Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med kreft gis bort

Betty

Recommended Posts

Skrevet

"C har kreft med spredning til lungene. Kreften er stabil, siste kontroll hos veterinær for ca. en måned siden viste ingen særlig forverring.

Vi leter derfor etter en barmhjertig sjel som kan ta seg denne eldre schäferen den tiden hun har igjen. C er per dags dato i rimelig god form"

Hva syns dere?

Endret av Mod: har anonymisert litt og fjernet link.

Skrevet

Jeg tror den blir vanskelig og få ut i et hjem. Hvem vil vel knytte seg til en hund som de har på lånt tid?

Syntes også kanskje det var feil og ta den inn igjen i et stressende kennelmiljø med den sykdommen som alt har spredd seg.

I tilegg til at hun er overvektig også så ville det muligens ha vært bedre for henne å få slippe? Sjangsen for at hun kommer ut i et hjem er vel ikke akkurat stor. Hadde det vært min hund og jeg viste at den hadde kreft som hadde spredd seg til lungene og at hun var overvektig i tilegg ville ikke kennel vært noe alternativ. Da ville jeg heller latt den slippe smerter eller ikke.Det er jo en såpass gammel dame også så vi kan jo håpe hun har levd et rikt liv. Den slags omplasserings syntes jeg veldig lite om

Skrevet

Jeg hadde nok alldrig ville ha den da med tanke på at den har kreft osv. Jeg blir fort glad i dyr da og hadde blitt ganske deppa om den hadde død av kreft. Sikker noen der ute som vil ha den da, men jeg hadde nok ikke ville dette. Men lykke til hverfall :icon_redface:

Skrevet

Jeg håper stakkars hunden blir avlivet. Hun har hatt et langt liv og nå synes jeg hun kan få en verdig avsluttning på det(slipper å plages med å være syk)

Skrevet

veldig enig med Nina. Men det er faktisk en del hundefolk som tar til seg slike gamle og syke hunder, for å gi dem et godt liv den siste stunden.

Det er jo mye som spiller inn i en slik avgjørelse, for det første har de jo hunden på lånt tid som sagt, og det er enorme utgifter med en slik hund...

Skrevet

veldig enig med Nina. Men det er faktisk en del hundefolk som tar til seg slike gamle og syke hunder, for å gi dem et godt liv den siste stunden.

Det er jo mye som spiller inn i en slik avgjørelse, for det første har de jo hunden på lånt tid som sagt, og det er enorme utgifter med en slik hund...

Hvis du kan gi et hjem til Coyra skal du vite at alle veterinærutlegg og andre utgifter vil bli dekket av foreningen.

Utgiftsmessig så blir ikke belastningen så stor alt med at foreningen tar det på seg. Men det kan ikke være enkelt å ta til seg en hund som lever på så lånt tid, og der fremtidsbildet ikke er lovende. Og alt med at kreften har spredt seg så er det vel bare et tidsspørsmål før den sprer seg mer... Tror det hadde vært bedre om denne hunden fikk slippe mer.

Skrevet

Har på følelesen at de gjør dette for å slippe eventuelle utgifter med medisinering og slikt jeg altså.

Tror nokk hunden hadde fått det ti ganger bedre om de avliver i stedet for omplasere hvis den er så syk altså.

Skrevet

Hmmm.. Da jeg leste den annonsen og ikke minst så at alle utgifter vil bli dekket, så må jeg være ærlig å si at jeg tenkte at hun kanskje kunne få bo her og få det bra frem til hun må få slippe. Spørsmålet er hvor lang tid det er snakk om osv.

Så hadde det ikke vært for at alt er så utrolig usikkert med meg og de nærmeste månedene så kunne jeg absolutt vurdert å gi den hunden en verdig siste tid i livet sitt.

Skrevet

Jeg syns, i likhet med de fleste her, at hunden burde få slippe. Hun har hatt et langt liv, og er kreftsyk og overvektig. Jeg tror nok det beste vil være å la henne få slippe, før hun får flere plager som følge av sykdommen og overvekten.

Skrevet

Tror dere ikke at veterinæren hadde anbefalt avliving om hunden ikke kunne leve med både kreft og overvekt?

Det kommer jo ann på om vetrinæren vet at hunden forsøkes flyttet og da...

Det som gjer det litt "vanskelig" er jo at kreften har begynt å spre seg, og er kommet til lungene.

Skrevet

Hvorfor ikke ta seg av hunden sin den siste tiden den har igjen??

Hvis de hadde beholt den hadde det vært bedre, men det er tross alt en ganske stor belastnign for en hund å skifte eier, og da i tilegg en syk hund som ikke har lenge igjen...

Skrevet

Hmmm.. Da jeg leste den annonsen og ikke minst så at alle utgifter vil bli dekket, så må jeg være ærlig å si at jeg tenkte at hun kanskje kunne få bo her og få det bra frem til hun må få slippe. Spørsmålet er hvor lang tid det er snakk om osv.

Så hadde det ikke vært for at alt er så utrolig usikkert med meg og de nærmeste månedene så kunne jeg absolutt vurdert å gi den hunden en verdig siste tid i livet sitt.

Enig med deg.

Jeg tenkte det samme. Bakdelen er at jeg har ei tispe fra før og det spørs hvordan disse to ville gå sammen. Også deler jeg jo hus med min mor som ikke er intr i en hund til.

HAdde jeg bodd alene ville jeg nok seriøst tenkt på og ta til meg denne hunden og gi henne et godt hjem.

Guest Christine
Skrevet

Faren til Milo ble satt bort til noen venner av eierene en uke før han skulle avlives, pga kreft :)

De syns han fortjente å bo alene en periode, hvor han kunne gjøre litt som han ville...

Han var en kjempe herlig hund, og det var synd at han døde :(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...