Takk for mye interessant info!

Så interessant... Siden enkelte i ditt hjørne mener at en god drivende dachs er en god dachs, eller at en god løpsgreyhound er en god greyhound... Hva er så spesielt hellig med BCens gjeteregenskaper i forhold til andre rasers opprinnelige bruksområder, egentlig?

Det er ikke en ulovlig eller unyttig egenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...