Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårslepp - russen slippes løs ikveld


Betty

Recommended Posts

Ja, ikveld og utover natten så er det russedåp de fleste steder i landet, og tusenvis av ville ungdommer slippes løs. Jeg sitter nå å leser i nettavisen til avisa nordland, og der har det allerede blitt sak om noen av russeknutene. Ifølge politi og lærere så oppfordres det til mobbing, sex og dyremishandling i enkelte knuter . Jeg har ikke sett den komplette listen, men de som har blitt omtalt syns jeg ikke noe særlig om. Kidnapp en 1.klassing. Han skal ha bind for øynene hele tiden. Kjør rundt i to timer, slipp ham av og kjør. Klippe over trusestrengen til en 1.klassing, tegne/skrive på en ku, kline en softis utover en 1.klassing m.m.

Ellers var der en annen sak om russ, men den var mer ment som ros. Der hadde russen på Fauske arrangert idrettsdag for førsteklassene. De ville rette opp inntrykke fra i fjor, hvor russen hadde døpt førsteklassingene i råtten mat og sur melk.

Hva syns dere om russ og russefeiring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..Er ikke sikker..Skulle egentlig på dåpen i kveld da, men jeg ble så sliten etter kampen i kveld..

Men at det oppfordres til dyremishandling osv, må vel gå utover loven?

Dette tar kaka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Er ikke sikker..Skulle egentlig på dåpen i kveld da, men jeg ble så sliten etter kampen i kveld..

Men at det oppfordres til dyremishandling osv, må vel gå utover loven?

Dette tar kaka..

Tja nå vet jeg ikke om det var den knuten som omhandlet å tegne/skrive på en ku de regnet som noe som kunne regnes som dyremishandling. Jeg har ikke sett hele listen. Men det har visst vært mye møter angående russeknutene, og mange av de oppfordret til forskjellige lovbrud bl.a i traffikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var russ, ble vi anmeldt for den minste ting..

Værste var da noen av oss var på besøk i et kollektiv. Vi ble anmeldt pga d! Kunne hende vi hadde/skulle ødelegge noe..!!

Var helt vilt, og ikke no morro russefeiring.

Men, de knutereglene vi hadde var ganske harmløse da. Ingen av dem gikk ut over folk eller dyr.

Virker som om at knutereglene skal overgå de som har vært tiligere. Det må jo ende med tragedie tilslutt. Ifjor havnet jo ei ungjente(var rundt 16 tror jeg) i havnebassenget i Tromsø og holdt på å fryse ihjel.. Det var pga russen.

Nei, så lenge de oppfører seg som folk, og ikke vandaliserer å sånt, så har jeg ikke noe imot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var russ ifjor, å jeg kan ikke huske vi hadde problemer med hverken politi eller andre. Eneste var at enkelte sente oss noen kritiske blikk, og at en venninne av meg ble nektet adgang på et utested siden hun hadde russeklær på seg. Vi var ganske harmløse mot andre, og hadde ikke knuter som gikk ut over andre. Bortsett fra klassikeren med å bite en ferskis i leggen. Stakkar kjæresten til en venninne som hadde hele tre russejenter hengende fast i leggen :lol:

Jeg har litt delte meninger om russefeiring. Jeg syns det har blitt for mye fokus på russeknutene, og at de hele tiden skal overgå de som har vært tidligere. I tillegg så er det enkelte steder et helt ekstremt kjøpepress, både når det gjelder klær å andre ting. Selvsagt så bør det være noen morsomme knuter, men er det morsomt å ødelegge klærne til andre? Er det morsomt å kjøre rundt med en kidnappet ferskis med bind for øynene, for så å kjøre fra han? Tror nok ikke det :D

Og jeg skjønner ikke hvorfor det må være russeknuter som kan være skadelig for andre? Den russeknuten jeg husker best fra ifjor var da jeg og venninnene mine (7 stykker tilsammen) skrev et dikt, kjøpte en rose å ga til en vilt fremmed eldre mann på kjøpesenteret på Steinkjer (jeg fikk det ærefulle oppdrage av å gi han rosen, mens jeg satt i en handlevogn :P ),diktet ble deklarert høyt og i kor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om at russen lar deres tåpskap gå ut over andre folk. De kan styre med sitt, men ikke gå rundt og lage bråk for andre. Og jeg syns synd på bubbene på skolen. Er så glad for at jeg ikke var bubb her i byen.. Da jeg var russ var det ikke så ille krav. Det har blitt værre med årene. Men det varer ikke så lenge. Men det er flere som ødelegger mye for seg selv, uten at de har tenkt så mye igjennom det. Lar hemmningen gå over stokk og stein. kanskje flere har ligget med noen de angret på, eller en kar her på jobb som sa at han skulle drikke en kasse øl på 6 timer. Sånnt er helseskadelig. Er vel sikkert "gammel tante" nå, men det er sånn jeg syns. :lol:

Er litt gøy da, å se hvor svære forskjeller det er på russ rundt om i Norge. I Oslo er det ikke annet som gjelder, og de lager busser for flere 100 000 kroner, og tar helt av. :D Her hos oss er det bare noen som har noen folkevogner med litt reklame på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er russ i år, å ble døpt i går :o

Knutene våre er harmløse egentlig. Ingen som går noe hardt utover noen, det værste må vel være å bite en ferskis i leggen, eller ta matpakka til en ferskis. Det er de vi har som går utover "ferskisene"

Synes ikke de var så farlige.

