Gå til innhold
Hundesonen.no

Agillity og HD


Recommended Posts

Planen med Misty, er jo at vi skal drive med Agillity...

Men jeg tror at det er noe med hoftene hennes.... For når hu hopper, så tar hu ikke bena opp fra bakken. Det er veldig vanskleig å forklare, men dere vet hvis hunden f.eks hoppper etter en ball, så "letter" de ofte fra bakken.. Men misty bare er oppe på bakbena.. det er bare hvis hu er kjempe hyper at hu hopper skikkelig.

+ at en gang hu løp "villmann" rundt i hagen, brr stoppa hu og skreik, så slikka og beit hu seg som en besatt på den venster hofta.... Men hu haltet ikke etter på, så mulig hu bare strakk ei sene eller no??!

Så tanken faller jo på HD eller no forkalkninger.

Jeg skal få henne rønknet når hu er gammel nok!

Men hvis det viser seg at hu f.eks har HD grad D, da kan jeg vel ikke trene agillity da ?

Det gjør jo ingen ting det, for det finnes jo mange hundesporter... men det er liksom agillityen vi brenner etter å prøve..

Noe som har noen råd om hva som kan være galt med hoftene på Misty?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok trene, men på LAVE hoppehinder. Ikke sett de opp høyere! Så det å konkurrere vil nok ikke funke. Der må hunden hoppe på den høyden som er satt for dem, og det er ikke alltid like moro for hunden. Men har du hindrene på en lav høyde, så kan det var veldig god trening for hunden :) Har trent ei tibbe terrier tispe som hadde ødelagt leddbåndet i bakbena. Uten agility treninga så hadde nok hu hatt det vondt og hadde nok begynt å halte etter en halv times tur. Med agility treninga så kan hu nå holde ut ei hel agility trening fra 18.30-21.00/30. No problem!

Så det kan være god trening, men holde hindrene lave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min har HD (grad c) og vi driver med ag.. hu plages ikke noe med det da...

men tror det skal gå greit, så lenge du ikke har så høye hindere.

Grad C er jo svak, så da vil hun nok ikke plages noe av Hd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden ikke letter fra bakken når den hopper er helt normalt. Min hund letter nesten aldri fra bakken uansett hvor hyper hun er. Hun har aldri hatt plager med hverken sjelett eller hofter (fri for HD), mens søsteren hennes som har HD letter fra bakken rett som det er når hun hopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ofte stopper opp slik hun gjorde eller at du ser hun har vondt i føttene/hoften så ville jeg vurdert å dratt til vetrinær å få skjekket henne, bare for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...