Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen grenser innenfor avl?


Recommended Posts

Håper jeg ikke fornærmer noen nå :icon_redface:

Er bare litt frustrert over hvordan vi mennesker avler frem hunder med store "problemer" bare fordi vi syns det er flott å se på! Tenker da særlig på raser som bulldog, mops, boston terrier osv. listen er lang. Disse hundene har stor puste problemer og kan for eksempel nesten ikke være ute i sommervarmen. (risikerer å få heteslag!) Traff på en liten mops i går og det hørtes jo ut som om den skulle dø stakkars (etter å ha løpt en liten runde) Har også hørt at øynene deres kan falle ut.... :) Får helt vondt av disse hundene, tenk så grusomt det må være å gå rundt med stor pusteproblemer ved den minste anstrengelse hele livet.

Men ikke nok med det...hva med alle de rasene som ikke kan føde selv lenger og må ta keisersnitt fordi ryggene deres er blitt for korte pga avl..... ;)

Syns det er flott at vi har forskjellige raser til forskjellige formål, men hvorfor må vi avle frem egenskaper som ikke har noen formel nytteverdi og som skaper ubehag for hunden?

Håper på respons fra noen som har valgt disse rasene...er det pga utseende eller???? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, avl er ikke enkelt :rolleyes:

Men jeg er for å avle på sunne og friske hunder.

Vet at scæfere også er avlet slik at de henger veldig med baken, mer enn de gjore før.

og det er jo trist ja :icon_redface:

Heldigvis er puddel generelt sett en sunn og frisk hunderase ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig. Altfor mange hunder som er fanget i sin egen kropp. Det er forresten en god del år siden man sluttet å avle på mopser hvor øynene falt ut, men det er helt riktig, jo større øyne jo søtere var de. Må bare også nevne dette med schäfere; enkelte hunder kan jo ikke gå skikkelig, særlig rundt når de er rundt 6-9 mndrs alder, da er det mange schäfervalper, har vi sett, som går med hasene nedi bakken. Det ser jo helt sykt ut. "Helt normalt" er det mange schäferkjennere som sier, men de stakkers dyrene kan jo ikke gå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at oppdretterne av disse rasene burde prøve å avle rasene friskere hvis mulig... Velge individer med minst mulig "problemer". Er jo synd når avlen går så langt at det går ut over hundene. 1. prioritet i avl burde være å avle på friske dyr og å holde rasen unna ekstreme ting som så "sammenmoste" snuter at de nesten ikke kan puste, øyne som nesten popper ut, hengerumper og så brede skuldre som nødvendiggjør keisersnitt f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det for en stund siden oppe til debatt i raseklubben for Fransk Bulldog om de skulle prøve å avle rasen litt friskere.Forslaget ble avslått av oppdrettere som mente det ville ødlegge rasepreget! Jeg har ikke ord...Hvis rasepreget innebærer at hunden lider under sitt eget utseendet så mener jeg det er dyremishandling å "bevare" det.Jeg håper og tror det en gang blir forbud mot å avle på slike deformiteter, å se pekingneser og engelsk bulldog valper slite seg rundt i utstillingsringen som om de skulle vært gamle syke dyr er hjerteskjærende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det for en stund siden oppe til debatt i raseklubben for Fransk Bulldog om de skulle prøve å avle rasen litt friskere.Forslaget ble avslått av oppdrettere som mente det ville ødlegge rasepreget!

Det er det jeg har så vanskelig for å skjønne også. Hvorfor i all verden vil de ikke ha friskere hunder? Hvordan kan rasepreget være viktigere enn hundens helse? Eierne sier ofte at de bare syns det er søtt med snorkingen og gryntingen. Men er det egentlig søtt at en hund ikke får puste skikkelig? Argumentet med at folk har forskjellig smak syns jeg heller ikke holder. Dette er ikke et spørsmål om smak, men om helse.

Både engelske og franske bulldogger og mopser hadde fremdeles vært gjenkjennelige om de hadde hatt noen cm lengre nese. Det er ikke nødvendigvis så voldsomme endringer som skal til. Disse rasene har ikke alltid vært like ekstreme heller.

De hundene jeg har truffet av disse rasene har vært veldig ålreite hunder med fint gemytt. Poenget mitt her er ikke å gi de som allerede har slike raser dårlig samvittighet. De må få lov til å hygge seg med sine hunder. Det viktigste er å skape litt bevissthet rundt dette. Det hadde vært flott om folk som vurderer å skaffe seg en hund av disse rasene setter seg litt inn i problematikken på forhånd og ikke velger valper etter de foreldrene som har de flateste ansiktene og de korteste beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at det er flere som er enig med meg ;)

Får virkelig vondt av disse dyrene, de er jo rett og slett deformerte pga. menneskers syke ideer om hva som er pent å se på :angry2:

Mener ikke å støte de som har slike raser, kjenner selv flere og de er kjempe hyggelige mennesker som vil det beste for hundene sine. Skulle bare ønske vi valgte å avle på helse/gemytt fremfor utseende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..jeg kjenner at jeg bryr meg fint lite om jeg støter noen av de som velger å kjøpe, eller avle, på hunder med deformiteter. Har de valgt en slik rase så får de tåle at folk stiller spørsmålsteng ved det.I min verden er det å kjøpe seg en Mops, en Engelsk Bulldog eller Pekingneser etc mer tvilsomt enn kupering.Kuperingen skjer bare en gang i livet, mange av disse hundene lider livet ut for at de skal ha et "tøft" utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..jeg kjenner at jeg bryr meg fint lite om jeg støter noen av de som velger å kjøpe, eller avle, på hunder med deformiteter. Har de valgt en slik rase så får de tåle at folk stiller spørsmålsteng ved det.I min verden er det å kjøpe seg en Mops, en Engelsk Bulldog eller Pekingneser etc mer tvilsomt enn kupering.Kuperingen skjer bare en gang i livet, mange av disse hundene lider livet ut for at de skal ha et "tøft" utseende.

Jeg er enig i at ekstremavl er værre enn kupering. Hadde forsåvidt foretrukket om folk ikke hadde så voldsomt behov for å ha en "spesiell" hund, enten det gikk på medfødte eller påførte defekter.

Er også enig i at folk må tåle at folk stiller spørsmålstegn ved deres rasevalg. Men samtidig tror jeg mange av valpekjøperne rett og slett er uvitende om hva det egentlig går ut på. De får kanskje med seg at en del folk er skeptiske til deformitetene, men samtidig får de jo høre fra dem som "kan" rasen at det er jo ikke noe problem med ditten eller datten. Og det vel mest hos de som "kan" rasen - oppdrettere og dommere, folk som burde kunne litt om anatomi og funksjonalitet - og som har makt til å faktisk gjøre noe med saken at problemet ligger.

Det er nok også noen valpekjøpere der ute som bare velger å ikke bry seg om at det følger visse problemer med hundens utseende. De gjør selvfølgelig heller ikke saken noe bedre. Så lenge det finnes et marked for slike hunder, vil oppdretterne produsere dem.

Men det hjelper lite å rette pekefingre og stygge blikk mot folk hvis man er interesserte i å få til en dialog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...