Gå til innhold
Hundesonen.no

Halting

Recommended Posts

Skrevet

Shetland Sheepdogen min på snart 2 år begynner lett å halte.

Det kan være at vi hærjer rundt på bakken, at han leker med andre hunder osv...

Jeg synes at dette virker litt skummelt, det har vært slik en stund nå.

Ingen av hundevennene hans begynner å halte(ikke så lett ihvertfall).

Har snakket med en venninne og hun sa at det kan være symptomer på Hofteledds Dysplasi(HD).

Er dette sannt?

hadde vært innmari kjedelig å få HD på han da jeg ser for meg en fremtid i Agility klasse 3(om ikke landslaget) :)

Noen som vet noe eller som har erfart noe lignende?

Skrevet

hei

Jeg har selv en hund på 5 som for ikke så lenge siden begynte å halte, va først hos dyrlegen å fikk smertestillende i håp om det kun var noe som hadde komt tilfeldig. Men det gikk dessverre ikke over å jeg gikk da igjen og fikk tatt røntgen av han. Det viste seg da at han hadde forkalkning i begge albuene. Noe som gjør at han vil mer eller mindre allti halte fra tid til annen. Men viss han er ekstra aktiv eller vi har gått for lang tur kommer det med en gang.

Ville derfor ha tatt kontakt med dyrlege og fått hunden røntgen viss det ikke går over. Viss det er bak han halter, er det dessverre ofte hd :)

Mariann

Skrevet

Det trenger ikke nødvendigvis være HD. Vet ikke hvordan det er med sheltiene, men på små raser er som regel patellaluxasjon (løs kneskål) et vanligere problem enn HD. Men det finnes selvfølgelig unntak. Det kan sikkert også være hundre andre muligheter. Det beste er å ta han med til dyrlegen å få det undersøkt.

Den ene hunden min begynte å hinke litt på det ene bakbeinet i høst. Det ble gradivs værre og etterhvert fikk vi konstatert at han hadde en korsbåndskade. Nå har han tatt det rolig i flere måneder og det ser ut som om det begynner å bli bedre. Håper at han slipper å operere og at vi kan gå lange turer igjen snart.

Håper også at du finner ut av hva som feiler hunden din, og at det er noe som er enkelt å fikse på :)

Skrevet

Må bare skyte inn her at halting også kan være HELT harmløst.

Har slitt litt med halting på Mala, men det er bare en liten strekk.

Så ikke tenk det værste :)

Skrevet

Må bare skyte inn her at halting også kan være HELT harmløst.

Har slitt litt med halting på Mala, men det er bare en liten strekk.

Så ikke tenk det værste ;)

Ok!

Takk for alle svar!

Begynte å bli ganske bekymret nå :)

:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...