Synes vi hadde en fin en : Dele ut russekort til barn på sykehuset i edru tilstand.

Veldig flott russeknute det da synes jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg er russ i år jeg og.. Og siden jeg er sammen med vår kjære terrorsjef, har jeg hatt en god del med knuter og sånt å gjøre.. Vi har tatt avstand fra knuter som kan skade andre, men morsomme ting so å rengjøre en fotgjengerovergang med tannbørste, eller gå på alle fire og bjeffe foran hundematen i butikken. Tåpelige, barnslige knuter- men de går i det minste ikke utover noe annet enn vår egen stolthet.

Jeg synes russefeiringen er en fin ting, men for noen blir russedressen en unnskyldning til å bare bølle, og det synes jeg mindre om! Når det gjelder alkoholknuter og trafikk-knuter bør alle være såppass oppegående som 18/19 åringer at de kan ansvar for seg selv og sine egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy **** russefolka skulle vært skutt.

Jeg hater russ, det er totalt bortkasta og de bare ødlegger for alle andre.

Drekka kan man da gjøre hele året uansett.

Sløsing med penger er det.

Noen som har dålig erfaring med russ eller?

Synes det er morsomt jeg:D gleder meg til å bli det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns russefeiringa er korslig jeg :D Ble biti i leggen av to russ. Hehe, tar ikke det så tungt. Og for noen dager siden ble jeg fotfulgt i alle friminuttene: russeknute: følge etter grunnkurs elev i alle friminuttene. Folk velger jo selv hva de går med på. Noen syns det er greit å ha sex i et tre, og andre ikke. Og dere må huske på at ikke alle russ er med på fæle ting. Det er mange flinke og ansvarsfulle ungdommer der i mengden!

Jeg gleder meg til russetia selv :P Men tror nok jeg kommer til å bli veeeldig sliten av det. Så godt det bare er over en kort periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russen er grei den, kommer ikke bort til meg da nå jeg har en ekstremt skummel svart - labrador :D

Er egentlig greit at de ikke tar kontakt :P

Men her er lista over russeknutene(vet ikke om det er alle russeknutene da)

Utrolig hva folk kan finne på, synes nå jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangen russer er flink mangen ikke. Her hvor jeg kommer fra så hadde de en grise fest som blir litt for drøy :D skal ikke nevne detaljer, men tenk dere selv da.... Mange er ute til og lage ett h**** og mangen ikke. Sånn vil det alltid være, synd at det er noen som skal ødelegge for andre da slik at russen ikke får gå i tog osv... Skulle egentlig være russ selv i år med brydde meg ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her er lista over russeknutene(vet ikke om det er alle russeknutene da)

Hehehe der var det mange kjente knuter ja :D . Nei russetia var unektelig morsom den, skulle gjerne gjort det om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er russ i år, og på skolen vår har dem vært veldig flinke til å lage russeknuter som handler om at de det går ut over skal være med på det selv, og at det er ting som er lovlig! vi har mange sånn der man skal drite ut seg selv! det syns jeg er det kuleste! har blandt annet bestilt happy meal i mcdonalds drive through i en handlevogn og grillet i hagen til en uvitende lærer! vi har også sånne knuter som fortalt over her at man skal dele ut russekort til barn på sykehuset, edru! ha seriøs samtale med en lyktestolpe i 20 min og sånne ting! vi får også knute hvis vi går gjennom hele russetida uten å ty til vold! tror reglene har blitt mildere nå enn de var for et par år siden!

det jeg syns er så ille er at politet nesten jakter på russen å venter på at de gjør noe ulovlig... hadde en person med vanlige klær gjort det samme som en russ, ville det ikke blitt slått like hardt ned på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Husker da jeg var 1. klassing og ble terrorisert av russen ved å bli sprutet på med vanngeværer/ hevet bøtter med vann på...osv.

Som om det skoleåret ikke var dritt nok allerede..

Samme skjedde andre året, irriterende.

Så ble jeg russ selv, kjøpte noen klær bare for minne sin skyld.

Var på en fest, ellers var jeg på jobb. Plaget ikke et eneste menneske, vet hvor fælt det er. Derimot ble vi plaget. Av 10 år gamle gutter med vannballonger... ikke noe gøy. Glad når det var over. Men russeturen til Hellas var gøy :icon_cry: Det var vel det eneste.

Ungdomsskolen`s russetid var stille og fredelig, 16. mai mens de andre festet var jeg på sykehuset og opererte en tann. 17. mai møtte jeg opp i bunad, lei hele russedrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...