Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshund


Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav

I forbindelse med at jeg pusler litt med hjemmesida mi er jeg intressert i kommentarer vedrørende begrepet "brukshund". Hva er en "brukshund" og hvilke kvaliteter bør en slik hund ha. Hvilke disipliner mener dere normalt inngår i "brukshundarbeid"?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukshund er en hund med motor og arbeidslyst. kvaliteter den bør ha er bla. at den bør være oppvakt og våken.

Og disiplin, i utgangspunktet bør man ha så pass lydighet på hunden at man "kontrollerer" den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
En brukshund er en hund med motor og arbeidslyst. kvaliteter den bør ha er bla. at den bør være oppvakt og våken. Og disiplin, i utgangspunktet bør man ha så pass lydighet på hunden at man "kontrollerer" den.
Hvordan vil du forklare "motor" for en som er ukjent med begrepet? M h t "disipliner" mener jeg hvilke "arbeidsområder" som man normalt vil se for seg som naturlige for en brukshund, f. eks. redningshund. Kan man f eks definere Lydighetsprøver som et moment under disipliner for en brukshund. Er IPO/RIK relatert til brukshunddisipliner eller er det et avlsverktøy?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med mye motor er for meg en hund som er aktiv og "med" hele tiden, klar til å jobbe og trene, og den syns det er morro. Men selv om den har motor betyr det ikke at den er lettstresset.

Vanskelig å forklare, enkelte ord er selvsagte oppe i hodet mitt, men skriftlig, ikke sjans ;)

Når jeg tenker på brukshund tenker jeg på spor (og rundering?) hvertfall. Jakt også kanskje? Mulig det er helt fjerne svar, men det dukker hvertfall opp i mitt hode.

En brukshund bør ha et godt hode (altså ikke bli lett negativt stresset/skremt av ting), og vilje til å trene og synes at det er morsomt. Vanskelig å gjøre en god brukshund ut av en lat sofapute som trives med å ligge hele dagen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er "drifter"? ;)

--

Per Olav

Nja, nå tror jeg du bare "fisker" her... men ok, en hund har bla. drifter til jakt, (og der får du sporarbeid som er bruks )

Men for å få dei beste svarene på dette så vil eg anbefale deg å snakke med Runar Ness. :P

Skal innrømme at eg er "litt rusten" i dette, men har mine bøker liggende her en plass... Har hatt to hunder som jeg brukte som brukshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Nja, nå tror jeg du bare "fisker" her... men ok, en hund har bla. drifter til jakt, (og der får du sporarbeid som er bruks )

Men for å få dei beste svarene på dette så vil eg anbefale deg å snakke med Runar Ness. ;)

Skal innrømme at eg er "litt rusten" i dette, men har mine bøker liggende her en plass... Har hatt to hunder som jeg brukte som brukshunder.

Fisking, å nei da :P spørsmålet er hvordan forklarer man enkelt og greit termer som er vanlig for bruksinteresserte for folk som har minimal eller er helt uten kunnskap om brukshundarbeid eller hund for den saks skyld.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Brukshund" for meg er en hund som trener/konkurrerer i spor, rundering eller rapport. Under "brukshundarbeid" sorterer jeg disiplinene spor, rundering og rapport. Kvaliteter en slik hund bør ha (for meg) er lekelyst, god avreagering og lite redsler (ingen helst da!).

Hunder som trener/konkurrerer lydighet kaller jeg "lydighetshunder" og tilsvarende kaller jeg hunder "agilityhunder", "jakthunder", "trekkhunder" "ettersøkshunder" og til og med "ipohunder".

Dette er da min (lille enkle) verden..

For hvis man skulle sett stort på det så kan jo alle hunder som blir brukt til noe kunne kalles "brukshunder"? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

"Brukshund" for meg er en hund som trener/konkurrerer i spor, rundering eller rapport. Under "brukshundarbeid" sorterer jeg disiplinene spor, rundering og rapport. Kvaliteter en slik hund bør ha (for meg) er lekelyst, god avreagering og lite redsler (ingen helst da!).

Hunder som trener/konkurrerer lydighet kaller jeg "lydighetshunder" og tilsvarende kaller jeg hunder "agilityhunder", "jakthunder", "trekkhunder" "ettersøkshunder" og til og med "ipohunder".

Dette er da min (lille enkle) verden..

For hvis man skulle sett stort på det så kan jo alle hunder som blir brukt til noe kunne kalles "brukshunder"? :P

Takk skal du ha ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg sitter og skriver dette ser jeg at LBL har oppsummert alt det jeg ville si på en mye kortere og bedre måte enn jeg har greid. Men jeg sender innlegget allikevel, så får du lese det om du gidder.

