Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen spiser lite.


froesak

Recommended Posts

Har en valp på 9 uker. Den har vært hos oss i siden lørdag. Den ser ut til og trives men den spiser så lite.

Har prøvd og gi både oppbløtt og tørt. Har satt ned skåla og den spiser bare litt så går den vekk. Da har jeg tatt opp maten og ventet noen timer og prøvd igjen. Og det samme skjer. Så det den skulle hatt i ett måltid holder til en to tre ganger. Hva skal jeg gjøre for og få den til og spise opp alt? den spiser kanskje bare en halv dl om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du behøver å bekymre deg så mye for valpen din :icon_redface:

Valper spiser det de trenger for å dekke energi behovet sitt. Hvor mye er din valp i aktivitet?

Endringer i miljøet, tempraturen osv er også ting som kan påvirke spisemønsteret. Tror nok bare din valp er kommet litt i "ulage", det er stort for en liten valp å flytte fra mor og søsken til et helt nytt og ukjent miljø. Gi den litt tid så finner den seg nok fort tilrette ;) Det er også lurt å gi det samme foret som oppdretter, men det gjør du vel gjerne. Vår egen valp spiste heller ikke så godt de første dagene, var så mye nytt som skjedde at jeg tror han rett og slett ikke hadde "tid" :wub: Ellers blander jeg noen ganger litt leverpostei, fiskepudding eller kylling i foret, som en liten overraskelse! Da pleier det som regel å forsvinne fort...Regner med at valpen din drikker godt og er i fin form ellers, hvis ikke ville jeg tatt en sjekk hos vetrinæren, bare for sikkerhets skyld!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jada den er i bra form og løper rundt ute leker og undersøker alt. Det er bare det att jeg synes den spiser så lite om gangen. (hvis jeg bløter opp en snau dl med for så så spiser han ikke opp det halve en gang) Men jeg får tro det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder og valper spiser så mye de har bruk for. I perioder med mye aktivitet spiser de mer, mens i perioder med mindre aktivitet spiser de mindre. Kanskje valpen din ikke trenger mer mat enn hva den spiser? Har valpen slått seg til ro hos dere, kanskje den ikke er trygg ennå, savner mor og søsken? Konkurransen rundt matfatet er borte, det kan være en grunn. Hvis valpen får i seg nok væske så går det seg nok til etterhvert. Hvis det ikke gjør det, og valpen begynner å gå ned i vekt bør du ta den med til vetrinæren en tur for å være helt sikker på at det ikke ligger noe medisinsk årsak bak.

Lykke til med valpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...