Gå til innhold
Hundesonen.no

Nes utstillinga

LouDan

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

Hvis du tenkte på NesBYEN (Hallingdal) - så er den store doble utstillingen der den 5. og 6. August.

Susanne

Skrevet

Hei,

Hvis du tenkte på NesBYEN (Hallingdal) - så er den store doble utstillingen der den 5. og 6. August.

Susanne

*kremt* Er det forskjell på det altså? :lol: Hehe... Men den sto sikkert også i terminlista :D

Skrevet

Hei,

Ja, det er forskjell på Nes og Nesbyen - to forskjellige steder i Norge + forskjellige helger, og forskjellige arrangører, og forhåpentligvis fire forskjellige dommere..

Nes utstillingen er på Brårud Skole på Nes (Romerike?) - ca halvtimes kjøring fra Oslo. I alle fall var det der de hadde utstillingen i fjor (mulig samme sted i år).

Nesbyen er et lite sted i Hallingdal, ca 3 timer fra Oslo (mot Bergen - "sa hun som ikke har retningssans").

Nesbyen (Hallingdals-utstillingene) er nærmest et begrep i hundeverden - "alle" er der, og det er et kjempearrangement med valpeshow på fredag kveld, men ikke valper på lørdagen og søndagens utstillinger.

På Nes-utstillingen var det i alle fall i fjor valper begge dager, men ikke et så stort arrangement som Hallingdals-utstillingene (som egentlig er tre forskjellige).

Også er det normal sommer på Nes - mens det er hetebølge på Nesbyen... (I alle fall husker man de slik!)

Nesbyen har ofte varmerekord i Norge, og det er den utstillingen som har den meget tvilsomme æren av å ha flest hunder (sikkert også eiere) som får heteslag... Som en liten kuriositet til Nesbyen-utstillingene så kan man allerede på Onsdagen før se at utstillings-camperne har begynt å samle seg.. Muligens på Tirsdag også (men jeg kjenner ingen som har kommet før Onsdagen - men DA sto det allerede vogner med folk og hunder der..). DET skjer neppe på Brårud Skole på Nes... (Stakkars skoleelever i så fall - "sloss" med campingvogner på skolegården sin..)

Susanne

Skrevet

Jeg skjønte jo det (om det var noe tvil) men da var det litt lite beskrivende topic i tilfelle, den sier Nesutstillinga, og ikke Nesbyen... Men men... :rolleyes:

Skrevet

Ja, ikke sant? Nes i overskriften, og Nesbyen i teksten..

Men, men - bedre å forklare for mye, enn for lite av og til.

Susanne

Skrevet

Nesbyen kalles Nes på "folkemunne". Litt o.t Jeg har 2 tantunger som er "hallinger fra Nes" og jeg kan skrive under på at det er i overkant varmt der.Faktisk så varmt at jeg nok ikke tør å stille Loke der. :icon_redface:

Skrevet

Jeg har tenkt å ta meg en tur oppover, er jo ca 1 time herfra så..:icon_redface: hehe.. Skal i såfall stille valpen på fredagen og muligens stille Tella lørdagen, eller både lørdag og søndag..

Skrevet

Takker for svar :o Jepp :o Det var Nesbyen jeg tenkte på :icon_redface: Er det kun ei utstilling eller går det agility og lydighet der og? Har fått "slekt" der oppi, så tenkte vi kunne kombinere med en tur :o

Skrevet

det er bare utstilling der borte. Det er iallefall ikke agility der. kaaaaanskje det er LP der men jeg har aldri sett/hørt om det

Skrevet

det er bare utstilling der borte. Det er iallefall ikke agility der. kaaaaanskje det er LP der men jeg har aldri sett/hørt om det

Okei :icon_redface: Da spørs det om jeg har noen anna grunn til å komme enn å sosialisere valpen og møte kjente.. Hmm.. Kanskje vi kommer uansett :o

Skrevet

Har også planer om å reise til Nesbyen, om det ikke blir parring her i stedet på den tiden. I fjor regnet det omtrent konstant da vi var der oppe, og det var ingen fornøyelse. Men når det er varmt så er det virkelig varmt der - ja!

Skrevet

jepp det er typisk nesbyen. Enten er det 30 grader i skyggen eller så er det monsunregn :)

Så det er lurt å pakke klær for begge deler altså.. :(

Skrevet

Jeg gleder meg som en unge jeg!:):

Bortsett fra at det er samme helgen som Lost Weekend er her som jeg bor, og vi har ikke vært der før og hadde bestemt at i år skulle vi gå hele festival helgen! men men.. sånn går det! utstilling kjeme først!!

Skrevet

gleder meg masse jeg også! Vi skal få det kjempegøy! Nesbyen er årets høydepunkt uten tvil! fint vær (forhåpentligvis) masse kjent folk og maaaasse hunder...Kan det bli bedre? :)

Skrevet

gleder meg masse jeg også! Vi skal få det kjempegøy! Nesbyen er årets høydepunkt uten tvil! fint vær (forhåpentligvis) masse kjent folk og maaaasse hunder...Kan det bli bedre? :)

Hadde det vært agility der så hadde det vært bedre.. ;) Men, ja! It's heaven!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...