Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken mark kur bruker du?


Recommended Posts

Bruker noen ganger panacur noen ganger får de bathmint(eller hvordan det nå skrives) og andre gangen får de drontal.

synes det er greit å bytte litt av og til da jeg leste ett eller annet sted at makken kan som lusen faktisk bli imun mot kuren som gis for å bli kvitt dem. her får de 2 ganger i året og har vi valper i hus så får dem sammen med valpene også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter sånn at når denne pakken med Panacur er oppbrukt (den holder for to ganger) så bruker jeg pasta Bathmint en gang også bruker jeg Panacur to ganger igjen. En gang i året får hun også den pakken med en tabl (husker ikke hva den heter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hva merket det er jeg bruker ;) men det er en kul og hvit pakning hverfall. Det brukes tube-pasta her og Gizmo syntest det smaker nammenam ;)

Det tror jeg er Bathmint(hvis jeg husker rett) ;) .

Jeg bruker bathmint. Tror jeg skal skrifte sort denne gangen :P Bruker dere "pasta" eller tabelett på deres hunder?

Pasta gir jeg til valper men de voksne får somregel tabeletter(Tinka digger jo pastaen da så når valpene får så får hun også).

*Moderert på grunn av dobbelposting* Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg var hos dyrlegen for noen dager siden, og etterspurte ormekur. Da svarte hun at jeg absolutt ikke burde ta ormekur forebyggende lenger, KUN ta det om jeg så mark i avføringen. Dette husker jeg også at det var snakk om i fjor.

Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, men jeg gir ikke forebyggende lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt enten Drontal eller Panacur. Banminth har jeg gitt en gang og da nektet hunden min å spise den opp, det ble litt av noe griseri. Men nå tror jeg at jeg kommer til å droppe ormekur 2 ganger i året, og heller ta med avføringsprøver til vetten. Det koster omtrent like mye å få analysert en avføringsprøve som å kjøpe ormekur (har til og med fått gratis analyse!), og så slipper jeg å utsette den sensitive magen hans for enda mer stress. I Danmark må man få resept på ormekur, fordi markene i enkelte byer/områder (Køben?) var blitt immune mot enkelte typer markkur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos dyrlegen for noen dager siden, og etterspurte ormekur. Da svarte hun at jeg absolutt ikke burde ta ormekur forebyggende lenger, KUN ta det om jeg så mark i avføringen. Dette husker jeg også at det var snakk om i fjor.

Hvorfor er jeg ikke helt sikker på, men jeg gir ikke forebyggende lenger.

Oi, den var ny? Vil gjerne vite hvorfor.. Mine er mitt i en kur med Panacur nå... Bytter på den og Banminth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den var ny? Vil gjerne vite hvorfor.. Mine er mitt i en kur med Panacur nå... Bytter på den og Banminth.

Fordi at innvollsparasitter blir immune mot kurene ;)

Jeg har slutta å gi rutinemessig, og gir bare om jeg mistenker at de har orm.. Hva jeg gir, kommer litt an på, men foretrekker drontal som bare skal gis en gang så sant du ikke ser det er orm i avføringa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var interesant, Ask har aldri fått markur før (to år nå ;) ) men tenkte jeg skulle kjøpe og gi han en kur som forebygging hvertfall, men har aldri sett mark i avføringen, så da trenger jeg kanskje ikke kjøpe for å forebygge heller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er mange som bytter FRA panacur. Hadde tenkt og bruke den, så er interesert i å vite hvorfor dere bytter..

Jeg bytter fra panacu for å få variasjon. Man bør bytte mellom to merker ormekurer jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...