Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie i narkose


Recommended Posts

Er det mer riskiko med aussie enn med andre raser da? ;) kanskje du kan spørre div. aussie eiere om de vet noe etter HD røntgen med narkose?

Ja, det er visst det. Det har med genetikk å gjøre, og derfor er jeg veldig interessert i å vite hva/hvorfor :unsure: Har hørt at de fleste lar være å legge aussien sin i narkose når hunden røntges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med narkose har jeg hørt rykter om, men vet ikke noe om det... Eneste jeg vet er at det er skummelt uansett hvilken hund man legger i narkose, holdt på å miste huskyen min 2ganger under narkose (ante ikke noe første gangen..). Og alaska husky er en relativ frisk "sort" som i følge veterinærene "tåler alt".

Ex.spot er ikke noe farligere (i følge mange veterinærer) å gi aussier enn andre hunder, min har fått det og jeg vet om mange andre også som har fått det uten problemer. Det som er farlig er å gi ivomec. Hvis en ønsker å kunne gi hunden dette burde en dna teste hundene for å finne ut om de har MDR1 mutant eller ikke mutant.

Noen relevante linker:

Problem Drugs and Potentional Problem Drugs

A DNA test for Multidrug Resistance (MDR1).

Ellers har vi hatt en diskusjon om dette på aussieforumet, står ikke så mye "fornuftig", men litt;)

Har selv planer om å dna teste Lyng. Vet at i hvertfall en av veterinærklinkikkene her kan utføre denne testen, uten at det koster avskrekkende mye penger.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bruker man ivomec? har hørt om det, men kan ikke huske i hvilke sammenheng det brukes.

Man bruker det mot mygg, knott, flott, orm og andre (stygge) udyr.. hehe:) Er et middel man gir innvendig (oralt eller med sprøyte). Nå er ivomec egentlig ikke beregnet på hund, men blir ofte brukt og er et veldig effektivt middel. I fjor sommer var det veldig mye mygg og knott hjemme, og huskyen var bare 1min utenfor døra så var hun oppspist i buken..det rant blod... Da hadde hun fått ex.spot. Så fikk hun ivomec hos veterinæren, og i løpet av de neste 2mnd fikk hun ikke et eneste myggstikk:)

Nå er jo ex.spot, ivomec og andre lusemiddel fryktelig sterke saker og burde kun gies når det virkelig er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det samme med Sheltie og Collie også? At man skal være veldig forsiktig med narkosen?

Hvertfall minner vi vår veterinær på det hver gang noen av våre må i narkose og da sier han "Ja, jeg husker det" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bruker man ivomec? har hørt om det, men kan ikke huske i hvilke sammenheng det brukes.

Ivomec brukes bla. mot reveskabb. Mener det tar det meste av parasitter, både innvortes og utvortes.

I butikken jeg jobbet brukte vetrinæren det på marsvin, som lett får hudparasitter! (selvsagt om det var påvist parasitter)

Begge mine fikk det engang etter de hadde vært i kontakt med en hund som hadde reveskabb.

De hadde ingen reaksjon. Fikk også beskjed av vetrinæren om at det ALDRI skulle brukes på Collie av noe slag og Settere! ...pluss alle som var mikser av disse raser.

Den vetrinæren som jeg kjenner og kan endel om det er Nils Reither (han som vaksinerte pingvinene på Akvariet tidliger i uken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm stoppa og puste da han ble HD røntget.

Men får ikke alle hunder bare beroligende ved HD røntgen? Eneste gangene jeg har vært borti narkose, er operasjoner...

De får bare beroligende mener jeg.. men såpass at de er heeeeelt i ro. Jeg holdt på å miste huskyen min da hun ble HD/AD røntget, sluttet å puste lenge, og huff... det var et styr med å få henne til å puste normalt (dyrepleieren ble redd, jeg var vettskremt, vetten var nervøs...), og til slutt ble bildene tatt mens hun var nesten helt våken, bare litt "full". Fikk vite i ettertid at de hadde holdt på å miste henne noen ganger under sterilisasjonen også...:S Fikk beskjed om at hun ikke burde settes i narkose eller få så sterkt beroligende middel hvis det ikke er absolutt nødvendig. Så langt bak som jeg har kontroll på (9 ledd) er det ikke annet enn siberian husky og en liten tipp tipp tippoldemor som var 1/4 setter...

Skal HD/AD røntge aussien min også.. Han skal brukes aktivt og det er jo ikke andre måter å få sjekket HD/AD på. Nå har jo de andre vennene mine med aussie røntget sine uten problemer, så da ser jeg positivt på den tingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:barfy: Jeg hadde virkelig ingen aning om at det var noen raser som reagerte anderledes enn andre ved narkose etc? Bc blandingen min fikk da narkose ved røntgen minns jeg og huske og ingen nevnte noe der? Enda en god grunn til å vite hva som ligger i linjene til hunden din.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vet i allefall at min aussie tåler bedøvelsesmiddel (sånn neddoping ved røntgen). Lyng fikk noe i halsen på tur i dag og begynte å hikste etter pusten, ett øyeblikk trodde jeg han skulle kveles uten at jeg kunne gjøre noe :( Heldigvis pustet han litt mer normalt, men fryktelig tungt etter noe som kjentes som en evighet... Fikk ham til veterinæren hvor han måtte dopes ned for å sjekke luftveiene og få fotografert lungene. Samme middelet som de bruker ved røntgen av HD/AD og annet. Han hadde noen pustestopp under veis, men det er helt normalt at de kan ta seg noen pauser så lenge det ikke drar ut. Så jeg gruer meg ikke til jeg skal sjekke hoftene og albuene på ham..

Det gikk forøvrig noenlunde greit.. (u)heldigvis fant de ikke noe.. Hverken i halsen eller på røntgen.. Hadde det vært noe nedi der så hadde det jo bare vært å plukket det ut.. Nå er det i allefall ingen ting som kan ha skadet lungene hans! Han var hoven og rød i halsen, så noe har vært der i følge veterinæren..Men han trodde at det kunne ha kommet opp "av seg selv" når Lyng begynte å gulpe (kvalm).. så nå er det bare å ta det med ro noen dager å følge med.. Han ligger her halvdopet, men puster noenlunde normalt nå (peser litt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...