Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefales det å gå kurs med hunden?

Artemis

Recommended Posts

Vi har jo akkurat fått en irsk setter valp født i begynnelsen av februar. Det jeg lurer på nå er om jeg kanskje skal gå på valpekurs osv. med ham. Litt for moro skyld(for det er vel gøy?), og så selvsagt for treningens del da, og selvfølgelig for sosialiseringens skyld... Men er det "vits" i? De to siste hundene vi har hatt har ikke deltatt på noe kurs(gordon og irsk setter) og det har gått fint, familien min har jo hatt en del hunder etter hvert. Tror vel egentlig at foreldrene mine ikke mener at det er noe poeng i å delta på noe sånt, men jeg har jo gjerne lyst til å få god kontakt med valpen min og kanskje få ham litt bedre lydighetstrent enn eldste mann. Litt dumt er det jo å tenkte at jeg kanskje flytter ut om 1-2 års tid så han blir jo først og fremst familiehund/turkamerat i fremtiden og ingen agilitystjerne(dessuten er vel kanskje ikke hunderasen det beste agilityemnet da for så vidt ;) ) Dessuten er jeg redd for å ikke få tid til dette kurset hver uke(er mye som skjer fremover og er greit å være fleksibel ;) ).

Hva synes dere her om slike kurs? Er det en nødvendighet å gå valpe/unghundkurs? Har noen her vært på kurs hos Fjellanger hundeskole? Var det en positiv opplevelse? Var nemlig inne og så på nettsiden deres...

Ble kanskje rotete dette her, men lurer altså litt på om jeg skal begynne å gå litt kurs med hunden min og derfor vil jeg gjerne høre om andres erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns det er en flott ting å dra på valpekurs. Man får igjen for det senere! Uansett om hunden "bare" (;)) blir en familiehund om et par år, så klarer du kanskje å legge et fint grunnlag ved å trene mens den er ung. Alle hunder har godt av å komme seg ut og treffe andre, selv om det nok ikke er noen nødvendighet.

Jeg er hvertfall veldig glad for at jeg var på valpekurs, og det var en positiv opplevelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått på valpekurs med min hund, men jeg vil nok gjøre det med min neste hund...For det er knallgod sosialisering for valpen, pluss at de på kurset kan hjelpe deg med hvordan du skal trene akkurat DIN valp. (hunder er forskjellige vet du ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste med valpekurset var at Pippin fikk møte andre hunder og ikke minst andre mennesker. Det blir ikke helt det samme å sosialisere valpen på venner og slektninger, de har kanskje ikke tid til å hilse på valpen om og om igjen helt til den hilser uten å hoppe opp... Jeg synes også det var veldig lærerikt å høre hva instruktørene (som var utrolig flinke!) hadde å si om forholdet mellom meg og Pippin når vi trente, de hadde masse tips, gode råd, ris og ikke minst ros! Og Pippin elsket å være på valpekurs! Så mange kule kompiser på en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg på lurs det er det beste du kan gjøre. om du vil unngå en del problemer osv. ;) Når er jo du erfaren med hund og trening, så det er kanskje ikke like viktig at du går kurs som en førstegangseier, men jeg ville hvertfall dradd på kurs, mest for sosialiseringens skyld ;)

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke dro på valpekurs..det ville antagelig spart oss for såå mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nær sagt : ingen ting er nødvendig , men hvorfor ikke ? Du får bedre kontakt med hunden, får kanskje inspirasjon til å drive med noe, Lp, spor..?Gøy når en gjør noe sammen..

og en lærer noe om seg selv også..

En gang i fremtiden skal jeg på kurs med en ny framtidig hund også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke noe i mot å gå på valpe kurs da men vi har litt merkelige dager så jeg kan ikke binde meg hver tirsdag f.eks å hunden har knall godt av det! går av og til på miljøtrening å det er knall kjekkt å det kan du komme å gå på når du vill å ikke dyrt heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
    • Ja, jeg har vært inne på tanken om medisinering kunne vært noe, for som du sier er det ikke noe poeng i å trene en hund som er så stresset at den ikke er mottakelig for læring. Min forrige hund var så lydsensitiv som det var mulig å bli, så hun gikk på angstdempende en periode for å få henne såpass ned at det var mulig å trene på (ikke at vi noen gang kom i mål med det da, hun ble døv før den tid...) Men det er heldigvis ikke angst med denne hunden, hun er bare skyhøyt i stress og tipper over bare av å se en fugl liksom...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...