Gå til innhold
Hundesonen.no

Halting


Recommended Posts

Shetland Sheepdogen min på snart 2 år begynner lett å halte.

Det kan være at vi hærjer rundt på bakken, at han leker med andre hunder osv...

Jeg synes at dette virker litt skummelt, det har vært slik en stund nå.

Ingen av hundevennene hans begynner å halte(ikke så lett ihvertfall).

Har snakket med en venninne og hun sa at det kan være symptomer på Hofteledds Dysplasi(HD).

Er dette sannt?

hadde vært innmari kjedelig å få HD på han da jeg ser for meg en fremtid i Agility klasse 3(om ikke landslaget) :)

Noen som vet noe eller som har erfart noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har selv en hund på 5 som for ikke så lenge siden begynte å halte, va først hos dyrlegen å fikk smertestillende i håp om det kun var noe som hadde komt tilfeldig. Men det gikk dessverre ikke over å jeg gikk da igjen og fikk tatt røntgen av han. Det viste seg da at han hadde forkalkning i begge albuene. Noe som gjør at han vil mer eller mindre allti halte fra tid til annen. Men viss han er ekstra aktiv eller vi har gått for lang tur kommer det med en gang.

Ville derfor ha tatt kontakt med dyrlege og fått hunden røntgen viss det ikke går over. Viss det er bak han halter, er det dessverre ofte hd :)

Mariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis være HD. Vet ikke hvordan det er med sheltiene, men på små raser er som regel patellaluxasjon (løs kneskål) et vanligere problem enn HD. Men det finnes selvfølgelig unntak. Det kan sikkert også være hundre andre muligheter. Det beste er å ta han med til dyrlegen å få det undersøkt.

Den ene hunden min begynte å hinke litt på det ene bakbeinet i høst. Det ble gradivs værre og etterhvert fikk vi konstatert at han hadde en korsbåndskade. Nå har han tatt det rolig i flere måneder og det ser ut som om det begynner å bli bedre. Håper at han slipper å operere og at vi kan gå lange turer igjen snart.

Håper også at du finner ut av hva som feiler hunden din, og at det er noe som er enkelt å fikse på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...