Gå til innhold
Hundesonen.no

Syns hunder lukt kan være ekkelt?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg lurer på om hunder kan føle at liggeplassen deres er for skitten? Altså hvis du feks i buret, eller i kurven har en dyne med dynetrekk på, og så ligger hunden din der ofte. Tror dere at hunden syns at plassen er blitt for skitten, og så ikke vil ligge der? Altså skjønner jo det hvis hunden tisser, spyr, bæsjer etc på plassen, men bare hvis det har gått en måned og vel så det feks. siden sist du skifta dynetrekket, og det lukter ganske mye hund der, og mye hår og sand og skitt.. Eller er ikke hunder som oss og bryr seg så mye om det? At jo mer hund det lukter, jo bedre er det? Eller noe sånnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om hunder kan føle at liggeplassen deres er for skitten? Altså hvis du feks i buret, eller i kurven har en dyne med dynetrekk på, og så ligger hunden din der ofte. Tror dere at hunden syns at plassen er blitt for skitten, og så ikke vil ligge der? Altså skjønner jo det hvis hunden tisser, spyr, bæsjer etc på plassen, men bare hvis det har gått en måned og vel så det feks. siden sist du skifta dynetrekket, og det lukter ganske mye hund der, og mye hår og sand og skitt.. Eller er ikke hunder som oss og bryr seg så mye om det? At jo mer hund det lukter, jo bedre er det? Eller noe sånnt?

Jeg vet ikke helt, men har inntrykk at hvis man ser bort fra avføring eller oppkast, så synes bikkjene at jo mer lukt, jo bedre. Vel og merke sålenge det er naturlige lukter. Legger jeg en ren t-skjorte og en svett treningst-skjorte, så velger bikkjene alltid den siste. Man kan gjerne si at det er fordi hunden kjenner lukta mi, men om jeg har en fremmed hund her, så velger den også den svette skjorta. Samme med hundepledd - har jeg ett som er full av hundelukt og ett som er nyvaska, så blir det første valgt.

Har mer inntrykk at de hater unaturlige lukter, som vaskemiddel/skyllemiddel m/parfyme etc. Disse luktene vi ofte liker, blir for sterke for en sart hundenese.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord skifter vi på dynetrekket, vasker pleddene til hunden for vår egen del da og ikke for hunden. For tenkte sist i kveld: det er jo lenge siden jeg har skiftet på dyna i buret, tro om hunden syns det er ekkelt å ligge der? Lukter mye hund, mye hår og sand der.. kanskje hun stortrives? Og jeg kan legge meg med god samvittighet ikveld, siden jeg ikke gadd å vaske noe hundeting denne helgen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shira viser ganske klart å tydelig at nå er det på tide å skifte på sengen hennes... Hun legger seg demonstrativt på gulvet, og unngår sengen. Og hun hater å ligge på gulvet.

Om dette skyldes lukt eller andre ting vet jeg ikke. Men jeg hadde ei rottweilertispe som var på samme måten. Når det var lenge siden senga ble skiftet på, holdt hun seg unna.

Sånne ting er nok ganske individuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja såpass ja.. Ja da er det vel store forskjeller ute å går.. Foreløpig ligger min i buret, så da er det vel ikke såååå ille. hehe. Men arti å høre at det er forkjell! Fisefine hunder! ;) Må vel uansett vaske noen pledd snart. sukke.. jeg som sliter med å vaske mine egene klær.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Box er overhodet ikke fornøyd når jeg vasker pleddene hans :barfy: Da demonstrerer han med å lukte på pleddene og sende meg DE blikkene :P Etterpå så ruller han seg godt rundt i pleddene og gnikker lukta sin inn i de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg vasker pleddene demmes,så ruller de seg inn og styrer noe verre..sånn er alle tre..Maggi elsker jo skitne sokker,får hun muligheten så sniker hun seg inn på badet i skittentøyskurva og tar en skitten sokk,rene bryr hun seg ikke om hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er definitivt lukter hunder misliker. Ofte er lukt"smaken" helt forskjellig fra vår. Urin, avføring, svette o.l er skikkelige god-lukter (mye informasjon) mens parfyme, eksos, røyk oa er dufter de helst unngår.

Men selvførgelig: På soveplassen vil de helst ikke ha noen av de ovennevnte lukter, men en ren og komfortabel seng innlemmet i deres egen, trygge lukt (eller matmors/fars duft)

Det er derfor vi som oppdrettere (iallefall de fleste) sender med valpene en liten teppebit med litt gode og kjente lukter, slik at de har noe kjent og trygt å forholde seg til på et nytt og ukjent sted med fremmede og rare lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt lukter hunder misliker. Ofte er lukt"smaken" helt forskjellig fra vår. Urin, avføring, svette o.l er skikkelige god-lukter (mye informasjon) mens parfyme, eksos, røyk oa er dufter de helst unngår.

Men selvførgelig: På soveplassen vil de helst ikke ha noen av de ovennevnte lukter, men en ren og komfortabel seng innlemmet i deres egen, trygge lukt (eller matmors/fars duft)

Det er derfor vi som oppdrettere (iallefall de fleste) sender med valpene en liten teppebit med litt gode og kjente lukter, slik at de har noe kjent og trygt å forholde seg til på et nytt og ukjent sted med fremmede og rare lukter.

Da vi kjøpte vår hund som valp spurte oppdretteren om vi ville at teppet vi hadde kjøpt på forhånd skulle ligge inne sammen med moren og valpene slik at vår hund fortsatt ville ha kjente lukter når han kom til oss. Dette gjorde vi, og det var tydelig at teppet var litt tryggere å ligge på. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg vasker pleddene demmes,så ruller de seg inn og styrer noe verre..sånn er alle tre..Maggi elsker jo skitne sokker,får hun muligheten så sniker hun seg inn på badet i skittentøyskurva og tar en skitten sokk,rene bryr hun seg ikke om hehe..

Sokker er nå en sak. Frøkna mi klatrer opp i skittentøyskurva etter trusene mine hun............. <_<

Når det er sagt så tar hun rene hvis hun ikke finner brukte da hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt lukter hunder misliker. Ofte er lukt"smaken" helt forskjellig fra vår. Urin, avføring, svette o.l er skikkelige god-lukter (mye informasjon) mens parfyme, eksos, røyk oa er dufter de helst unngår.

Men selvførgelig: På soveplassen vil de helst ikke ha noen av de ovennevnte lukter, men en ren og komfortabel seng innlemmet i deres egen, trygge lukt (eller matmors/fars duft)

Det er derfor vi som oppdrettere (iallefall de fleste) sender med valpene en liten teppebit med litt gode og kjente lukter, slik at de har noe kjent og trygt å forholde seg til på et nytt og ukjent sted med fremmede og rare lukter.

Det fikk jeg da jeg fikk min hund + noen leker. Det er veldig smart, og det skal jeg også gjøre når jeg blir oppdretter ;)

Rambo ligger i sengen min han (Skulle liksom ikke bli sånn, men sånn ble det, og både jeg og Rambo trives med det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...