Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilken hunderase

barcoz123

Recommended Posts

Hei Hundejenta. Det er så veldig mange å velge mellom, selv om det ser ut til at du tenker deg en mellomstor hund som passer til agility. Hva med pelsstell? Hvis du f.eks. ikke vil jobbe med pels et par timer i uka, så har du avgrenset utvalget så mye at vi kan begynne å komme med forslag. Har noen i familien hatt hund før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal ha mest ansvaret for hunden, skal dere dele ansvaret på hele familien?

Hvor mye aktivisering kan du/dere gi i gjennomsnitt pr dag?

Er det noen instinkter dere helst vil ha/unngå (f.eks. gjeterinnstinkt)?

Vil dere ha en hund som er glad i alt og alle, eller en som er mer reservert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at vi skal kunne gi noen okey svar må du skrive litt mer!

- Hvem skal ha hovedansvaret for hunden? Jeg har selv en lillesøster på 12 år, og selv om hun er oppvokst med hund i familien, er hun altfor ung til å ha ansvaret for en hund alene. Så, har du noen eldre søsken/foreldre som skal ta hovedansvaret? Har de hatt hund før?

- Hvor mye vil dere trene/gå tur hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nevner noen raser jeg:

Norsk buhund. Den perfekte familiehund, om dere og omgivelsene tåler litt bjeffing. Den kan brukes til absolutt ALT! Sjekk www.buhund.no

islandsk fårehund.

cavalier

tja..herregud, er jo så mange raser som passer til det der :D Se hvertfall på spisshundene, mange av de virker det som passer til dere. sunne og robuste hunder er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger på Lapphundrasene (finsk, svensk lapphund og evt. lapsk vallhund?). Info om lapphund finner du på http://www.norsklapphundklubb.com/

Også må jeg nevne sheltien da, selv om den kanskje blir for liten? Mye pels men lite pelsstell :o Og mye hund i liten forpakning :icon_redface:

Mange å velge i fremdeles altså. For info om sheltien: http://www.nssk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi endte opp med australsk kelpie

Det er en brukshund bare så du vet det :( Den kan ikke bare fungere som en familie hund..

Edit: JeanetteH har denne rasen. Du kan sikkert spørre henne om råd.

Selv har jeg Australsk kelpie/border collie blanding. Hun er ikke nedpå ett sekund. Så du må vite hva du går til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi skal bruke den til Agility og kløv og litt forsjellige ting

Må bare si det... Jeg trener bruks, ag, lp mange ganger i uken pluss at min hund får ca 2-3 timer med tur hver dag. Uansett hvor mye jeg prøver å slite henne ut, så får jeg det ikke til. Skal dere ha en familie hund vil jeg på det sterkeste råde dere om en annen rase/blanding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

vi skal få en som er blanding av australsk kelpie og border collie

Hei

Bare lurte på om det var Working Kelpie eller Australsk Kelpie blandingen var. Har du kjøpt den i Norge så er det antaglivis en Working Kelpie blanding du har fått. :)

Blir litt nysgjerrig, vet du hva mor/far som er Kelpie heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er kjøpt i norge, jeg vet ikke ka moren eller faren heter og jeg vet ikke hvem som er kelpie, men han er balanding av austalsk kelpie den vi har fått og han er en voksen hund på 4 år=)

har ett bilde av han du kan få se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

den er kjøpt i norge, jeg vet ikke ka moren eller faren heter og jeg vet ikke hvem som er kelpie, men han er balanding av austalsk kelpie den vi har fått og han er en voksen hund på 4 år=)

har ett bilde av han du kan få se

Takk for bilde. :icon_redface:

Det er nok en Working Kelpie blanding du har fått og ikke en Australsk Kelpie. Om du vil vite mer om rasen du har fått deg så har jeg noen linker til deg her:

Norsk Working Kelpie Klub

Svensk Working Kelpie Klub

Norsk Sau og Geit

Lykke til med hunden :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei jeg hadde jo ikke det, men nå er hun et familiemedlem og har vært det i 3 år, så å sende henne tilbake er uaktuelt. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
    • Hei,  Jeg har en 3 år gammel malteser på for. Jeg betalte 5k da jeg fikk henne, men signerte fortsatt en vanlig forvert avtale. Hun skal ifølge avtalen få 2 kull. Det ble spesifisert da jeg fikk henne at hun skulle avles med andre registrerte maltesere.  Oppdretter bestemmer seg i stedet for å få et blandings kull og lage maltipoo på første kull. Jeg likte det ikke, men orket ikke å lage noe styr av det. I oktober hadde hun første løpetid etter kull nr 1. Det er nå ca 6 mnd siden og jeg har fulgt med for å sjekke om hun får løpetid.  I dag fikk jeg melding av oppdretter hvor hun truer med å ta henne tilbake fordi jeg ikke har sagt ifra om løpetid, men hun har jo ikke hatt løpetid enda. Hun mener maltesere har løpetid hver 4. Mnd? Dette høres ikke riktig ut. Jeg ble veldig satt ut siden jeg alltid har gitt beskjed ved løpetid tidligere. Mitt spørsmål er hvilke rettigheter har jeg? Jeg har jo betalt en viss sum for hunden. Jeg har fulgt kontrakten, og kan dokumentere at oppdretter har brutt kontrakten. Kontrakten spesifiserer at hun må følge nkk sine retningslinjer for avl, og de åpner ikke for blandingsavl. Hun sa hun er i sin fulle rett til å blande raser så hun er åpen på at hun vil bryte kontrakten nå og.  Jeg vil egentlig bare bli ferdig med dette og hadde planer om å si ifra ved løpetid som sikkert kommer nå straks, men nå føler jeg meg ikke trygg på dem overhodet.    Edit: jeg har hatt hunden i 3 år og er absolutt ikke interessert i å heve kjøpet. Jeg ønsker egentlig kun at de skal forholde seg til kontrakten, og ikke true meg med å hente henne når jeg alltid har fulgt kontrakten. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...