En brukshund kan vel være to ting, enten en hund som brukes til brukskonkurranser etter NBF-programmet, eller en hund som brukes til "noe". Dette "noe" kan da være alt fra diverse konkurranser, til gjeting, jakt eller å trekke minstebarnet i pulk, for eksempel. Så hvilke disipliner som inngår og hva som kreves avhenger jo av hva du mener med brukshund i det du skriver. Du får kanskje bedre svar hvis du presiserer litt mer hva du ønsker å skrive om?

Uansett type bruk må hunden være ganske aktiv og ha god arbeidslyst (dette er vel begreper som de fleste kan skjønne?). Den bør være glad i mat og/eller glad i å leke, slik at den er lett å belønne. Det er riktignok mulig å lære hunden å like å leke, men det er jo hakket enklere om den har godt med lekelyst fra før. Kroppen bør være funksjonelt bygd i forhold til type bruk. For enkelte typer bruk (bl.a. redning og "NBF-bruks") er det en fordel om hunden er sosial i forhold til mennesker. Hm... det er sikkert flere ting som kreves/er en fordel også, men dette var det jeg kom på i farta.

Hvilke disipliner som inngår avhenger jo av definisjonen da... Hvis det er konkurranseformen bruks i henhold til Norsk Brukshundsports Forbunds program du skal skrive om, ville jeg ha skrevet noe slik:

En brukshundkonkurranse består av en lydighetsdel, feltsøk (evt budføring i klasse D da, men du trenger kanskje ikke å gå så i detalj) og enten spor eller rundering etter eget ønske. Lydighetsdelen inneholder ulike øvelser avhengig av hvilken klasse man er kommet i. Et feltsøk består i at hunden skal søke gjennom et område på 50 x 50 meter hvor det er lagt ut fire (fem?) gjenstander på størrelse med en hanske. Disse skal hunden plukke opp og avlevere til fører." Spor sier seg vel selv vil jeg tro? Rundering innebærer at hunden gjennomsøker et større skogområde etter et bestemt mønster og prøver å finne mennesker som har gjemt seg."

Eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--] En brukshund kan vel være to ting, enten en hund som brukes til brukskonkurranser etter NBF-programmet, eller en hund som brukes til "noe". Dette "noe" kan da være alt fra diverse konkurranser, til gjeting, jakt eller å trekke minstebarnet i pulk, for eksempel. Så hvilke disipliner som inngår og hva som kreves avhenger jo av hva du mener med brukshund i det du skriver. Du får kanskje bedre svar hvis du presiserer litt mer hva du ønsker å skrive om?Eller noe sånt...[--]
Noe sånt kanskje ;) Jeg har en rase som er definert som brukshund og deltar i de fleste bruksrelaterte aktiviteter såvel som at den er en familiehund og deltar i aktiviteter som en familie måtte finne for godt å engasjere seg i. For å illustrere: Redningshund vinter og sommer, lydighet, agility, IPO/RIK og trekkhundaktiviteter må vel regnes som sport/samfunnsnyttige oppgaver, på den andre siden familieaktiviteter som slede/pulk, vogn, kløv osv. Hensikten min var å veldig kort beskrive disse aktivitetene for folk som dumper innom hjemmesida, og legge inn noen illustrerte artikler fra folk som med egne ord forteller om sine opplevelser i forbindelse med dette, - men først må begrepene på plass slik at "mine" besøkende kan sortere ut det de mener er interessant.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukshunder er etter mitt syn et vidt begrep, som noen feilaktig tror kun handler om hunder som konkurrerer på høyt nivå eller er polititjeneste hunder eller lignende.

Brukhund er så mye,, kan læres opp til følgende for eksempel: Følge spor etter et menneske eller hjortedyr ... søk finne gjenstander eller mennesker osv. osv.

Konkurransegrener NBF IPo --- Annen form for bruksområder, trekkhund kløvhund man har jakthunder,

Egentlig kan du si at ordet "brukshund" er et samlebegrep over flere bruksområder for hund.

De er de genetiske forutsetninger som at hunder er flokkdyr er sosiale nok og har evne til samarbeid jaktlyst bli motivert nok til å utføre oppgaven , søke etter en figurant for å få beløning og forsvarlyst varsle når noen kommer inn på eiendommen , vakthund osv som er grunnlaget for om hundene er mer eller mindre egnet til ulike formål.

Selv innen en rase ja i samme kull ser man individueller forskjeller på det. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...