Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil kastrere hunden min


Recommended Posts

Heia har en hannhund på 7 år som jeg har lyst til å kastrere. Grunner er at han har begynt å markere grådig i stuen, og at han er veldig hissig på andre hanner.

Får også en tispe snart så det hadde vært veldig greit sånn sett?

Er han for gammel? Vil kastrering hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldres gamle hund ble anbefalt kastrert når han var 6 år, av en veterinær. Han hadde samme problem som du beskriver, han markerte inne og var hissig på andre hannhunder. I tillegg sluttet han å spise, sove o.l når tispene i nabolaget hadde løpetid.

Kastreringen hjalp over hodet ikke, annet enn på stresset rundt løpetid. Skvettingen fortsatte han med, og hissigheten over andre hannhunder ble i hvert fall ikke mindre. Det virket i tillegg som om han ble utsatt for litt "flørting" fra andre hannhunder, noe som absolutt ikke hjalp.

Jeg er redd kastrering har null for seg, når adferden er befestet. Blir det gjort på en unghund, som gjør slike ting pga hormoner som herjer er det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldres gamle hund ble anbefalt kastrert når han var 6 år, av en veterinær. Han hadde samme problem som du beskriver, han markerte inne og var hissig på andre hannhunder. I tillegg sluttet han å spise, sove o.l når tispene i nabolaget hadde løpetid.

Kastreringen hjalp over hodet ikke, annet enn på stresset rundt løpetid. Skvettingen fortsatte han med, og hissigheten over andre hannhunder ble i hvert fall ikke mindre. Det virket i tillegg som om han ble utsatt for litt "flørting" fra andre hannhunder, noe som absolutt ikke hjalp.

Jeg er redd kastrering har null for seg, når adferden er befestet. Blir det gjort på en unghund, som gjør slike ting pga hormoner som herjer er det noe helt annet.

Han har ikke sterk sexdrift egentlig. Han bryr seg lite om tisper. Er dette med markering og slikt, og jeg har lite greie på atferdsendring etter kastrering.

Greit å høre erfaringer! Ikke kun det som står i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve kjemisk kastrering på han først, slik at du får se hvordan han kan komme til å bli ved en fysisk kastrering.

Hva skjer ved en kjemisk kastrering, og hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en kjemisk kastrering får hunden en sprøyte for å dempe hormonene. Virkningen vil da gå ut etter en stund. Ved en fysisk kastrering fjernes testiklene til hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke sterk sexdrift egentlig. Han bryr seg lite om tisper. Er dette med markering og slikt, og jeg har lite greie på atferdsendring etter kastrering.

Greit å høre erfaringer! Ikke kun det som står i boka.

Hannunder som markerer inne eller er sinte på andre hannhunder pga for mye hormoner pleier også å være veldig interessert i damene. Kastrering hjelper ikke på så mye annet enn hormonell adferd.

Har han pleid å markere inne eller være sint på andre hannhunder før? Hvis ikke, ville jeg ha tatt han til en grundig sjekk hos dyrlegen. Det kan være at han har fysiske plager. Hvis dyrlegen ikke hadde funnet noe ville jeg ha sett nærmere på om det kunne være noe annet som hadde fremkalt denne adferden, evt kontaktet en adferdskonsulent.

Du kan jo selvfølgelig også prøve kjemisk kastrering. Men hvis han ikke er spesielt oppdatt av damer, kan det tyde på at det ikke er hormoner som er problemet. Men jeg kjenner ikke hunden din, så jeg skal ikke si at det ikke er hormoner som er problemet heller. Håper du finner ut av det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...